امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات در وین اظهار داشت: در دور اخیر مذاکرات وین بعد از دو مرحله گفت‌وگو به سند و دستورکار واحدی برسیم و پیشرفت مهمی در دو دور مذاکرات قبلی بود.

حجم ویدیو: 3.76M | مدت زمان ویدیو: 00:02:58
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه با اعلام این خبر افزود:

در مذاکرات پیش رو در مجموع موضع برخی از کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیدم امیدواریم طرف فرانسوی به نقش سازنده کمک کند و واقع بینانه آنچه را مرتبط با حقوق ملت ایران است محقق شود.

وی افزود: مشکل دوم درباره سه کشور اروپایی این است که در عمل هیچ ابتکار جدیدی را در مذاکرات از خودشان نشان ندادند. در مذاکرات پرچالش با سه کشور و ۱+۴ موفق شدیم نظرات ایران را در پیش نویسی که از هفته آینده مورپ بحث قرار می‌گیرد به تایید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم. مورا و بورل تلاش می‌کنند به نقش خودشان به عنوان هماهنگ کننده با جدیت متمرکز شوند. نقش آنها را مثبت می‌بینیم. طرف آمریکایی به صورت نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کند.

 وزیر خارجه گفت: ایران با حسن نیت و با جدیت و مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ده امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت. سند ما رسیدن به تعهداتی است که همه طرف‌ها در برجام به آن اشاره کردند. این‌که می‌گویند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما برطرف شود تمامی تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. هر زمان طرف‌های مقابل اراده جدی خود را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها از تعهدات به برجام سخن بگوییم.

امیرعبداللهیان از مواضع روسیه و چین در مذاکرات قدردانی کرد.