قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

قیمت دلار امروز چند شد؟ | واکنش متفاوت قیمت دلار به اخبار برجامی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است.متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار  خواهد داشت. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۵۴۵ تومان و فروش آن ۲۵۸۳۹ تومان اعلام شد.قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۹۰۷۵ و  ۲۹۳۵۰ تومان است. قیمت دلار برای خرید ۲۶۲۰۸ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۶۷۳۷ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۹۷۲۲ تومان و قیمت یورو برای فروش ۳۰۳۲۳ تومان است.

قیمت دلار در بازار امروز ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ با %0 افزایش، 27,395 تومان اعلام شده است.قیمت دلار در بازار آزاد امروز شنبه ۱۱ دی با 7 تومان افزایش، 27,395 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 27,395 تومان بیشترین قیمت و 27,379 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

نکته جالب توجه تغییر واکنشی است که به نظر می‌رسد دلار در این دور از مذاکرات نسبت به ۴ دور قبلی داشته است. به طوریکه از دور چهارم گفت‌وگوها به بعد عمدتا شاخص ارزی مسیری صعودی را طی می‌کرد. اما این بار حداقل آغازی نزولی داشته است و باید دید این روند تا روزهای آینده تا چه میزان حفظ خواهد شد.

به نظر می‌رسد دلار در این دور از مذاکرات واکنشی متفاوت در مقایسه با ۴ دور قبلی داشته است.

مذاکرات در مسیر مطلوب؟

اخبار مذاکرات نقش اصلی را در افت امروز قیمت ارز بازی کرده است. آنچه به نظر می‌رسد موجب برخی خوشبینی‌های برجامی در روز جاری شده مجموعه‌ای از اخبار است: ۱- وزیر امور خارجه کشور امروز اعلام کرد مذاکرات در مسیر خوبی وجود دارد. ۲- الجزیره به نقل از علی باقری کنی نوشته است طرف مقابل اصل راستی آزمایی لغو تحریم‌ها (یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورداختلاف طرف‌ها) را پذیرفته و مذاکرات کنونی سازوکاری برای آن را بررسی خواهد کرد. ۳- مقامات روسیه و چین دیروز نسبت به دسترسی سریع به توافق ابراز خوشبینی کرده‌اند؛ روسیه توافق در دور هشتم (کنونی) را ممکن می‌داند، چین نیز به احتمال موفقیت مذاکرات تا ماه فوریه باور دارد. در همین حال، برخی شایعات درباره رسیدن به توافق تا پیش از ۲۲ بهمن هم امروز بین معامله‌گران ارزی دست به دست می‌شد.

تحلیل بانک مرکزی از تغییر مسیر انتظارات تورمی

با این حال، کاهش رشد نقدینگی پس از رشد حدود ۱۱ درصدی در سه ماه گذشته نیز احتمالا در عقب‌نشینی خریداران بی‌تاثیر نبود. بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از تحولات اقتصاد کلان آبان‌ماه تحلیل کرده است که تداوم مذاکرات حول برجام، هم‌ جهت شدن نرخ‌های سود اوراق خزانه اسلامی و نیز کاهش تورم ماهانه سیگنال کاهش انتظارات تورمی را می‌دهد.

مانور دولت روی افزایش درآمدهای ارزی

همچنین اخباری که در روزهای گذشته مبنی بر افزایش درآمدهای ارزی و رشد عرضه ارز در سامانه نیما نیز منتشر می‌شود در تعدیل انتظارات معامله‌گران بازار ارز بی‌تاثیر نیست.

آمار ارائه شده توسط صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد درآمدهای ارزی حدود ۵۰ درصد در سه ماهه اول ۱۴۰۰ افزایش یافته است. در هفته‌ها و ماه‌های گذشته دولت به کرات روی این مانور داده است که کل تأمین ارزی کشور (برای واردات تمام کالاها) در ۹ ماهه نخست امسال معادل ۴۰میلیارد دلار بوده که از مجموع ارز تامین شده در ۱۲ ماه سال قبل بیشتر است.

امروز بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز ضمن بیان اینکه وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است، نوید داد «با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آنها است باید مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش های ارزی بود».

با این حال، نسبت به پایداری و تداوم این روند تردیدهایی وجود دارد. چراکه به عقیده برخی، افزایش درآمدهای ارزی ناشی از شل شدن بند تحریمی در دولت بایدن بوده است که عدم حصول نتیجه مطلوب در وین می‌تواند این شرایط را تغییر داده و بار دیگر به منابع ارزی کشور فشار وارد کند که طبیعتا بر چشم‌انداز دلار اثرگذار خواهد بود.

افت دلار ادامه‌دار خواهد بود؟

با وجود افت امروز نرخ ارز، دلار همچنان در محدوده نوسان محدود دو هفته گذشته (بین ۲۹۴۰۰ تا ۳۰۴۰۰ تومان) باقی مانده است و برای ادامه مسیر نزولی نیاز به اخبار مثبت بیشتر یا جدی‌تر از مذاکرات خواهد داشت. از این رو، هنوز شاید برای اطمینان از پایداری دلار در چنین محدوده‌ای زود باشد. شکستن کف محدوده نوسان مذکور می‌تواند سیگنال جدی‌تری در این خصوص دهد.

