هفت دروازه‌بان مشهور فوتبال ایران در فهرست بهترین‌های 1400 (کل سال) قرار گرفته‌اند. البته برای حضور سه نفر از آنها کمی ارفاق کرده ایم!

گلر سال فوتبال ایران را انتخاب کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، 5 دروازه‌بان برتر در سال 1400 بر پایه آمار و عملکردی که در این سال به جا گذاشته‌اند، گزینش شده‌اند و اکنون قرار است در انتخابی که بر پایه نظرسنجی نهایی صورت خواهد گرفت، انتخاب شوند.

در میان 20 دروازه‌بان فعال این فصل در نهایت 5 گزینه نهایی که پارامترهای کلین شیت، دستیابی به افتخار و عملکرد در هر بازی را بالاتر از دیگران به جا گذاشته‌اند مورد بررسی قرار گرفته و اکنون طی این گزارش کوتاه معرفی خواهند شد.

محمدرضا اخباری (تراکتور – تیم ملی) 

گلر ملی‌پوش تراکتور نیز در جمع برترین‌های این فصل قرار دارد. او سال 1400 را علی‌رغم مصدومیت‌هایی که داشت و باعث دوری چند باره‌اش شد، با 8 کلین شیت به پایان خواهد رساند. او در دوره فوتبالی منجر به کسب عنوان چهارمی برای تراکتور، فوق العاده کار کرد و همچنین در فصل گذشته لیگ قهرمانان با تراکتور درخشان بود. در هفت بازی که به میدان رفت 5 کلین شیت داشت تا بهترین آمار را در فصل گذشته در بین تیم‌های ایرانی حاضر در این رقابت به نام خود کند و به‌عنوان بهترین گلر انتخاب شود. او در اردوی تیم ملی برای سفر به بحرین هم حاضر بود و دوباره به آخرین اردو نیز دعوت شد اگرچه در این فصل او آن نمایش دلپذیر فصل گذشته را تکرار نکرده است که بخشی از آن به ضعف کلی تراکتور هم برمی‌گردد.

علیرضا بیرانوند(انتورپ – بواویشتا – تیم ملی)

گلر لژیونر فوتبال ایران هرچند فرصت چندانی در این فصل برای خودنمایی خصوصا در تیم‌های باشگاهی به دست نیاورده و روزهای متفاوتی را نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت دنبال می‌کند، اما در تیم ملی توانسته بود اوضاع را تا حد زیادی به سود خود ببیند. بیرانوند که با انگیزه دستیابی به جاه طلبی بزرگ خود و نمایش درخشان در اروپا راهی لیگ بلژیک شده بود، خیلی زود از آنجا دل کند و انتخابی جدید را در لیگ پرتغال و حضور در بوآویشتا دنبال کرد. با این حال شرایط برای او تغییر چندانی تا این لحظه حداقل نداشته است. 

گلر ملی‌پوش ایرانی در لیگ پرتغال هشت بازی به انجام رسانده که البته آمار چندان به سود او نیست؛ دستیابی به چهار تساوی و تنها یک کلین شیت و در نهایت هم دریافت 18 گل، آن چیزی نیست که از او انتظار داشتیم. با این حال همانند گذشته عملکرد قابل اعتنای او در تیم ملی و بخصوص در بازی‌های پیش مقدماتی باعث شد تا یکی از انتخاب‌ها برای برترین دروازه‌بان سال لقب گیرد. 

مطمئنا در مسیر جام جهانی و حضوری موفق در قطر، همه انتظار بیرانوندی آماده و سرپنجه مثل گذشته را می‌کشند.

سید حسین حسینی (استقلال) 

رقابت سخت با رشید مظاهری و حواشی که طی این مدت دنبال کرده بودند، در نهایت با جدایی گلر گچسارانی همراه شد تا او بار دیگر شماره یک تقریبا بدون رقیب در این تیم محسوب شود. سیدحسین حسینی در 19 مسابقه لیگ بیست و یکم، 14 کلین شیت و 6 گل خورده، ثبت کرده است. سنگربان استقلال در صورت ثبت ۱۸ کلین شیت، به رکورد نیلسون کوریا دروازه بان سابق پرسپولیس در لیگ چهاردهم می‌رسد. 

حسینی در تیمی که فرهاد مجیدی در مسیر قهرمانی شکل داده با دریافت 6 گل یکی از پایه‌های اصلی صدرنشینی لقب گرفته است. او البته در جام حذفی فصل گذشته علیرغم تلاشی که برای کسب قهرمانی داشت، در نهایت فینال را از دست داد. حسینی که آخرین امیدها و انگیزه‌هایش را برای رقابت ملی و حضور در جمع شاگردان اسکوچیچ دنبال می‌کند به خوبی از اهمیت دیدارهای باقیمانده و موفقیتی که می‌تواند در استقلال منجر به نزدیک شدن به این اتفاق برایش شکل دهد، آگاه است. او با امید زیاد و تمرکز امیدوار است در موقعیت حضور در اردوی تیم ملی در بازیهای قطر قرار بگیرد.

امیر عابدزاده (پونفرادینا - تیم ملی )

شاید مهار پنالتی الکس تلس ستاره سابق پورتو که قصد انتقال به یونایتد را داشت، مهمترین شیرجه امسال امیر عابدزاده بود. بازیکنی که می خواست هر طور شده از نام بزرگ پدر عبور کند و تاریخ را به اسم خود تغییر دهد. این شروع درخشش امیر در سال 1400 و انتقال او از پرتغال و تیم ماریتیمو به اسپانیا و تیم پونفرادینا بود. تیمی که مثل یک ستاره از امیر استقبال کرد و نقش او را تا حدی بالا برد که سرمربی این تیم درخواست کرد تا عابدزاده در زمان بازی‌های ملی، به تیم ملی ملحق نشود! 

