در آستانه از سرگیری نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، نشست سه‌جانبه هماهنگی بین روسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین دیروز (سه‌شنبه) از ساعت ۱۱ (به وقت وین) در محل‌ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این نشست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیئت این کشور در مذاکرات و «وانگ کان» رئیس هیئت چین حضور داشتند.

در این نشست، طرف‌ها ضمن مروری بر آخرین وضعیت گفت‌وگوها درخصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران، خواستار لغو یکجای تحریم‌های آمریکا به‌عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت این کشور به برجام شدند.

روسای هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین‌ اشتراک نظر کامل سه هیئت و ضرورت تداوم رایزنی و هماهنگی جدی به‌صورتی منظم و مستمر بین سه کشور در این مذاکرات را مورد تأکید قرار دادند.

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا ساعت ۱۵ به وقت وین (۱۷:۳۰ به وقت تهران) در شهر وین برگزار شد. ریاست این هیئت را «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده داشت.

رونمایی زودهنگام «پرایس» از نقشه آمریکا در مذاکرات وین

این در حالی است که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با الجزیره از تفکیک تحریم‌ها و تقسیم آنها به سه گروه سبز (قابل تعلیق شدن)، زرد (قابل مذاکره) و قرمز (غیرقابل رفع) سخن می‌گوید و از آن به این نتیجه می‌رسد که بخشی از تحریم‌ها و فشارها باید ادامه یابد.

مصاحبه پرایس با الجزیره که در واقع رونمایی زودهنگام از طرح کاخ سفید در مذاکرات وین است، نقشه راه آمریکا در مذاکرات را به روشنی بیان کرده است. او با تفکیک کردن مجموعه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ملت ایران به تحریم‌های سازگار و ناسازگار با برجام، صراحتا از بردن ایران به گوشه رینگ سخن گفته و تأکید می‌کند که تحریم‌های سازگار با برجام حتما باید حفظ شوند.

این رویکرد به وضوح بیان‌گر این نکته است که ایراد دموکرات‌ها به ‌ترامپ درخصوص خروج از برجام و اعمال راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، نه از سر دلسوزی که به‌دلیل بر هم خوردن مسیر تشدید فشار بر کشورمان بوده است و در واقع دعوای آنها بر سر این است که هم باید فشار موثر بر ایران سامان یابد و هم به موازات آن، دست و پای ایران را برای بازداشتن از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای چهارمیخ کرد.

مقامات و مسئولین دولت بایدن که به‌صورت مکرر بر شکست سیاست فشار حداکثری ‌ترامپ تأکید می‌کنند با زبان دیگر و شیوه‌های خدعه‌آمیز عملی تلاش دارند که با دستیابی به متن توافق از قبل تمهید شده‌ای که بر اساس آن همه طرف‌های برجامی، سازگاری اعمال تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده از سوی آمریکا را با برجام شناسایی و تایید می‌نمایند از دستاورد فشار حداکثری ‌ترامپ یک پیروزی به زعم خود بزرگ‌تر بسازند.

نکته مهم دیگر در این مصاحبه اینکه؛ ند پرایس هم از رو به جلو و سازنده بودن مذاکرات اخیر سخن گفته است. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به روشنی نشان می‌دهد که منظور این کشور از «سازنده» بودن، نزدیک شدن واشنگتن به اهداف اصلی خود یعنی ساماندهی هم‌زمان سامانه به زنجیر کشیدن ظرفیت‌های هسته‌ای و اهرم تحریم به نحو سازگار و هم‌افزا علیه ایران است. پس طبیعی است که ابعاد «سازنده» بودن مذاکرات از سوی تیم ایرانی هم باید کاملاً مشخص شود، زیرا به‌نظر نمی‌رسد وجه مشترکی میان اهداف دو طرف وجود داشته باشد چرا که هدف ایران از ورود به مذاکرات، اثبات شکست شیوه‌های مختلف بر کشور و از کار انداختن حربه تحریم است.

ند پرایس در اظهارات خود از تفکیک تحریم‌ها و تقسیم آنها به سه گروه سبز (قابل تعلیق شدن)، زرد (قابل مذاکره) و قرمز (غیر قابل رفع) سخن می‌گوید و از آن به این نتیجه می‌رسد که بخشی از تحریم‌ها و فشارها باید ادامه یابد که ایران قطعا تفکیک فشار به فشارخوب و فشار بد را نخواهد پذیرفت و منطبق با قانون مجلس و رهنمودهای رهبری به چیزی جز رفع همه تحریم‌ها با هر برچسبی به‌صورت یکجا تن نخواهد داد.