ضمن آنکه احتمال دارد که جمع‌بندی مذاکرات در انتهای سال ۲۰۲۱ بتواند مسیر مشخص‌تری به دلار بدهد. مذاکرات دور هشتم تا پنجشنبه جاری جریان خواهد داشت و پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال میلادی، از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود. در همین میان، سفر آتی رئیسی به روسیه و احتمال امضای سند ۲۰ ساله همکاری با این کشور نیز زیر ذره‌بین معامله‌گران بازار ارز قرار خواهد داشت.

قیمت دلار روز دوشنبه، 6 دی

قیمت دلار آمریکا در نیمه اول معاملات امروز دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ در صرافی ملی ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان بود که تفاوتی با آخرین نرخ روز یکشنبه نداشت. هر اسکناس یورو هم در صرافی ملی ۳۰ هزار و ۴۷۴ تومان بود و نسبت به آخرین نرخ روز گذشته افزایش یا کاهشی نداشت.
قیمت فروش یورو ۳۰ هزار و ۴۷۴ تومان و قیمت خرید ۲۹ هزار و ۸۷۱ تومان اعلام شده است.

قیمت دلار

برخی از فعالان اعتقاد داشتند که اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه در تغییر انتظارات بازیگران ارزی موثر بود. خطیب‌زاده عنوان کرده بود، زمانی که میزان خسارت به سایت کرج مشخص و مجرم محکوم شود می‌توانیم پس از چک‌های فنی و امنیتی اجازه نصب دوربین‌ها را صادر کنیم. این موضع از این جهت اهمیت داشت که ایران هفته قبل بدون پیش‌شرط خاصی عنوان کرده بود حاضر است که دوربین‌های آژانس در سایت کرج نصب شوند. این خبر در آن مقطع زمانی موجب شده بود برخی از معامله‌گران از موقعیت خرید عقب‌نشینی کنند و سمت و سوی فروشندگان بازار تقویت شود. این موضوع از روند قیمت دلار در هفته گذشته مشخص بود.

دلیل قیمت دلار دربازار تهران

این ارز نه تنها از مرز ۳۰ هزار تومانی عقب نشست، بلکه چند روز متوالی در دامنه ۲۹هزار و ۷۰۰ تا ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. در حالی که برخی فعالان اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه را عامل رشد دلار می‌دانستند، دسته دیگری باور داشتند، تغییرات تقاضا در بخش حواله درهم متغیر اثرگذار بر رشد اسکناس آمریکایی بود. حواله درهم در روز گذشته در مقاطعی بالای محدوده ۸ هزار و ۲۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. با این سطح از قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای محدوده ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان قرار بگیرد. در کنار این، دیروز ارز‌ش دلار در کشورهای همسایه نیز روند صعودی داشت و انتظارات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار می‌داد. برخی از فعالان نیز اعتقاد داشتند پس از پایان دور هفتم مذاکرات هسته‌ای، اخبار مثبت یا منفی به بازار مخابره نشده است و همین جو ابهام و بی‌خبری موجب شده است که برخی خریداران به بازار برگردند.

شروع صعودی در بازار ارز

دیروز دوشنبه بیست و نهم آذر ماه ۱۴۰۰ بازار ارز در فضای بی‌خبری از مذاکرات به کار خود ادامه داد، در ابتدای روز دلار در بازار با نرخ ۲۹۹۲۰ تومانی آغاز به کار کرد که تغییری نسبت به روز قبل نداشت. در همان شروع معاملات، کاهشی‌ها دست به کار شدند و قیمت دلار را تا ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان پایین بردند. این روند نزولی و نوسانات در حوالی ساعت ۱۲ ظهر تا مشاهده نرخ ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومانی هم پیش رفت. از ساعت ۱۲ ظهر روند دلار تغییر کرد تا اینکه در ساعت ۲ بعدازظهر و با قدرت‌نمایی خریداران سقف مقاومت ۳۰ هزار تومانی شکسته شد و شاهد نرخ ۳۰‌هزار و ۹۰ تومانی بودیم. در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر دلار در محدوده ۳۰ هزار و ۱۳۰ تومان به کار خود پایان داد که ۲۱۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود. در کنار عوامل افزایشی یاد شده، با ادامه روند کاهشی ارزش لیر در ترکیه برخی از معامله‌گران همچنان بر این باورند که این متغیر زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار داخلی شد. با کاهش ارزش لیر در ترکیه تقاضا برای دلار بالا می‌رود و این مساله می‌تواند وضعیت بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

قیمت سکه هم دیروز از رقیب خود عقب نماند و توانست در مسیر صعودی قدم بردارد. فلز گران‌بهای داخلی دیروز ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و توانست در محدوده ۱۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان قرار بگیرد. این افزایش قیمت در حالی رقم خورد که یکشنبه فروشندگان دست بالاتر را در بازار داشتند. به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار مهم‌ترین عاملی بود که در روز دوشنبه زمینه‌ساز افزایش سطح خریدهای سکه‌بازان شد.

