داریوش قنبری گفت: اکنون جمهوری‌خواهان هم به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری بر ایران جواب نمی‌دهد و به نوعی از سیاست‌های دوران ترامپ درس عبرت گرفته‌اند و تصور می‌کنم حتی اگر دوره بعد جمهوری‌خواهان قدرت را به دست بگیرند، دیگر از برجام خارج نمی‌شوند.

جمهوری‌خواهان هم روی کار بیایند بعید است از برجام خارج شوند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: گفته می‌شود یک قدم مانده تا اخذ نتیجه نهایی میان ایران و طرف‌های مذاکره. این گزاره کافی است تا بگوییم که آیا با نتیجه وین می‌توان خوش‌بین به بهبود زندگی مردم بود و آیا واقعا سایه سنگین‌ها بالاخره از سر مردم برداشته می‌شود؟

داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در اینکه توافق در شرق انجام است، تردیدی نیست و به تعبیری توافق انجام شده اما هنوز اعلام نشده است. بازار ارز هم واکنش‌های مثبت خود را به وضعیت به وجود آمده تازه نشان داد اما در این بین باید دید که چه تحریم‌هایی رفع می‌شود. احتمالا صرفا تحریم‌هایی که در دوران ترامپ و مشخصا بعد از خروج آمریکا از برجام وضع شد، رفع شود؛ وگرنه رفع تحریم‌های بسیاری که کنگره وضع کرده، در اختیار دولت آمریکا نیست».

او ادامه داد: «البته باید گفت که اگر تحریم‌های دوران ترامپ هم رفع شود و ما به سال 94 یعنی زمانی که برجام منعقد شد برگردیم، گشایش زیادی در عرصه اقتصادی برای ایران به وجود می‌آید و ایران می‌تواند نفت بفروشد، پول نفت خود را به راحتی دریافت کند و به طور کلی مبادلات تجاری در عرصه بین‌المللی داشته باشد. به هر حال به یاد داریم که بعد از انعقاد برجام ایران تا آستانه قرارداد خرید هواپیما از آمریکا هم پیش رفت و واقعا برجام دستاوردهای زیادی داشت».

این فعال سیاسی درباره احتمال خروج مجدد آمریکا از برجام بیان کرد: «خروج مجدد آمریکا از برجام دغدغه مهمی است که تیم مذاکره‌کننده ایران هم بر آن تأکید داشتند اما فعلا کاری نمی‌شود کرد زیرا در نظام حقوقی و سیاسی آمریکا هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند برای رئیس‌جمهور بعد از خود تعیین تکلیف کند. تنها راه آن است که کنگره برجام را به عنوان یک معاهده بین‌المللی تصویب کند و از آن سو مجلس ایران هم آن معاهده را به تصویب برساند تا در دو کشور به صورت قانون درآید که این شرایط هم فعلا دور از ذهن است».

قنبری در پایان گفت: «هرچند من باور دارم اکنون جمهوری‌خواهان هم به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری بر ایران جواب نمی‌دهد و به نوعی از سیاست‌های دوران ترامپ درس عبرت گرفته‌اند و تصور می‌کنم حتی اگر دوره بعد جمهوری‌خواهان قدرت را به دست بگیرند، دیگر از برجام خارج نمی‌شوند».