با تغییر دولت، صحبت‌ها از عزم جدی دولت برای حل موضوع آب اصفهان به میان آمده است.

بایدها و نبایدهای دولت درباره اصفهان/ رئیسی دست‌به‌کار می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصفهان در حوزه آب با مشکلات زیادی روبه‌رو است؛ مشکلاتی که کشاورزان را به سمت اعتراض کشاند که به گفته تمام مسئولان اعتراض آنها به حق است و باید شنیده شود. کاهش بارندگی‌ها، کاهش ذخایر آبی و مشکلات عدم تخصیص آب به کشاورزان از یک طرف و آلودگی و فرونشست زمین‌های دشت اصفهان، زنگ خطری را برای این استان به صدا درآورده است که اکنون و با تغییر دولت جدید، صحبت‌ها از عزم جدی دولت برای حل موضوع آب و طرح‌های بر زمین مانده از ادوار دولت به میان آمده است.

دو نگاه متفاوت در ریشه کم‌آبی کشور وجود دارد؛ نگاه اول ریشه ‌کم‌آبی را مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی می‌داند. طرفداران این دیدگاه معتقدند تا سالیان آینده که شاید چندان دور نیست، شاهد مهاجرت 50 درصد مردم به دلیل قحطی آب باشیم. اما طرفداران دیدگاه دوم از پدیده‌ای به نام آب‌های مفقود شده صحبت می‌کنند. سالانه فقط 16 درصد آب‌هایی که به طرق مختلف وارد ایران می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد و سؤال اینجاست که چه اتفاقی برای بیش از 80 درصد باقیمانده می‌افتد؟

طرفداران دیدگاه دوم می‌گویند ریشه مشکلات آب در ایران نه کمبود منابع و حتی مصرف، که سوءمدیریت است. آن‌ها دیدگاه اول را رد می‌کنند و معتقدند وضعیت مدیریت آب در ایران به شکلی است که آب‌های ذخیره شده را در معرض تبخیر قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد هنوز هم مهم‌ترین راه مدیران ما برای حفظ و حراست از آب سدسازی است. سد علاوه بر هزینه‌های سرسام‌آور ساخت و نگهداری، باعث می‌شود حجم زیادی از آب تبخیر شود.

طرفداران دیدگاه اول معتقدند راهکار اصلی حل بحران آب در ایران برداشتن آب از بخش کشاورزی و سرازیر کردن به بخش‌‌های آشامیدن و صنعتی استان‌ها است. آنها معتقدند تکیه کشور به کشاورزی و تخصیص میزان زیادی آب به این بخش روز به روز بحران آب را برای کشور جدی‌تر می‌کند اما طرفداران روش دوم معتقدند که باید مدیریت آب در کشور ما به شیوه‌های آبخیزداری انجام شود تا دیگر شاهد مسائلی مانند منابع آبی کشورمان در اثر تبخیر نباشیم.

حالا در این میان محرابیان، وزیر نیرو با بیان اینکه برای مدیریت حوضه زاینده‌رود با دستور معاون اول قرار بر این شد که هرچه سریع‌تر جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برگزار شود، گفته است: «امیدواریم تصمیمات مناسبی را با پیشنهاداتی که به این جلسه می‌بریم اتخاذ شود و مردم این حوضه را در مناطق مختلف مطلع و خوشحال کنیم. قرار بر این شد که وزارت‌خانه‌های جهادکشاورزی و صمت در کنار وزارت نیرو به‌صورت فعال وارد شوند تا شرایط را مدیریت کنیم تا آسیبی که به برخی کشاورزان وارد شده به حدأقل برسانیم».

او همچنین بیان کرد: «شرمنده کشاورزان هستیم و نمی‌توانیم مقداری که برای کشت آن‌ها لازم است را تأمین کنیم و امیدواریم با فضل و عنایت الهی در ماه‌های آینده این کمبودها را جبران کنیم».

مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، هم چندروز پیش گفت: «از وفاداری مردم غیور اصفهان تشکر می‌کنم که همیشه و در همه حال به همین صورت بودند؛ معضل خشکسالی در همه استان‌ها مطرح است به‌طوری که رئیس جمهور در این یک ماه مدت ۲ بار شورای عالی آب را برگزار کردند. رئیس جمهور به‌دنبال موضوع آب بودند و امروز هم پیگیری کردند و من هم در همین راستا به وزیر نیرو و جهادکشاورزی دستور پیگیری دادم؛ دولت به جد پیگیر است که این مسأله را به هر نحوی مدیریت کند تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم. واقعا دنبال حل مشکل هستیم، در بین مردم شرق اصفهان حضور داشتم و وضعیت آن‌ها را دیدم و انصافا وضعیت سختی دارند ما هم دنبال هستیم به هر وسیله‌ای که هست مشکل را حل کنیم. استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان دچار مشکل آب هستند و ان شاالله به شکلی که مشکل این استان‌ها حل بشود موضوع را دنبال می‌کنیم و نتایج را به اطلاع مردم خواهیم رساند و وزرا هم دارند کار می‌کنند و طرح‌های مختلفی دارند و پیشنهاداتی را هم مطرح کرده‌اند که آن‌ها را فردا برسی خواهیم کرد».