رقابت صعود به جام جهانی 2022 در قاره‌های آمریکای جنوبی و شمالی به اوج خود رسیده است.

میزبانان جام جهانی 2026 در راه قطر (گزارش)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، جمع تیم‌های حاضر در جام جهانی 2022 تقریبا به نصف رسیده و به فاصله چند روز بعد از قطعی شدن صعود ایران، تیم ملی کره جنوبی هم به‌عنوان پانزدهمین تیم، حضور خود در قطر را نهایی کرد. در فاصله دو ماه تا قرعه کشی دور نهایی جام جهانی که روز اول آوریل 2022 (دوازدهم فروردین 1401) برگزاری می‌شود تیم های حاضر در دور نهایی انتخابی قاره‌های مختلف در تلاش‌اند تا یکی از 17 جای خالی را بر اساس سهمیه قاره‌هایشان به خود اختصاص دهند. رقابت در دو قاره آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی در اوج خود قرار دارد و به روزهای پایانی رسیده است. در ادامه نگاهی داریم به احتمالات صعود در این دو قاره که رقابت‌های انتخابی در آنها به‌صورت گروهی (رفت و برگشت) در حال انجام است:

قاره آمریکای جنوبی؛ جنگ برای 2.5 سهمیه باقی مانده

قاره آمریکای جنوبی 4.5 سهمیه در قطر دارد. 4 تیم نخست مرحله مقدماتی که در قالب یک مینی لیگ برگزار می‌شود و 10 تیم در آن حضور دارند، به‌صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند و تیم پنجم به پلی‌آف بین المللی می‌رود. برزیل و آرژانتین، پیش از این صعود خود از این قاره را قطعی کرده‌اند. رقابت برای کسب دو سهمیه مستقیم باقی مانده بین اکوادور، اروگوئه، کلمبیا و پرو داغ است.

هر تیم در این مسابقات 18 بازی (9 بازی خانگی و 9 بازی خارج از خانه) باید انجام دهد. بازی‌ها 16 دور تا کنون انجام شده و همه تیم‌ها به غیر از برزیل و آرژانتین که بازی‌شان به تعویق افتاد، تنها دو بازی باقی مانده دارند. با توجه به قطعی شدن صعود برزیل و آرژانتین، رقابت بر سر دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف در جریان است و 6 تیم برای این سه شانس باید طی دو بازی باقی مانده مبارزه کنند.

بررسی شانس‌های صعود؛ اکوادور و اروگوئه + پرو و سه تیم دیگر!

اکوادور با 25 امتیاز در رده سوم حضور دارد و بیشترین شانس را در بین 6 تیم دارد. این تیم طی دو بازی آینده مقابل پاراگوئه و آرژانتین به میدان خواهد رفت و اگر بتواند یکی از این دو بازی را ببرد، صعودش بی حرف و حدیث خواهد بود. با توجه به اینکه پاراگوئه نمایش ضعیفی در این مسابقات داشته و از آخر دوم است، به نظر می‌رسد، اکوادور با شکست دادن این تیم، یک هفته مانده به پایان مسابقات، صعود خود را قطعی کند. در صورت شکست یا مساوی در هر دو بازی، اکوادور احتمال از دست دادن رتبه سوم را خواهد داشت و بدترین حالت برای این تیم شکست در هر دو بازی و پیروزی پروی رده پنجمی در هر دو بازی است که این تیم را صاحب 26 امتیاز کرده و اکوادور را راهی پلی آف می‌کند.

نتایج بازی‌های روز گذشته (دور شانزدهم که اکوادور دو امتیاز حساس را مقابل پرو از دست داد و صعودش را به تعویق انداخت.

البته تقابل مستقیم دیگر تیم‌های مدعی صعود در دو هفته پایانی باعث شده تا شانس صعود اکوادور خیلی بالا باشد. برای مثال اروگوئه رده چهارمی با 22 امتیاز در دور هفدهم باید با پرو بازی کند و سپس با شیلی رده ششمی که با 19 امتیاز برای پلی آف تلاش می‌کند. در صورتی‌که اروگوئه و اکوادور در بازی بعدی مقابل پاراگوئه و پرو پیروز شوند، تکلیف سهمیه مستقیم آمریکای جنوبی مشخص شده و هفته پایانی تعیین کننده تیم حاضر در پلی‌آف خواهد بود. هر نتیجه‌ای جز برد این دو تیم اما کار را به هفته پایانی خواهد کشاند.

پرو که تنها یک امتیاز کمتر از اروگوئه دارد در حال حاضر پلی‌آف را در مشت خود می‌بیند و اگر از دو بازی سه امتیاز کسب کند می‌تواند شانس خود را از این راه ادامه دهد. البته همان‌گونه که گفتیم، پرو روی کاغذ هنوز می‌تواند به صعود مستقیم هم فکر کند. ساده‌ترین راه برای این کار، شکست دادن اروگوئه در بازی مستقیم است. جالب اینجاست که تیم‌های هفتم و هشتم جدول (بولیوی و کلمبیا) هم هنوز شانس صعود دارد. البته آنها باید هر دو بازی خود را ببرند و منتظر شکست تیم‌های بالاتر از خودشان باشند؛ اتفاقی که خیلی بعید به نظر می‌رسد.

بازی‌های دو دور باقی‌مانده 4 و 9 فروردین برگزار می‌شود.

آمریکای شمالی؛میزبانان جام جهانی 2026 در راه قطر

آمریکای شمالی 3.5 سهمیه در جام جهانی 2022 خواهد داشت. سه تیم نخست مرحله نهایی انتخابی که با حضور هشت تیم به‌صورت رفت و برگشت در حال انجام است، به‌صورت مستقیم راهی قطر خواهند شد و تیم چهارم شانس خود را در پلی‌آف بین قاره‌ای جست‌و‌جو می‌کند. در حال حاضر کانادا، آمریکا و مکزیک شانس‌های اصلی صعود از این قاره هستند. هر تیم در این مرحله باید 14 بازی (7 بازی خانگی و 7 بازی خارج از خانه) انجام دهد و تنها 4 دور تا پایان مسابقات باقی مانده است.

کانادا با 22 امتیاز صدرنشین گروه است و با توجه به سه بازی نسبتا آسانی که در چهار دور پایانی دارد به نظر می‌رسد که مشکلی از بابت صعود نداشته باشد. آمریکا و مکزیک هر دو 18 امتیاز دارند و برنده بازی مستقیم دور دوازدهم‌شان می‌واند تا حد زیادی تکلیف تیم دوم گروه را روشن کند. امریکا البته با پاناما و کاستاریکا که هنوز شانس صعود مستقیم دارند دو بازی سخت دارد و هر نتیجه‌ای جز برد می‌تواند شانس این تیم را برای صعود بی دردسر، کم کند.

کانادا برای اولین بار بعد از سال ۱۹۸۶ در آستانه صعود به جام جهانی قرار دارد؛ این تیم به‌همراه آمریکا و مکزیک، میزبان جام جهانی بعدی خواهد بود.

پاناما و کاستاریکا در حال حاضر به‌ترتیب 17 و 13 امتیاز دارند. پاناما سه بازی دشوار با مکزیک، آمریکا و کانادا دارد که کار این تیم را برای حفظ شانس حضور در پلی‌آف خیلی سخت می‌کند؛ این همان شانس طلایی کاستاریکای رتبه پنجمی است که به نسبت بازی‌های آسان‌تری در پیش دارد. به‌طور کلی اگر همه چیز طبق روال عادی پیش برود، سه میزبان جام جهانی 2026، نمایندگان آمریکای شمالی در قطر 2022 خواهند بود.