ایرنا | کارشناس مسائل بین الملل گفت: تکمیل فرایند بررسی قضایی و امنیتی، عمل به وظایف صیانتی آژانس در قبال اعضا و محکومیت اقدام خرابکارانه در این مجموعه، سه شرط ایران برای جایگزینی دوربین‌ها بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اقدام ایران برای جایگزینی دوربین‌های سایت تسای کرج یک اقدام داوطلبانه بود، گفت: تکمیل فرایند بررسی قضایی و امنیتی، عمل به وظایف صیانتی آژانس در قبال اعضا و محکومیت اقدام خرابکارانه در این مجموعه، سه شرط ایران برای جایگزینی دوربین‌ها بود.

محمد قادری با اشاره به توافق ایران و آژانس برای  جایگزینی دوربین‌ها در سایت تسای کرج اظهار کرد: اینکه ایران اجازه داده دوربین‌های آسیب‌دیده از خرابکاری هسته‌ای رژیم صهیونیستی توسط آژانس تعویض شود، عملا یک توافق نبود و به اشتباه توافق خوانده شد. اجازه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین‌ها در تسای کرج یک اقدام داوطلبانه از سوی ایران بود.

این کارشناس مسائل  بین المللی با اشاره به تاکید رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعویض دوربین‌ها در این مجموعه گفت: در سفرهایی که آقای گروسی به ایران داشت، وی بر این موضوع اصرار داشت که علاوه بر سرویس دوربین‌های سالم، باید دوربین‌های آسیب دیده هم تعویض شود.

قادری افزود: ایران سه شرط برای تحقق خواست آژانس در خصوص تعویض دوربین‌ها گذاشت؛ شرط اول این بود که به هر حال این آسیب‌دیدگی در نتیجه یک خرابکاری هسته‌ای صورت گرفته و لذا باید ایران بررسی قضایی و امنیتی لازم در رابطه با اتفاقی که افتاده را به اتمام برساند و تا زمانی که این بررسی تمام نشود، آژانس حق تعویض دوربین‌ها را ندارد.

وی در خصوص شرط دوم ایران گفت: مطابق با مانیفست خود آژانس بین المللی انرژی اتمی، این نهاد علاوه بر وظیفه نظارتی، یک وظیفه صیانتی هم دارد و براساس این وظیفه باید از اعضایش از جمله ایران در برابر تهدیدات خارجی صیانت کند. شرط ایران این بود که با توجه به اینکه اسرائیل نقش خود در این خرابکاری را پذیرفته، حتماً باید توسط آژانس و شخص مدیر کل محکوم شود که آقای گروسی در سفر اخیر این کار را انجام داد.

ایران برای نشان دادن حسن نیت نصب دوربین‌ها را پذیرفت

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی، بررسی دوربین‌ها توسط ایران قبل از نصب آنها را شرط سوم جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: شرط سوم ایران این بود که دوربین‌های جدید حتماً باید به خاطر بحث‌های امنیتی قبل از نصب در اختیار نیروهای امنیتی ایران قرار گیرد که از نقطه نظر فنی و امنیتی کاملاً بررسی شوند.

قادری تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی این سه شرط را پذیرفت و بعد از اتمام بررسی‌های امنیتی و قضایی خرابکاری رژیم صهیونیستی و بررسی دوربین‌های آژانس و محکومیت اقدامات خرابکارانه اسرائیل توسط مدیرکل، ایران داوطلبانه اجازه داد که دوربین‌ها تعویض شوند.

وی با بیان اینکه اقدام داوطلبانه ایران برای نشان دادن حسن نیت در فرایند مذاکرات بود، گفت: این دوربین‌ها مثل دوربین‌های دیگر، تصاویری را که ضبط می‌کنند، همچنان مطابق قانون مجلس شورای اسلامی در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار نمی‌دهند و به صورت آفلاین کار می‌کنند و در اختیار سازمان انرژی اتمی ایران قرار می‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: طبق قانون مجلس، زمانی تصاویر دوربین‌ها در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت که موضوعات مورد نظر ایران حل و فصل و تحریم‌ها رفع شود. اتفاقی که افتاد این است که ما اجازه تعویض دوربین‌ها را دادیم ولی همچنان دوربین‌ها به صورت آفلاین کار می‌کنند.

