داریوش قنبری گفت: اعداد و ارقام بودجه هم غیرواقعی دیده می‌شود و در کل من امیدوار نیستم این بودجه بتواند منشأ تغییرات و تحولات مهمی در حوزه اقتصادی باشد.

جیب مردم خالی است و دولت می‌خواهد مالیات را افزایش دهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دولت بودجه 1401 را به مجلس ارسال کرده تا ببینیم مجلسی‌ها چه تغییراتی در آن ایجاد می‌کنند اما تا اینجای کار برخی از کارشناسان می‌گویند که بودجه سال آینده منشأ افزایش فشار معیشتی بر مردم می‌شود.

داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره ابعاد بودجه 1401 به «مثلث‌آنلاین» گفت: «بودجه سال آینده به تعبیری انقباضی بسته شده است. بودجه افزایش داشته اما باتوجه به تورم موجود انقباضی است. در مواقعی که تورم وجود دارد، اصل بر این است که انقباضی باشد تا تورم مهار شود اما در عین حال باید فاکتورهایی مهیا شوند تا بودجه انقباضی بتواند تورم را مهار کند که در این بودجه در نظر گرفته نشده است».

او ادامه داد: «عواملی مانند تحریم، کنترل قیمت‌ها و... که در بودجه 1401 دیده نمی‌شود. ضمن اینکه برخی درآمدها قابل تحقق نیست و بودجه کسری پنهان دارد. درآمدهای مالیاتی هم با توجه به جیب خالی مردم عجیب است. دولت در شرایطی درآمدهای مالیاتی را به‌شدت افزایش داده که وضعیت اقتصادی مردم اصلا خوب نیست و بسیاری از کارخانه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و مردم عادی توان پرداخت مالیاتی بیش از این را ندارند و حتی همین مالیات را هم نمی‌توانند پرداخت کنند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اعداد و ارقام بودجه هم غیرواقعی دیده می‌شود و در کل من امیدوار نیستم این بودجه بتواند منشأ تغییرات و تحولات مهمی در حوزه اقتصادی باشد. ببینید کل بودجه سال آینده ایران برابر 51 میلیارد دلار است که در ابعاد جهانی بسیار ناچیز به حساب می‌آید و حتما نمی‌تواند به راحتی وضعیت اقتصادی کشور ایران با این وسعت و مردم ایران با 80میلیون جمعیت را اداره کند. میزان بودجه خود گویای اقتصاد ضعیف ایران است و نیازی حتی به اقرار مسئولان هم نیست. دولت باید در اندیشه تولید ثروت و خلق پول باشد و نمی‌شود به این شیوه اوضاع را سامان داد».

او درباره درآمد نفتی پیش‌بینی‌شده در بودجه هم اظهار کرد: «رقمی هم که دولت برای صادرات نفت در نظر گرفته است، در شرایط طبیعی خوب است اما هنوز شرایط طبیعی نیست؛ مگر آنکه برجام احیا و تحریم‌ها رفع شود و بدون تردید در شرایط ادامه تحریم‌ها و به دست‌نیامدن نتیجه‌ای از مذاکرات حتما درآمدهای نفتی مقرر در بودجه محقق نمی‌شود».

قنبری در پایان گفت: «در پایان باید گفت رشد هشت‌درصدی که در بودجه پیش‌بینی شده یک آرزوی بلندپروازانه است که در صورت عدم رفع تحریم‌ها محقق نمی‌شود و حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود هم چندان امیدی به تحققش نیست».