حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز جمعه، با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

فوری/ آخرین مذاکرات وزرای خارجه ایران و روسیه در باره اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو با اشاره به مذاکرات لغو تحریم ها در وین و بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اظهار کرد: ما در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.

 امیر عبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات در اوکراین و حضور شهروندان ایرانی در این کشور، ضمن ابراز امیدواری در حل و فصل بحران از طریق سیاسی گفت : تلاش داریم تا شهروندان ایرانی را از طریق کشورهای همسایه اوکراین به جمهوری اسلامی ایران بازگردانیم.

 وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تأمین امنیت و سلامت شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین اولویت جدی ما است و انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن آنها فراهم شود.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به بحران یمن اشاره کرد و گفت :  در مونیخ به دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرده ایم که نقش دبیرکل در حل و فصل سیاسی بحران یمن مورد توجه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به صدور پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی نامیدن این جنبش، این اقدام را مخرب نامید و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرد و افزود:   یمن متعلق به همه یمنی هاست و راه حل آن در گفتگوهای یمنی- یمنی است.
  
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تأکید بر همکاری روسیه با ایران، اظهار کرد :  ما همواره از مواضع ایران در وین حمایت کرده ایم و با دوستان ایرانی خود در وین همکاری خوبی داریم و همچنان نیز این همکاری را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین ضمن تشریح مواضع مسکو در قبال بحران اوکراین، از رویکرد کشورهای غربی انتقاد کرد و اطمینان داد که روسیه  به حفظ جان مردم و  شهروندان کشورهای خارجی و از جمله  ایران اهتمام جدی دارد. 

وی مواضع مسکو در قبال بحران یمن را نیز تشریح کرد.