قادری با بیان اینکه اقدام داوطلبانه ایران به هیچ وجه عقب‌نشینی یا کوتاه آمدن نیست، خاطرنشان کرد: بر اساس پادمان، قرار بوده که این دوربین‌ها کار کنند و بحث‌های نظارتی استمرار داشته باشد. فقط طبق قانون مجلس، ایران اعلام کرد که با توجه به اینکه منافع برجام نصیب جمهوری اسلامی نشده، اجازه ارسال تصاویر دوربین‌ها به آژانس را نمی‌دهد تا وضعیت تحریم‌ها تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به بیانیه‌های سه کشور اروپایی حاضر در برجام نیز گفت: تروئیکای اروپایی از ابتدای شروع فرایند جدید مذاکرات به دلیل این که عملاً منفعل بودند و چیزی در چنته نداشتند، بازی را بر روی عملیات‌های روانی با محوریت مقصرنمایی ایران در فرآیند مذاکرات متمرکز کردند.

این کارشناس مسائل هسته ای افزود: اروپایی‌ها بهانه‌های متعددی آوردند از جمله اینکه ایران با گارد بسته وارد گفت و گو شده یا دولت سیزدهم قائل به مذاکره نیست اما ترکیب کارشناسی هیات ایرانی و پیشنهادات سازنده ایران برای حصول توافق، جدیت جمهوری اسلامی را برای مذاکره اثبات کرد.

قادری گفت: جدیت ایران در برگزاری جلسات مذاکرات هسته ای در سطح کارشناسی و کمیسیون برجام عملا طرف غربی را منفعل و آنها را با فضایی مواجه کرد که دیدند نمی‌شود صرفا با عملیات روانی مذاکرات را پیش برد.

اتهامات تروئیکا ناشی از استیصال آنها در مذاکره فنی و حقوقی است

وی به استمرار فضای جنگ روانی توسط دولت‌های غربی و رسانه‌هایشان علیه ایران در فضای مذاکرات اشاره کرد و گفت: گرچه الان هنوز هم این فضا را ادامه می‌دهند اما طرح اتهامات اخیر بیشتر ناظر به این است که قادر به پاسخ فنی و حقوقی به نقطه نظرات ایران نیستند و از استیصال آنها در مذاکره فنی و حقوقی ناشی می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: مسئله ایران این است که مبتنی بر همان برجامی که ۲۰۱۵ به توافق رسیده و همه قدرت‌های بین المللی و اتحادیه اروپا آن را امضا کردند باید تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران رفع می‌شد که این اتفاق نیفتاده است.

قادری تصریح کرد: طرف غربی مذاکرات، چه قبل از خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده از برجام و چه پس از آن، از زیر بار تعهدات خود در قبال ایران شانه خالی کرد و اکنون با متهم کردن ایران به این موضوع که قائل به مذاکره نیست یا مانع تسریع در روند مذاکرات شده است، فرافکنی می‌کنند. در حالی که اساسا اینطور نیست و کندی مذاکرات به دلیل این است که اروپایی‌ها برنامه مشخصی برای مذاکره ندارند و علاوه بر آن، اراده مستقلی هم ندارند و مجبورند کلمه به کلمه بحث هایی که مطرح می‌کنند را با آمریکا در میان گذاشته و از آنها کسب اجازه کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه بحث از طرف ایران کاملا روشن و اهداف مشخص است، افزود: جمهوری اسلامی رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند و بسته‌های پیشنهادی ارائه شده از طرف تیم مذاکره کننده ایران هم مبتنی بر همین موضوع است.

چین و روسیه از رویکرد ایران حمایت می‌کنند

قادری گفت: در پای میز مذاکره، روند گرچه کند است اما رو به جلو ارزیابی می‌شود و کاملاً وضعیت ما در مذاکرات مشخص است و چین و روسیه هم کاملا از رویکرد ایران حمایت می‌کنند.

وی افزود: در مقابل، به واسطه تاثیرپذیری از نقطه نظرات آمریکایی‌ها یا بازیگران ثالث مثل رژیم صهیونیستی، اروپایی به نوعی فضا را به سمت تشدید فشار بر ایران برای امتیازگیری بیشتر پیش می‌برند. گرچه با شکست فشارها، آنها عملا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این سیاست دیگر جواب نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: در پای میز مذاکره، روند گرچه کند ولی مثبت است اما بیرون میز مذاکره، طرف غربی به جنگ روانی برای فشار بر تیم مذاکره کننده ایران ادامه می دهد و اینگونه القا می‌کند که ایران مانع تسریع در روند مذاکرات شده است.