حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: بنده معتقد بودم ایران و آمریکا به عنوان دو دشمن می توانند مذاکرات تنش زدایانه داشته باشند در همان زمان از بنده شکایت شد و متأسفانه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حتی نظر دولت را هم دنبال نکرد و شکایت از من مطرح شد و به جرم اینکه مذاکره با آمریکا را مطرح کردم.

فلاحت‌پیشه: مذاکره با آمریکا مطرح شد چون سر دولت به سنگ‌پایه کرملین خورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبر سراسری، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس، درباره نتایج و پیام‌های سیاسی سفر ابراهیم رئیسی به مسکو گفت: «واقعیت این است که در هرگونه چالش سیاسی زمانیکه به مرحله ی نهایی می رسند طرفین چالش باید دیپلماسی را به گونه‌ای مستقیم‌تر شکل دهند. در موضوع هسته‌ای ایران و مسائل مرتبط با آن به مراحل نهایی رسیده است و طرف‌های واسطه نمی‌توانند صاحب نقش شوند. این طرف‌ها در نهایت از نظر شکلی و سوری مذاکره را به وجود می‌آورند و از نظر محتوایی نمی‌توانند نقشی داشته باشند. طرفین حوزه برنامه برجامی برای خودش تشکیل دادند و مسائل را از حوزه هسته ای پیچیده تر کرده است و از طرفی روسیه هم الان منافع شان در ارتباط میان ایران و آمریکا نیست و منافع آن ها در قطع این ارتباط است چون نگاه خاکریز گونه به این مسائل دارند. تجربه سفر مسئولین ایران به روسیه هم تجربه ای واقع گرایانه بود. من معتقدم بعد از برخوردی که با آقای قالیباف صورت گرفت طراحی سفر آقای رئیسی قابل دفاع نبود چون همان زمان که آن سفر انجام شد گزارش هایی که از سفر می دادند اطلاعات خوبی بود مبنی بر اینکه در این سفر چه کارهایی باید انجام شود اما اصل سفر به گونه ای نشان دهنده رفتار تحقیرآمیز از طرف روسیه بود. من قبلا هم گفتم که دوستان دولت زمانی موضوع مذاکره با آمریکا را مطرح کردند که سرشان به سنگ پایه کرملین خورد و با هسته سخت قدرت مواجه شدند. در دنیای امروز هیچکس به اندازه پوتین  نگاه اقتدارآمیز به روابط بین الملل ندارد و این نگاه به گونه ای صورت گرفت که صرفا یادداشت تفاهم های کلی با ایران صورت گرفت.قبل از این سفر مذاکره با آمریکا یک جرم به حساب می آمد و افرادیکه این موضوع را مطرح می کردند با اتهامات مختلف مواجه می شدند الان از سوی دولت موضوع مذاکره با آمریکا مطرح می شود».

او در ادامه درباره احتمال مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا افزود: «اگر طرح مذاکره با آمریکا نشان از شکل گیری یک رویکرد واقع گرایانه در دولت هست خوب است اما اگر صرفا یک واکنش در مقابل روس هاست بنظر نمی رسد کمکی به نفع ایران انجام دهد. سختی واقعی برجام این است که اختلافاتی که ایران و آمریکا دارند فقط در مذاکرات است و ایران نمی خواهد احیای برجام به تجربه برجام گرفتار شود و ایران نمی خواهد اگر توافق بهم بخورد دستاورد های هسته ای بدست ملت نیاید و با هزینه های کلان در شرایطی تحریمی دوباره به سمت آن برود. این مسئله حق مسلم ملت ایران است و پافشاری مسئولین بر این موضوع کاملا به حق است در طرف دیگر هم آمریکایی ها تحریم های اصلی را بردارند.من معتقدم چنین تضمین هایی در نشست های واسطه ای فراهم نمی شود و اگر ایران و آمریکا با مذاکرات مستقیم بر سر برجام و تنش زدایی به توافق برسند. واقعیت این است که امروز این پیش بینی در اروپا وجود دارد که با وجود شدت گیری جنگ بین روسیه و اوکراین امکان اجرا یک تحریم انرژی از سوی روسیه است و کشور های مختلف تمام گزینه ها را مطرح می کنند به جز ایران در حالیکه ایران بهترین گزینه برای تامین انرژی است. این ها فرصت هاییست که به جای آن تحریم ها شکل گرفته است. بنظر من برخورد با هسته سخت قدرت در کرملین مسئولین دولت را به یک رویکرد واقع گرایانه برساند تا با آمریکا رفع تنش کنند که دیگر کشورها ایران را یک خاکریز در نظر نگیرند.در سفر آقای رئیسی هیچ توافق نامه ای امضا نشد و مبادله عملی نیز صورت نگرفت و تنها چیزیکه وجود داشت این بود که روس ها سعی کردند به قدرت های دیگر در دنیا این پیام را برسانند که نگاه تحکم آمیزی را نسبت به ایران دارند».

