پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: من روس‌ها آمادگی برای معامله با آمریکا و اروپا دارند تا منطقه خاورمیانه و برجام را به عنوان کارت برنده برای منافع خود استفاده کنند اروپایی ها و آمریکایی اما این امتیاز را به روس ها نمی دهند.

​ملازهی: روس‌ها با آمریکا معامله خواهند کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه دیپلماسی سایت خبرسراسری: صحبت های روس ها همیشه تنش آمیز بوده است حتی اگر به نفع طرفین باشد نیز موجی ایجاد می کند که همگان از تنش آن متاثر می شوند از جمله صحبت اخیر اولیانوف مبنی بر فاصله 5دقیقه ای تا دستیابی به توافق که در حالت دوگانه ای بیان شده است.روسیه درگیری های بیشتری از برجام دارد و مشخص نیست در اولویت های خود تا چه حد پشتیبان ایران خواهد بود.

پیرمحمد ملازهی،کارشناس مسائل بین الملل، درباره صحبت اخیر اولیانوف مبنی بر فاصله پنج دقیقه‌ای تا توافق به سایت «خبرسراسری» گفت: «در واقع روس ها بدنبال منافع خود هستند که این صحبت ها را می کنند بخشی از این حرف نیز ناشی از تصمیم سیاسی ایران و آمریکاست.در آمریکا الان مشکل سیاسی درون دولت شکل گرفته و سنا می خواهد امتیاز دهی آمریکا در برجام را تصویب کند.سطح امتیاز طرفین نیز مشخص نیست و باید کف خواسته های خود را مشخص کنند. از سوی دیگر کشور های منطقه نیز به آمریکا فشار می آوردند. در هر حال شرایط فعلی مذاکرات چندان شرایط با ثباتی نیست.مسئله ی اساسی روس ها توافق موقت است که ایران بپذیرد».

او در ادامه درباره ارتباط میان تصمیم سیاسی ایران و صحبت اخیر اولیانوف افزود: «من فکر نمی کنم ایران هنوز تصمیم قطعی در برابر مذاکرات گرفته باشد.حرف اولیانوف یعنی اینکه اروپا و چین و روسیه توانسته اند مسئله جبهه مقاومت در خاورمیانه و مسئله موشکی را به بعد موکول کنند اگر آمریکا نیز با این طرح موافق باشد یعنی حرف اولیانوف درست است تا به یک توافق موقت دست یابند و در مراحل بعدی در مورد مسائل فوق گفت‌وگو کنند اما با توجه به اینکه هیچ اطلاعات و جزییات دقیقی منتشر نشده است نمی توان نظر قطعی داد.بنظر من توافق نزدیک نیست».

ملازهی سپس نسبت به تاثیر تنش های اوکراین و روسیه بر برجام اظهار کرد: «به‌نظر من روس‌ها آمادگی برای معامله با آمریکا و اروپا دارند تا منطقه خاورمیانه و برجام را به عنوان کارت برنده برای منافع خود استفاده کنند اروپایی ها و آمریکایی اما این امتیاز را به روس ها نمی دهند.مسئله روس ها در اوکراین این است که دنیا بپذیرد اوکراین عضو ناتو نشود و بطور قطعی این اتفاق بیوفتد اما اروپایی ها این مسئله را نخواهند پذیرفت و بحران اوکراین به سادگی قابل حل نیست.روس ها به سمت اشغال مناطق روس تبار اوکراین می روند تا سپس معامله کنند و برجام نیز بخشی از کارت معامله آن هاست.

این کارشناس مسائل بین الملل،درباره انقضا تاریخ برجام و خطرات آن برای ایران به «خبرسراسری» گفت: «اکنون جمهوری خواهان در آمریکا اعلان کرده اند که به محض پیروزی در انتخابات بعدی برجام را بهم می زنند و برنامه آن ها سراین قضیه جدی است ایران نباید دنبال منافع موقت باشد بلکه باید یک تصمیم جدی بگیرند که می خواهد با غرب و آمریکا معامله کنند یا خیر!تا خود را از این تنگنا خارج کنند. صحبت بایدن با پادشاه عربستان نیز بی ارتباط به برجام نیست چون عربستان و اسراییل به شدت نگران توافق برجام هستند چون معتقدند منافعشان در نظر گرفته نشده است آن ها معتقدند بایدن نباید مسئله موشکی و جبهه مقاومت را کنار بگذارد یا به مراحل بعدی موکول کند و به تاجاییکه بتوانند به بایدن فشار می آورند که توافق شکل نگیرد.دراین فاصله سپاه نیز موشک خیبر را آزمایش کرد که به مسائل دیگر می‌افزاید».