منصور حقیقت‌پور گفت: ما هیچ‌وقت از غربی‌ها صداقت ندیده‌ایم و همواره شیطنت می‌کنند و هیچ بعید نیست در پی این سفر هم شیطنت‌هایی صورت گیرد.

آژانس می‌خواهد دست غربی‌ها در مذاکرات پر باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران سفر کرد تا این سفر در آستانه مذاکرات وین در هشتم آذر بسیار مهم قلمداد شود حالا در این بین پرسش مهم این است که تا چه قدر می‌توان به آژانس خوش‌بین بود و آیا گزارش احتمالی آژانس می‌تواند در روند مذاکرات تأثیرگذار باشد؟

منصور حقیقت‌پور، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اینکه نتیجه سفر آقای گروسی به تهران مثبت باشد یا نه، بسته به مروّت آقای گروسی است. من او را انسان با مروتی نمی‌دانم. او به تهران آمده است که چه چیز را مقایسه کند؟ برای چه آمده است؟ می‌خواهد به چه چیز سرکشی کند؟ ما که گفته‌ایم 20درصد غنی‌سازی می‌کنیم، پس دنبال چیست؟ ما سطح غنی‌سازی‌مان را زمانی افزایش دادیم که غربی‌ها یعنی اروپایی‌ها و آمریکا از انجام تعهداتشان سرباز زدند».

او ادامه داد: «آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم نتوانستند یا نخواستند که تعهداتشان را اجرا کنند و ایران در چنین شرایطی بر اساس متن برجام تعهداتش را کاهش داد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «غربی‌ها به تعهداتشان بازگردند، ما هم بازمی‌گردیم. این موضوع واضح دیگر نیازی به این همه رفت‌وآمد ندارد».

او درباره هدف سفر گروسی به تهران اظهار کرد: «ما هیچ‌وقت از غربی‌ها صداقت ندیده‌ایم و همواره شیطنت می‌کنند و هیچ بعید نیست در پی این سفر هم شیطنت‌هایی صورت گیرد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش احتمالی آژانس می‌تواند در روند مذاکرات وین تأثیرگذار باشد یا خیر، تصریح کرد: «گزارش آژانس صرفا برای پرروتر کردن غربی‌ها خواهد بود. آژانس می‌خواهد دست غربی‌ها در مذاکرات پرتر باشد و این سفر را در این چارچوب ارزیابی می‌کنم اما آنها باید بدانند که تکلیف ایران با خودش روشن است؛ ما صرفا درباره بازگشت طرفین به تعهدات برجامی و رفع تحریم‌ها مذاکره خواهیم کرد».

حقیقت‌پور در پایان گفت: «به هر حال امیدواریم غربی‌ها سر عقل بیایند و به تعهداتشان بازگردند و تحریم‌ها را لغو کنند زیرا تنها مسیر عقلانی همین است و در غیر این صورت ایران حتما باج نخواهد داد».