مهدی آیتی گفت: من باور دارم آینده سیاسی کشور در اختیار مدیریت مبتنی بر جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی خواهد بود و در این دایره نیروهای سنتی و قدیمی از خاتمی، میرحسین موسوی و کروبی گرفته تا ناطق نوری و سنتی‌های اصولگرا جایی در بین مردم ندارند.

دوره دوقطبی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تمام شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جبهه اصلاحات مشکلات عدیده‌ای را تجربه می‌کند؛ از ریزش سرمایه اجتماعی گرفته تا مشخص‌نبودن جایگاه لیدری. خاتمی هم دیگر نمی‌تواند حرف اول و آخر را هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در میان مخاطبان عمومی اصلاحات بزند. حالا پرسش این است که آینده اصلاحات در ایران چه می‌شود؟

مهدی آیتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «جناح‌ها و احزاب سیاسی یک تولد و یک مرگی دارند و جبهه اصلاحات و احزاب درونش هم از این قاعده مستثنی نیستند. اگر به تاریخچه احزاب سیاسی نگاه کنیم، می‌بینیم که عموم آنها یک زمانی متولد می‌شود، اوج می‌گیرند و اگر پوست‌اندازی نکنند و اگر فرم تشکیلاتی‌شان را به روز نکنند و شعارهای مبتنی بر واقعیات جامعه ندهند به نقطه پایانشان نزدیک می‌شوند. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید بگوییم دوره دو قطبی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تمام شده است و وارد دوره جدیدی شده‌ایم».

او ادامه داد: «اکنون در دوره جدیدی قرار داریم؛ دوره‌ای که به دلیل کرونا سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنیم. اکنون بیش از پیش مردم زندگی دیجیتال، اینترنت و فضای مجازی را تجربه می‌کنند و دیگر ارگان‌های حزبی احزاب روزنامه‌های کاغذی نیست. طبیعی است در این شرایط عضو‌گیری‌های احزاب هم اینترنتی خواهد بود، کنگره‌ها به سمت آنلاین برگزارشدن می‌رود و آشنایی مردم با احزاب هم در همین بستر رخ می‌دهد. وقتی همه‌چیز از نظر شکلی نو می‌شود، حرف‌ها و محتوا هم باید نو شود. مردم دیگر پذیرای شعارهای کهنه احزاب نیستند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «در یک جمله می‌گویم که دوران اصلاح‌طلبی-اصولگرایی تمام شده است و در آینده با تشکل‌های سیاسیِ جدیدی مواجه می‌شویم، که حرف‌های تازه‌ای مطرح می‌کنند و آنها هستند که می‌توانند مقبولیت عمومی را در اختیار بگیرند.».

او مطرح کرد: «اکنون دیگر مردم قبول ندارند که احزاب برای اداره کشور همان شعارهای چنددهه گذشته را بدهند. من باور دارم آینده سیاسی کشور در اختیار مدیریت مبتنی بر جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی خواهد بود و در این دایره نیروهای سنتی و قدیمی از خاتمی، میرحسین موسوی و کروبی گرفته تا ناطق نوری و سنتی‌های اصولگرا جایی در بین مردم ندارند».

آیتی در پایان گفت: «البته به نظر نمی‌رسد این تحول در آینده نزدیک یعنی انتخابات مجلس دوازدهم یا ریاست‌جمهوری چهاردهم رخ دهد و در کوتاه‌مدت بازهم شاهد همین روال انتخابات حداقلی خواهیم بود».