حسین مرعشی امروز در مصاحبه‌ای گفته است که کارگزاران تمایل دارد به طور مستقل دولت تشکیل دهد.

ویژگی‌های کارگزاران مرعشی؛ عبور از خاتمی، انتقاد دیرهنگام به روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبر سراسری، حزب کارگزاران سازندگی در چندسال اخیر حاشیه کم نداشته است؛ از اختلاف نظرهای اعضای ارشد این حزب با دیگر اصلاح‌‌طلبان بر سر نحوه مواجهه با انتخابات گرفته تا جایگاه سید محمد خاتمی در جبهه اصلاحات. سال 98 بود که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل وقت کارگزاران، در گفت‌وگویی به تندی به خاتمی تاخت و گفت که او رهبر اصلاحات نیست این سخنان با واکنش‌های تندی از سوی دیگر اصلاح‌طلبان مواجه شد یا در انتخابات مجلس یازدهم کارگزاران بر خلاف تصمیم شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان لیست «یاران هاشمی» را عرضه کرد که هیچ توفیقی هم به دست نیاورد. در انتخابات 1400 هم وضع همین‌گونه بود و کارگزاران برخلاف نظر غالب اصلاح‌طلبان اصرار داشت که باید از عبدالناصر همتی حمایت شود که باز هم ایده‌اش شکست خورد و همتی رأی نیاورد.

حالا سید حسین مرعشی که به تازگی دبیرکل این حزب شده در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» به نوعی مواضع حزب را حتی تندتر هم کرده و گفته است که برخی نظرها در حزب کارگزاران وجود دارد مبنی بر اینکه کارگزاران باید از جبهه اصلاحات جدا شود. نکته جالب این است که او این نظر را رد نکرده و حتی در جای دیگری از مصاحبه‌اش می‌گوید کارگزاران علاقه دارد به طور مستقل دولت تشکیل دهد یا مجلس اداره کند که این سخن را می‌توان قرینه‌ای به تمایل او برای جدایی کارگزاران از اصلاحات دانست اما او در عین حال می‌گوید اکنون که شرایط برای استقلال کارگزاران مهیا نیست باید با جبهه اصلاحات تعامل داشته باشیم.

او درباره جایگاه خاتمی هم تکلیف را روشن می‌کند و در پاسخ به سوال خبرنگار شرق مبنی بر اینکه موضع شما در قبال خاتمی چیست، می‌گوید که ضمن احترام به او و همکفرانش کارگزاران اصالت‌های خود را هم دارد که بازهم این سخن نشان می‌دهد او درباره خاتمی و جایگاه لیدری‌اش در اصلاحات هم‌نظر با کرباسچی است.

مرعشی البته سعی می‌کند قدری فضا را به نفع کارگزاران تلطیف کند و می‌گوید ما هم می‌خواهیم به جامعه برگردیم اما به سرعت می‌گوید که این موضوع نافی ضرورت نزدیکی به قدرت نیست. او کار را تا جایی پیش می‌برد که رسالت واضح احزاب مبنی بر تربیت‌ نیروهای جوان را انکار می‌کند و می‌گوید ما برای تربیت نیروها چاره‌ای نداریم جز آنکه وارد قدرت رسمی شویم.

 

مرعشی یک موضوع مهم دیگر را مطرح می‌کند. او به تندی به روحانی انتقاد می‌کند و می‌گوید او سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را سوزاند و در یک خودانتقادی جالب می‌گوید که ما اشتباه کردیم، ما تسامح کردیم و باید با روحانی با صراحت بیشتری حرف می‌زدیم؛ موضوعی که تازه نیست و در دوران روحانی بسیاری از اصلاح‌طلبان این مسئله یعنی برخورد تشکیلاتی با روحانی را درخواست می‌کردند اما همان زمان کارگزاران به شدت با منتقدان روحانی برخورد می‌کرد و برای مثال در سا 98 محمد عطریانفر در واکنش به سعید حجاریان که روحانی را جنسل بنجل اصلاحات معرفی کرده بود، گفته بود که ما یعنی کارگزاران نه‌تنها جنس بنجل به مردم عرضه نکردیم بلکه روحانی جنس فاخری است که اگر جایگاهش بالاتر از خاتمی نباشد، کمتر از او هم نیست. حالا تغییر موضع عجیب مرعشی به عنوان دبیرکل کارگزاران عجیب به نظر می‌رسد و این شائبه را در ذهن متبادر می‌کند که گویا کارگزاران حالا که دیگر به روحانی احتیاجی ندارد، از او عبور کرده است.