قیمت دلار

خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای

به گفته فعالان، یکی از عواملی که موجب شد دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد، ادعایی بود که توسط شماری از معامله‌گران نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای مطرح شد. بخشی از این معامله‌گران به نقل از الجزیره عنوان می‌کردند که توافق‌هایی بین ایران و طرف‌های مذاکرات صورت گرفته است. شاید برای گمانه‌زنی زود باشد، ولی دیروز بازار بیشتر به اخبار مثبت واکنش نشان می‌داد و به عنوان مثال اظهارات وزیر خارجه آلمان را جدی نگرفت که عنوان کرده بود پیشرفتی در مذاکرات احیای برجام صورت نگرفته است. برخی فعالان عنوان می‌کردند که شاید معامله‌گران بزرگ بازار اطلاعاتی دارندکه سایرین از آن مطلع نیستند.

شرایط دلار پیش از مذاکرات دوم

به گفته فعالان، قبل از شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، رفتار بیشتر معامله‌گران ارزی، محتاطانه بود و کمتر کسی تمایل به خرید‌های سنگین ارزی داشت. از نگاه آنها، ممکن است که در دور جدید مذاکرات، انعطاف‌هایی از سوی طرفین در مذاکرات هسته‌ای صورت بگیرد که زمینه را برای لغو تحریم‌ها فراهم‌تر کند.

این دسته از معامله‌گران اعتقاد دارند که در دور اول مذاکرات در دولت جدید طبیعی بود که تقاضا‌های بیشتری از سوی ایران مطرح شود.

از سوی دیگر، ممکن است اروپایی‌ها و آمریکا در همان فرصت اول نخواهند که به یکباره عقب‌نشینی کنند. برخی از معامله‌گران با چنین استدلال‌هایی احتمال نزدیک شدن مواضع طرفین مذاکرات هسته‌ای در انتهای هفته جاری را مطرح می‌کردند و به همین دلیل، زیاد تمایلی برای خرید ارز از خود نشان ندادند.

بی‌توجهی بازار به خبر‌های منفی

عدم تمایل برای خرید دلار در شرایطی در بازار مشاهده می‌شد که سه‌شنبه شب و چهارشنبه ظهر چند خبر سیاسی منفی به بازار مخابره شد. از جمله خبر اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران.

ایالات‌متحده روز سه‌شنبه ۱۶ آذر (۷دسامبر) هشت شخص حقیقی و چهار نهاد از جمله یگان ویژه ناجا را به‌دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. تحریم‌های جدید در حالی اعمال شده است که مقام‌های عالی‌رتبه کشور بار‌ها گفته‌اند، هدف اصلی از شرکت در مذاکرات برجام در وین رفع تحریم‌هاست.

به این ترتیب، رفتار آمریکایی‌ها می‌توانست در بازار چنین تصوری را ایجاد کند که شرایط برای ایجاد توافق جدید میان ایران و آمریکا چندان فراهم نیست. با این حال، بازار به این خبر واکنش خاصی نشان نداد.

اما این ادعا در بازار اثر خاصی نداشت و معامله‌گران چندان آن را جدی نگرفتند. بیشتر فعالان ارزی باور داشتند که باید تا زمان آشکار شدن نتایج دور جدید مذاکرات صبر کنند و پس از این مذاکرات، موقعیت خریدوفروش خود را تنظیم کنند.

با قطعی شدن ادامه مذاکرات هسته‌ای در انتهای هفته جاری، احتیاط خریداران ارزی بیشتر شد. همزمان، بخشی از معامله‌گران شروع به فروش ارز‌های خریداری‌شده قبلی و به این ترتیب، سود خود از این خرید‌ها را قطعی کردند.

برخی از فعالان نیز باور داشتند دلیل افت دلار وعده رئیس‌کل بانک مرکزی بوده است. صالح‌آبادی دو روز قبل وعده داده بود که سامانه‌ای برای تامین نیاز‌های ارزی عموم مردم راه‌اندازی خواهد شد.

افت ۱۰۰ هزار تومانی سکه

در روزی که دلار انرژی خاصی برای افزایش قیمت نداشت و به سوی حمایت ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت می‌کرد، موج فروش‌ها در بازار سکه امامی شدت گرفت.

فلز گران‌بهای داخلی دیروز ۱۰۰ هزارتومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت. این دومین افت متوالی سکه بود، چرا که این فلز گران‌بها در روز سه‌شنبه نیز ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

افت ارزش فلز گران‌بهای داخلی در شرایطی صورت گرفت که در مقاطعی از روز چهارشنبه، اونس طلا به بالای هزار و ۷۹۰ دلار رفته بود.