میزان | دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه عامل اصلی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی مشخص است، گفت: به زودی پرونده کیفری تکمیل خواهد شد.

عامل اصلی ترور شهید سلیمانی مشخص شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کاظم  غریب آبادی، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح موضوع پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی و همراهان این شهید پرداخت و گفت: عامل اصلی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی مشخص است و از ١٢٥ متهمی که مشخص شدند قاطبه آن‌ها از سران کشور آمریکا هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه برخی کشورها هم اتباع آن‌ها درگیر این جنایت بودند، ادامه داد: هدف ایران این است که در همکاری با عراق تمامی آمران و عاملان این جنایت شناسایی شوند.

غریب آبادی ادامه داد: اقدام دیگری که انجام شده بحث تشکیل پرونده کیفری در دادگاه انقلاب است. برای اینکه محتویات پرونده کامل باشد همکاری با کشور عراق شکل گرفته است. کمیته‌ای تشکیل شده و تا الان دو دور این کمیته تشکیل جلسه داده است. هر دو طرف این اقدام را جنایت جنگی تلقی کردند. تبادل اسناد هم در دستور کار این هیات قرار گرفته است. اتهاماتی که متوجه مضنونان شده اقدام ترور و اقدام علیه امنیت ملی است.

وی افزود: اقرار رییس جمهور آمریکا سند مهمی در ارتباط با موضوعات حقوقی است.

غریب آبادی تاکید کرد: به زودی پرونده کیفری تکمیل خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه نیابت‌های قضایی به ۹ کشور از جمله دولت امریکا ارسال شده و در مورد نقش افراد و شرکت‌ها در پرونده ترور سردار شهید سلیمانی مورد سوال قرار گرفتند، افزود: ما باید از طرق سیاسی و دیپلماسی این کشورها را برای پاسخگویی تحت فشار قرار دهیم.

وی گفت: هیچ کشوری که دخیل در این ماجرا بوده نباید مصون بماند.

غریب آباد ادامه داد: در ترور جنایتکارانه حاج قاسم سلیمانی مکاتبات و ملاقات بسیاری از سوی جامعه دیپلماتیک ایران انجام شد. در نیویورک و ژنو و وین مکاتبات در ارتباط با این پرونده به ثبت رسیده و ملاقات‌های مختلف انجام شده است.

قاضی پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی: پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی دو بخش کیفری و حقوقی دارد

قاضی سلمان پورمرادی، رییس شعبه ٥٥ حقوقی تهران و قاضی پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی نیز اظهار کرد: پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی دو بخش کیفری و حقوقی دارد که در بخش حقوقی، فردا دادگاه، بصورت علنی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه، در زمینه پرونده ٨٠ دادخواست مطرح شده است، گفت: حدود ٢٥٧٠ خواهان در این پرونده وجود دارند.

رییس شعبه ٥٥ حقوقی تهران، ادامه داد: دادگاه حقوقی فردا بصورت علنی برگزار می‌شود.