با این حال او بعد از به دست آوردن پیراهن تیم ملی و پیروزی در رقابت فردی با علیرضا بیرانوند، قصد ندارد این موقعیت را به این گلر باتجربه تیم ملی واگذار کند. عابدزاده در این فصل 26 بار برای تیم پونفرادینا به میدان رفته و 9 کلین شیت داشته و آمار 3.2 سیو در هر بازی را برای خود رقم زده است. او در حال حاضر چهارمین دروازه بان برتر لیگ آدلانته اسپانیا با امتیاز 7.4 است و در تیم ملی هم با حضور در سه بازی مقابل سوریه، عراق و امارات شرایط خوبی را برای خود رقم زده است. اما تست اصلی او در دیدار مقابل کره جنوبی در سئول خواهد بود. 

او بعد از یک سال کاملا موفق در آستانه سالی سرنوشت ساز برای دوران ورزشی خود است، سالی که جام جهانی در آن قرار دارد.

محسن فروزان (گل‌گهر) 

مهمترین دستاورد دروازه‌بان کنونی گل گهر سیرجان قهرمانی فصل گذشته با فولاد خوزستان بود؛ جایی که او طی دو بازی حساس مقابل سپاهان و استقلال یک عملکرد فردی فوق العاده در بخش پنالتی‌ها به جا گذاشت و توانست تیمش را به قهرمانی برساند. فروزان در هر دو بازی حساس در لحظات پایانی به میدان رفت و توانست با موفقیت برابر این دو تیم در نهایت به اولین افتخار فردی خود نیز دست یابد.

او اما با توجه به جدایی نکونام و پنجره بسته فولاد که ستاره‌هایش را یکی پس از دیگری از دست می‌داد، ترجیح داد راهی گل گهر سیرجان شود تا بار دیگر تجربه همکاری با امیر قلعه نویی را به دست بیاورد. فروزان 20 بازی در لیگ برتر برای فولاد خوزستان داشت که در نیمی از آنها موفق به کلین شیت شد، هفت بازی هم در لیگ قهرمانان تجربه کرد که البته با موفقیت بزرگی برای شاگردان نکونام همراه نشد. او طی این فصل 19 بازی برای گل گهر، 9 کلین شیت به نامش ثبت شده و 11 گل دریافتی نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود و البته دو مهار پنالتی. شاید اگر گل‌گهر اسیر شکست‌های انضباطی نمی‌شد سال 1400 برای فروزان یک اوج واقعی بود.

حامد لک (پرسپولیس – تیم ملی) 

دروازه‌بان باتجربه پرسپولیس هرچند این روزها تحت هجمه شدیدی قرار دارد، اما در طول سال 1400 یک بار جام قهرمانی را بالای سر برده و به هرحال هنوز مدافعان خودش را دارد.

اگرچه نمایش ضعیف و دور از انتظار او در اسفند ماه باعث شده گذشته او از یاد برود اما  او سال 1400 را با 20 کلین شیت در 34 مسابقه از جام‌های مختلف به پایان رسانده است. بزرگترین موفقیت او تکرار قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر در فصل بیستم محسوب می‌شود. او البته در سال گذشته 22 گل دریافتی در کارنامه‌اش داشته و همه امیدش غلبه بر طعنه‌ها در دربی و سپس بازی‌های باقیمانده لیگ است.

هشت بازی باقی مانده و باید دید خاطرات تلخ را با توجه به انگیزه دوباره‌ای که در او شکل گرفته، با چه عملکردی به پایان خواهند رساند.

پیام نیازمند (سپاهان – پورتیمیننزه – تیم ملی) 

دروازه بان سابق سپاهان با نمایشی خیره کننده در فصل گذشته در ترکیب طلایی‌پوشان یک مسیر تازه را استارت زده که هرچند تا به امروز آنچنان که باید به موفقیت مدنظر نزدیک نشده، اما موقعیت سخت امروز می‌تواند یک امیدواری بزرگ برای او در آینده محسوب شود.

نیازمند در تیم پورتیمیننزه پرتغال تنها در سه دیدار حذفی فرصت یافته است که در دو بازی ستاره تیمش در ضربات پنالتی بوده است، البته او در سومین بازی با شکست مقابل مارفا از این جاه طلبی نیز بازماند. اما عملکرد و کیفیت فنی او به شکلی بوده که همچنان یکی از نفرات ثابت اردوی تیم ملی در رقابت با دیگر گلرها باشد. او که پس از سه فصل عالی با سپاهان به پرتغال رفت در انتظار فصل جدید و تعیین تکلیف به‌عنوان گلر شماره یک تیمی است که روی او برچسب غیرقابل فروش زده است.

* در جمع برترین گلرهای فصل می‌توان به دو گلر نساجی و آلومینیوم اراک نیز اشاره کرد. حقیقی در بازگشت دوباره به نساجی مازندران توانسته روزهای خوبی را بار دیگر در کنار قائمشهری‌‎ها تجربه کند. حسین پورحمیدی نیز در آلومینیوم اراک در این فصل 10 کلین شیت به نام خود کرده و شرایط خوبی را خصوصا در روزهای ابتدایی فصل دنبال کرده است و مطمئنا می‌تواند آینده خوبی برای وی متصور شد.