هدایت‌الله آقایی گفت: اکنون نمی‌شود گفت که لیدری اصلاحات باید شبیه به آنچیزی شود که در جوامع دموکراتیک می‌بینیم و زود است که بگوییم مثلا لیدر یک جریان باید از نظر تشکیلاتی پاسخگو باشد و وظایف مشخصی را انجام دهد.

خاتمی باید تکلیف خود را مشخص کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا علی صوفی در گفت‌وگویی بازهم از جایگاه سید محمد خاتمی سخن گفته است؛ موضوعی که یکی-دوسالی است به عنوان یکی از چالش‌های جبهه اصلاحات تبدیل شده است؛ اینکه قرار است اصلاحات بعد از این با لیدری فردی خاتمی ادامه مسیر دهد یا آنکه تغییراتی در این عرصه شاهد خواهیم بود؟

«مطالبی که اخیرا آقای صوفی گفته، درست است و جبهه اصلاحات ایران همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و جلساتش هم برگزار می‌شود اما همه اینها در گرو این است که جبهه اصلاحات بازتعریفی در جایگاه خود به وجود آورد. اکنون دو نگاه زیر پوست اصلاحات وجود دارد؛ نخست آنکه برخی از اصلاح‌طلبان می‌خواهند هرطور که هست به قدرت وارد شوند و قدرت برای آنها اصل و اساس است؛ در مقابل برخی هم باور دارند که باید مطالبات مردم اصل قرار گیرد و اصلاح‌طلبان از قدرت دست بکشند و به فعالیت مدنی داشته باشند. مسئله اصلی این است که رویکرد اصلی جبهه اصلاحات قرار است کدام یک از این دو نگاه باشد».

او درباره جایگاه سید محمد خاتمی در جبهه اصلاحات هم گفت: «آقای خاتمی چهره‌ای اخلاقی و معنوی دارد و همه اصلاح‌طلبان به او احترام می‌گذارند اما به عنوان لیدر جریان اصلاحات باید تکلیف خود را با دو گرایش مذکور روشن کند یا آنکه راه سومی معرفی کند. البته اگر هم در این مسیر اقدام خاصی انجام ندهد بازهم احترامی میان اصلاح‌طلبان خواهد داشت».

او ادامه داد: «اکنون نمی‌شود گفت که لیدری اصلاحات باید شبیه به آنچیزی شود که در جوامع دموکراتیک می‌بینیم و زود است که بگوییم مثلا لیدر یک جریان باید از نظر تشکیلاتی پاسخگو باشد و وظایف مشخصی را انجام دهد زیرا در چهار دهه گذشته احزاب در ایران نتوانستند رشد کیفی پیدا کنند و جایگاه واقعی احزاب هیچگاه به وجود نیامد. چند بیانیه‌دادن که نشد کار سیاسی. در این شرایط آقای خاتمی در همان جایگاه پدر معنوی باقی می‌ماند و نمی‌توان انتظار داشت که نقش یک لیدر با تمام مختصات حزبی را ایفا کند».

او  همچنین درباره آینده سیاسی اصلاح‌طلبان هم گفت: «من تصور می‌کنم دو انتخابات اخیر تجربه خوبی برای اصلاح‌طلبان بود تا بدانند که اگر نتوانند عموم مردم را نمایندگی کنند و اگر نتوانند اعتماد از دست رفته مردم را بازگردانند، هرچند در انتخابات‌های آینده هم حضور یابند، بازهم تغییری در جایگاه سیاسی‌شان ایجاد نخواهد شد زیرا با این شرایط مردم بازهم رأی نخواهند داد».

آقایی در پایان گفت: «مردم چشم و گوششان باز است و عرصه را می‌بینند و تحلیل می‌کنند و صرفا دنبال یک تابلو و بیانیه حرکت نمی‌کنند. اصلاح‌طلبان باید بتوانند بار دیگر خود را به مردم ثابت کنند».