فارس | «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری دوشنبه (امروز) در پکن بر مخالفت این کشور با تحریم‌های ایران و همکاری دو کشور برای مقابله مشترک با اقدامات قلدرمابانه تاکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره روابط این کشور با ایران و سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان به چین اظهارنظر کرد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی «سی‌سی‌تی‌‌وی» چین از این مقام پکن سوال کرد: «حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ۱۴ ژانویه (۲۴ دی ماه) در توئیتی به زبان چینی از آغاز اولین سفر خود به چین پس از آغاز به کار در آغاز سال جدید میلادی ابراز خوشحالی کرد. وی با وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله طرح همکاری جامع تبادل نظر کرد و به اجماع مهمی دست یافت...آیا می‌توانید اطلاعات بیشتری را با ما در میان بگذارید؟»

«ژائو لی‌جیان» در ابتدا از توییت زبان چینی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران تمجید کرد و سپس درباره دیدار و رایزنی وزرای خارجه دو کشور توضیحاتی داد.

به گفته او،  وزرای خارجه چین و ایران مشترکا از آغاز برنامه همکاری جامع ایران و چین (همکاری ۲۵ ساله) خبر دادند و موافقتشان را درباره «افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها، ظرفیت تولید، علم و فناوری، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، همکاری‌ها در کشاورزی، شیلات، امنیت سایبری و بازارهای ثالث، تعمیق تبادلات مردمی و فرهنگی اعلام کردند».

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «وانگ یی، عضو شورای دولتی (چین و وزیر خارجه این کشور) گفت که طی سال گذشته (۲۰۲۱)، چین و ایران، تحت هدایت سران دو کشور، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را به عنوان فرصتی برای تقویت همبستگی، همکاری و تعمیق اعتماد متقابل سیاسی و ایجاد موارد جدید در نظر گرفتند».

ژائو لی‌جیان تصریح کرد: «چین آماده همکاری با ایران برای تعمیق دائمی مشارکت راهبردی جامع دو طرف و گشودن یک دوره ۵۰ ساله جدید برای توسعه روابط دوجانبه است. چین به حداکثر تلاش خود جهت تهیه واکسن برای ایران به منظور کمک به این کشور برای شکست دادن کووید-۱۹ (ویروس کرونا) ادامه خواهد داد».

این مقام ارشد پکن به تحریم‌هی غیرقانونی اعمال شده علیه ایران اشاره کرد و به تشریح موضع چین در قبال این تحریم‌ها پرداخت.

به گفته او، «چین قاطعانه با تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه ایران، دستکاری سیاسی در زمینه حقوق بشر و سایر موضوعات و مداخله فاحش در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است».

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به مذاکرات وین گفت: «چین قاطعانه از روند مذاکرات برای از سرگیری پایبندی به برجام حمایت خواهد کرد و به مشارکت سازنده در مذاکرات بعدی ادامه خواهد داد. چین امیدوار است که همه طرف‌ها بر مشکلات غلبه کنند، در یک مسیر کار کنند و به پیشبرد روند حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک پایبند باشند».

وی در ادامه این نشست خبری گفت: «حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه (ایران) در سخنانی از برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک و امضای طرح همکاری جامع بین دو کشور قدردانی و از حمایت قوی چین از ایران در مبارزه با کووید-۱۹ (ویروس کرونا) تشکر کرد».

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «وی (حسین امیرعبداللهیان) گفت ایران قاطعانه به اصل چین واحد متعهد است، بسیار از (پروژه) «کمربند و جاده» قدردانی می‌کند و در همکاری مربوط به این پروژه مشارکت فعال خواهد داشت، قاطعانه خود را متعهد به ارتقای همکاری‌های ایران و چین می‌داند، از چین در میزبانی موفقیت‌آمیز بازی‌های المپیک زمستانی پکن حمایت می‌کند و با چین برای مقابله مشترک با اقدامات قلدرمابانه و تحریم‌های یکجانبه همکاری خواهد کرد».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین درشرایطی مطرح شد که  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به چین سفر کرد.

امیرعبداللهیان جمعه (۲۴ دی ماه) بعد از دیدار با همتای چینی در جمع خبرنگاران گفت که برنامه همکاری جامع ایران و چین (همکاری ۲۵ ساله) وارد مرحله اجرا می‌شود. سند برنامه همکاری جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه در سفر وانگ یی به تهران بین وی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به امضا رسیده بود.