فلاحت‌پیشه سپس درباره روزهای پر چالش تصویب برجام در مجلس به سایت «خبر سراسری» گفت: «برجام زمانی تصویب شد که من در مجلس نبودم اما باید از برجام دفاع کرد بعد از آن هم در مجلس دهم بنده معتقد بودم ایران و آمریکا به عنوان دو دشمن می توانند مذاکرات تنش زدایانه داشته باشند در همان زمان از بنده شکایت شد و متأسفانه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حتی نظر دولت را هم دنبال نکرد و شکایت از من مطرح شد و به جرم اینکه مذاکره با آمریکا را مطرح کردم و در نهایت با دستور رئیس جمهور که با طرح این شکایت موافق نیستند و در نهایت هم پرونده بسته شد مجمع نمایندگان نیز این شکایت را درست ندانست. حتی آقای روحانی هم یک سری مسائل را در نظر نداشت من معتقدم متاسفانه الان در طرف مقابل هم اگر دولت جدید بحث مذاکره با آمریکا را مطرح می کند نباید نبش قبر کرد و موضوعات گذشته را مطرح کرد الان اگر مسئولین به این نتیجه برسند که برای رفع تنش با آمریکا مذاکره کنند نباید این موضوع را به چالش جدید تبدیل کرد و باید به دولت فرصت داد که این کار را انجام دهد. چالش های دو طرف به نهایت رسیده و دو طرف دنبال دیپلماسی هستند اما به هیچ وجه با دیپلماسی واسطه ای چالش های نهایی حل نمی شود باید در فضای مذاکراتی رفع تنش صورت گیرد. بنظر من در موضوع برجام دو طرف عجله دارند که عبارت اند از ایران و آمریکا و دیگران هیچ نظری ندارند بنابراین دو طرف باید یک فضای تازه ای را تعریف کنند ضمن اینکه به معنای دوستی نیست مسائل را مطرح کنند. آن موقع در موضوع هسته ای می توانند اختلافات را حل کنند. آمریکا چالش های هژمونیکی دارد که دنبال مذاکره است. الان موضوع اصلی آمریکا چالش ها با چین و تقابل اوکراین و چین و سپس برجام است. روسیه و چین سعی می کنند برجام به موضوع اول آمریکا انتخاب شود در حالیکه اینطور نیست».

او در پایان نسبت به نوع ارتباط با شرق و نتایج آن گفت: «من شرق را کلی نمی بینم و منافع ملی را دو جانبه می بینم از سوی دیگر رابطه ایران با چین متفاوت از ارتباط با روسیه است. به هر حال نوع اقتصاد ایران و چین به شکلی است که چینی ها در شرایط تحریم می توانند از ایران نفت بخرند در حالیکه روس ها رقابت خود را با ایران ادامه دادند.لذا من معتقدم همانطور که تنش با غرب نباید منجر به فروپاشی شرق شود همانطور تنش زدایی با شرق نیز نباید منجر به فروپاشی ارتباط با غرب شود.اگر برجام امضا شود ظرفیت های اقتصادی ایران به گونه ای ظاهر خواهد شد که خود به خود هم شرکت های شرقی وهم غربی رقابت های جدی برای کار با ایران شکل خواهند داد».