ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: اکنون مسئولین سردرگم هستند و خواهان بازسازی تعاونی ها هستند اما اسم آن را نمیگویند رفسنجانی هم که سرمایه داری را اجرا کرد نام آن را نمی‌آورد.

مبانی اقتصادی دولت رئیسی راست است یا چپ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست خبر سراسری: آنچه در حال رشد است نرخ های غم انگیز فقر و بیکاری و تورم و بی عدالتی است که جامعه را دچار چالش و سردرگمی و وضعیت بغرنجی کرده است که بر اثر منافع شخصی و سیاست های سرمایه داری در ایران شکل گرفته است. در ده سال اخیر نیز اعتراضاتی که در گوشه و کنار کشور رخ داده است عمدتا ریشه در همین مسئله ی مهم یعنی اقتصاد و فقر دارد.

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان، درباره سنجش وضعیت فقر در ایران به سایت «خبر سراسری» گفت: «بسیاری از اقتصاددانان به این مسئله توجه ندارند که اقتصاد سه دسته در قانون اساسی است و شما نمیتوانید اقتصاد را بدون توجه به مبانی اجرا کنید. سرمایه داری که قبل اجرا شده و بعد از جنگ نیز در دوران اقای هاشمی پیاده شده است. مبانی این اقتصاد این است که هر کسی دنبال حداکثر سود و لذت و ثروت خودش برود در حالکیه قانون اساسی ما می‌گوید برای اینکه به درجات بالا برسیم انسان نباید فقیر باشد و در مکتب شیعه نیز همین امر آمده است».

او ادامه داد: «قانون اساسی ما نه خصوصی نه دولتی نه تعاونی بلکه هر سه این ها هست در دوران جنگ نیز از تعاونی استفاده کردند. الان مسئولین سردرگم هستند و خواهان بازسازی تعاونی ها هستند اما اسم آن را نمیگویند رفسنجانی هم که سرمایه داری را اجرا کرد نام آن را نمی آورد. دولت خاتمی و احمدی نژاد هم همین روش را ادامه دادند. البته دولت احمدی نژاد مسکن مهر و پالایشگاه ها را توسعه داد اما در دولت روحانی به عنوان نمونه آقایان زنگنه و آخوندی مخالف این دو طرح بودند».

به گزارش سایت «خبر سراسری» این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: «در این شرایط هر کسی سعی میکند حداکثر سود و ثروت را در جهت سرمایه داری اجرا کند و کسانیکه شغل حساس در دستشان است شرایطی را به وجود می آورند که ساختار اقتصاد به سمت سرمایه داری می رود. سرمایه داری در ایران نیز مثل کشور های اروپایی نیست که کارگران از خود دفاع کنند. سرمایه داری انسان را در دنبال سود تعریف میکند و حداکثر سود در ایران واردات با دلار دولتی و فروش در بازار آزاد است. حاکمیت اقتصادی ایران با دلال هاست.مبانی دولت رئیسی نیز سرمایه داری است که دولت در اقتصاد دخالت نکند».

رزاقی همچنین روند پیش رو طبقات فرودست جامعه ایران را چنین تشریح کرد: «با ادامه دار شدن فقر و خط فقر 11میلیون تومانی اکثر کارگران ما فقیرتر می شوند و به تعداد گرنسگان افزوده می شود در دولت اخیر نیز مطرح شد که 60میلیون شهروند زیرخط فقر داریم. ما دو جور انسان در کشور داریم. دلال و فقیر! فقرا و محرومین نیز اعتصاب میکنند و سرکوب می شوند و تعدادشان خیلی زیاد شده است. یکی از مشکلات جامعه سرمایه داری که به بن بست رسیده است همین است که نمیتواند حقوق های اصلی را رعایت کند».

او در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» افزود: «مردمی که برای جامعه فداکاری کردند و جنگ را نگه داشتند و چندصد هزار شهید و جانباز دادند و در مقابل صدامی که ده ها کشور از او حمایت میکردند ایستادند حالا وقتی این مردم به فضای اقتصادی وارد می شوند و میبینند که فقیر اند این روحیه تضعیف می شود. آمریکا نیز به فکر این است که هر کسی در فکر خودش باشد.آمریکا نیز میخواهد مردم از همه چیز ناامید شوند.دولت باید اقتصاد را بدست بگیرد».

رزاقی در پایان نسبت به موضوع فقر در ایران در مقابل سوال چه باید کرد به خبرسراسری گفت: «از زمان هاشمی وضعیت سرمایه داری در ایران شدید تر شد اما در دوران جنگ گسترش تعاونی‌ها کار درستی بود. معیار ما قانون اساسی است و قانون میگوید همه باید مسکن، خوراک،پوشاک، درمان و.. را توسط دولت داشته باشند و تعاونی ها نیز با بهترین شکل اسلام مورد نظر ما همخوانی دارد. تعاونی ها هم در کشور ما رشد کردند اما مسئولین آن به سمت فساد رفتند و تعاونی ها به حاشیه رفتند. مدیران باید پاکدست باشند و دولت باید نظارت جدی داشته باشد. دولت باید در خدمت تعاونی ها باشد تا این مشکلات خرد حل شود. بخش خصوصی هم کسانی هستند که فقط سود بی‌نهایت می‌خواهند اما تعاونی‌ها میخواهند دلال حاکم نباشد.متاسفانه کسانی هم که فاسد نیستند کاری دستشان نیست. مدیر پاکدست و گسترش تعاونی ها راه حل ماست».