یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه مدعی است دولت آمریکا با تب‌وتاب در حال مماشات با روسیه، چین و ایران است، اما این کشورها سپس با هم متحد می‌شوند تا به طور جمعی منافع آمریکا را تضعیف کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه خبری محافظه‌کار آمریکایی «واشنگتن فری‌بیکن» در گزارشی نوشت سناتور «تد کروز» از جمهوری‌خواهان مخالف برجام معتقد است مقامات ارشد دولت بایدن در شهادت در کنگره متعهد شدند که تحریم‌های ایران را به شدت اعمال خواهند کرد اما بیش از یک سال پس از این وعده‌ها شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها به کنگره آمریکا دروغ گفته‌اند.

طبق این گزارش، «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا در چین و «رامین طلوعی» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اقتصادی و بازرگانی، هر دو در جریان جلسه استماع تاییدیه سنا در اواخر سال گذشته در مورد اجرای تحریم‌های ایران تحت فشار قرار گرفتند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، برنز و طلوعی در شهادت کتبی خطاب به کروز که نسخه‌هایی از آن به دست فری‌بیکن رسیده، متعهد شدند که تحریم‌های تجارت نفت ایران را حفظ کرده و چین را در این مورد تحت فشار قرار دهند؛ با این حال، از زمان تایید آن‌ها در سال گذشته، فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به شدت افزایش یافته است.

در این گزارش، جهش ۴۰ درصدی فروش نفت ایران و اتهاماتی مبنی بر اینکه دولت بایدن چشم خود را بر اجرای تحریم‌ها بسته زیرا در حال تلاش برای احیای برجام است، مطرح شده و با اتحاد اکثریت جمهوری‌خواهان در کنگره در مخالفت با توافق با ایران، وعده‌های برنز و طلوعی مجدداً مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه این گزارش ذکر شده که کروز و همکارانش مشکوک هستند که این مقامات دولت آمریکا هرگز قصد نداشتند تحریم‌ها را حفظ کنند و کنگره را گمراه کردند تا تایید آن‌ها را جلب کنند.

کروز در گفت‌وگو با واشنگتن فری بیکن مدعی شد توافق جدیدی که بایدن امیدوار است با ایران نهایی کند، «بازارهای تسلیحاتی گسترده‌ای را به روی پوتین باز می‌کند و انرژی بیشتری را برای توسعه‌(طلبی) شی جین‌پینگ می‌گشاید، همه این‌ها در حالی است که میلیاردها دلار برای تروریسم در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن تزریق می‌کند». وی افزود: رئیس‌جمهور بایدن و مقامات دولت او با تب‌وتاب در حال مماشات با روسیه، چین و ایران هستند و این کشورها سپس با هم متحد می‌شوند تا به طور جمعی منافع آمریکا را تضعیف کنند.

یکی از دستیاران ارشد جمهوری‌خواه کنگره هم گفت: به طور فزاینده‌ای واضح است که مقامات بایدن هر چیزی را برای تایید شدن می‌گویند و هر کاری را انجام می‌دهند، اما پس از آن، همه آن‌ها دستورکار ضد آمریکایی طرفدار چین و طرفدار ایران بایدن را اجرا کنند. جای تعجب نیست که دولت در کنگره یا پیش هر کس دیگری اعتباری ندارد.

به نوشته این وبگاه، برنز که در اواسط دسامبر توسط سنا تایید شد، خود را به عنوان مجری تحریم‌ها معرفی کرد که چین را برای کاهش خرید نفت ایران تحت فشار قرار می‌دهد. برنز ۲۰ اکتبر در نامه‌ای به کروز نوشت: «چین مدت زیادی است که نفت ایران را وارد می کند، و دولت به مخالفت با تلاش‌های فرار از تحریم‌های ایران، از جمله اقدامات مربوط به نهادهای چینی ادامه خواهد داد. دولت به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای خود در مورد سیاست ایران، مستقیماً این موضوع را با چینی‌ها مطرح می‌کند و من موافقم که به طور کلی، این مسیر مؤثرتری برای رسیدگی به نگرانی‌های ما است». او افزود: در صورت تایید، به شدت با چین تعامل خواهم کرد تا آن‌ها را از اقداماتی در قبال ایران که منافع ما را تهدید می‌کند، منصرف کنم.

بر اساس این گزارش، طلوعی هم تضمین‌های مشابهی ارائه کرد. طلوعی به کروز در ۲۶ اکتبر قبل از تاییدش در اواسط دسامبر گفت: انتظار دارم دولت به مخالفت با تلاش‌های فرار از تحریم‌های ایران، از جمله اقدامات مربوط به شرکت‌های چینی ادامه دهد. در صورت تایید، با سایر اعضای دولت همکاری خواهم کرد تا این موضوع را با چینی‌ها به عنوان بخشی از گفت‌وگو درباره سیاست ایران مطرح کنم.

در حالی که مذاکرات در وین جاری است و آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق این مذاکرات به برجام بازگردد، قانون‌گذاران آمریکایی که اغلب از حزب جمهوری‌خواه هستند همچنان به تلاش برای ایجاد اخلال در مذاکرات و ممانعت از اجرای توافق احتمالی ادامه می‌دهند؛ در جدیدترین اقدام، یک گروه ۲۰۰ نفری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده با هشدار علیه یک توافق هسته‌ای دیگر با ایران تصریح کردند که بدون تأیید کنگره، هرگونه توافق با ایران به همان سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دولت «باراک اوباما» دچار خواهد شد که در دولت «دونالد ترامپ» لغو شد.

پیشتر هم جمهوری‌خواهان با ارسال نامه‌ای دولت بایدن را در خصوص هرگونه توافق با ایران تهدید کردند و پیش از آن نیز هشدار داده بودند که باید هرگونه توافق با ایران با تأیید کنگره باشد. اوایل دی ماه نیز سناتورهای جمهوری‌‌خواه با ارسال نامه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا اجرای تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی و خریداران نفت ایران را تشدید کند.