یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: معتقدم بازگشت آمریکا به برجام در صورتی که بایدن به آن اعتقاد اولیه‌اش باقی باشد نیازی به اجازه و تشریفات ندارد.

راز تعلل بازگشت بایدن به برجام از نگاه مجلسی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فریدون مجلسی در خصوص ادعای اخیر وزیرخارجه فعلی آمریکا مبنی بر این که ایران ابتدا باید به برجام برگردد گفت: صحبت های جدیدی که در آمریکا مطرح می شود با صحبت های بایدن مغایرت دارد. او پیش از انتخابات گفته بود که من باید به برجام برگردم که این حرف منطق درستی داشت. منطقش این بود که ترامپ کار غلطی انجام داده که از برجام خارج شده در حالی که آمریکا در قالب قطعنامه شورای امنیت آن را به تایید رسانده و به تصویب همه اعضا رسیده است. بنابراین یک تعهد بین المللی است و کار ترامپ اشتباه بوده و باید به شرایط قبل از خروج برگردد.

وی افزود: معتقدم بازگشت ‌آمریکا به برجام در صورتی که بایدن واقعا به آن اعتقاد اولیه اش باقی باشد نیازی به اجازه و تشریفات ندارد فقط اعلام می کند که تصمیم ترامپ اشتباه بوده  و باید به برجام برگردد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: مساله این نیست که با بازگشت ‌آمریکا به برجام تعهدات برجامی اجرا می شوند اما باید بدانیم که دعوای حقوقی در مسائل سیاسی فایده و نتیجه ای ندارد. فرض کنید که جمهوری اسلامی ایران تعهدی را به عهده گرفته و انجام داده اما طرف مقابل هم انجام نداده است، خب به کجا می خواهد شکایت کند و حق خود را بطلبد و یا این که با دنیا تجارتی داشته باشد. بنابراین مساله اصلا ربطی به برجام ندارد تحریم های آمریکا مربوط به تهدید اسراییل به نابودی از صفحه روزگار است. شما ممکن است بگویید که این مساله چه ربطی به آمریکا دارد که دخالت می کند اما او می گوید که به من مربوط است پس جنگ اصلی و کل تحریم و مسائلی در قالب برجام که می توانست مذاکراتی درباره ی آنها صورت گیرد موضوع دیگری است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: بعد از این که ایران آمریکا را تهدید کرد و بازرگانی با آن را ممنوع اعلام کرد آنها هم دوباره تحریم ها را برقرار کردند و شرکت های آلمانی ، زیمنس و توتال از ایران رفتند. حتی چینی ها بساطشان را از صنعت نفت ایران  جمع کردند و رفتند. چین و روسیه همراه با اروپا، تحریم بانکی ایران را اجرا کردند همه ما می دانیم که بانکها با یک تشر دولتی نمی توانند بر خلاف مسائل مملکتشان کار کنند. انتظار داشتند که ایران هم به تعهدات عمل کند.

مجلسی در پایان با اشاره به قانون اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: این که بر خلاف قول اولیه آمریکا اعلام می کند که بازگشت به برجام عملی نخواهد شد دلیل اصلی اش قانون اخیرمجلس شورای اسلامی و مهلت دو ماهه ای است که به دولت داده اند. به نظر می‌رسد به طور قطع پس از بارها تجربه مسئولان ما باید بدانند که قدرتهای بزرگ ناچار هستند زیر بار این گونه تهدیدها نروند و یکی از دلایل آن هم این است که آمریکا منتظر است تا پس از مهلت دو ماهه تصمیم گیری کرده و اقدامی را انجام دهد.