پیش‌بینی شما از ترکیب دو غول فوتبال ایران در دربی چیست؟

انتخاب کارشناسان :ترکیب استقلال و پرسپولیس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، همگان اذعان دارند استقلال و پرسپولیس در شرایطی اینبار باید برابر هم صف‌آرای کنند که برنده این مسابقه تا حدود زیادی تکلیف قهرمان را مشخص خواهد کرد. در این بین دو چهره‌ای که بیش از همه بر این مسابقه و نتیجه آن تاثیر خواهند گذاشت، یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی سرمربیان دو تیم هستند. سرمربیانی که پیش از این پنج مرتبه برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند؛ مسابقاتی که یکبار در جریان مسابقه به سود پرسپولیس تمام شده؛ دو بار با ضربات پنالتی استقلال بازی را برده و دو مرتبه هم شاهد تساوی دو تیم بوده‌ایم.

انتخاب ترکیب 11 نفره اصلی بی‌شک تا پیش از جلسه فنی پیش از مسابقه، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کادر فنی پرسپولیس و استقلال خواهد بود. اما این تنها بخشی از کار است و در جریان مسابقه بار دیگر هوش و ذکاوت مربیان به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. آنها باید با توجه به جریان مسابقه تصمیمات درست و بهنگامی را برای کسب نتیجه مورد نظر اتخاذ کنند.

در ادامه این مطلب با چند کارشناس و پیشکسوت سابق استقلال و پرسپولیس هم‌کلام شده‌ایم تا نظرات آنها را در رابطه با 11 بازیکن اصلی حاضر در دربی بپرسیم. در ادامه این کارشناسان به دو سوال چالشی نیز پاسخ داده اند؛ اینکه اگر آنها به عنوان سرمربی استقلال یا پرسپولیس تیمشان عقب بیفتد، چه تصمیماتی برای تغییر نتیجه می‌گیرند و در صورتی که عکس این ماجرا حکم شود، آنها چه خواهند کرد.

*ترکیب 11 نفره:

محمد پنجعلی: 

حامد لک - وحدت هنانوف، علی نعمتی، رامین رضاییان، سعید آقایی، رضا اسدی، میلاد سرلک، احسان پهلوان، مهدی ترابی، وحید امیری و شرزود تمیروف

سهراب انتظاری: 

حامد لک- سعید آقایی، سیدجلال حسینی، وحدت هنانوف، رامین رضائیان ، میلاد سرلک، کمال کامیابی‌نیا،  مهدی ترابی، احسان پهلوان، وحید امیری و تمیروف.

احمدجمشدیان:

سیدحسین حسینی- محمد دانشگر، داسیلوا، ابوالفضل جلالی، وریا غفوری، زبیر نیک نفس، مهدی مهدی‌پور، امیرحسین حسین‌زاده، کوین یامگا، ارسلان مطهری، رودی ژستد.

علی لطیفی: 

سیدحسین حسینی - رافائل سیلوا، عارف غلامی، صالح حردانی، جعفر سلمانی، مهدی مهدی‌پور، رضا آذری، عزیزبک آمانوف، امیرحسین حسین‌زاده، کوین یامگا و آرمان رمضانی

مهدی امیرآبادی: 

سیدحسین حسینی - رافائل سیلوا، عارف غلامی، وریا غفوری، جعفر سلمانی، مهدی مهدی‌پور، عزیزبک آمانوف، زبیر نیک‌نفس، کوین یامگا، امیرحسین حسین‌زاده و رودی ژستد.

مهدی پاشازاده: 

سیدحسین حسینی – وریا غفوری، جعفر سلمانی، عارف غلامی، داسیلوا، روزبه چشمی، مهدی مهدی پور، زبیر نیک‌نفس، امیرحسین حسین‌زاده، کوین یامگا و ارسلان مطهری.

فرزاد آشوبی: 

حامد لک- وحید امیری، سیدجلال حسینی، علی نعمتی، رامین رضائیان، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، مهدی ترابی، مهدی عبدی و تمیروف.

رضا رجبی: 

سیدحسین حسینی –سعادت حردانی ، محمد دانشگر، داسیلوا، جعفر سلمانی، مهدی مهدی‌پور، زبیر نیک‌نفس، وریا غفوری، امیرحسین حسین‌زاده، ارسلان مطهری، کوین یامگا.

نیلوفر اردلان:

حامد لک– رامین رضاییان، سید جلال حسینی، وحدت حنانوف، سعید آقایی، رضا اسدی، کمال کامیابی نیا، وحید امیری، احسان پهلوان، مهدی ترابی و شیرزود تمیروف

رضا مهاجری:

سید حسین حسینی، محمد دانشگر، رافائل داسیلوا، عارف غلامی، وریا غفوری، جعفر سلمانی، مهدی مهدی‌پور، زبیر نیک نفس، امیرحسین حسین‌زاده، کوین یامگا، رودی ژستد

*اگر تیمتان عقب بیفتد، چه راهکاری دارید؟

محمد پنجعلی: در فاز تهاجمی بازیکن به تیم اضافه می‌کنم و مهدی عبدی را وارد زمین خواهم کرد.

سهراب انتظاری: این بازی حکم مرگ و زندگی را برای پرسپولیس دارد. اگر تیم عقب باشد، باید پلن بی استفاده شود و سیستم باید عوض شود. من اگر جای مربی باشم، ترکیب را از 2-4-4 به 3-4-3 تغییر می‌دهم. منطقی‌ترین راه همین است.

احمد جمشیدیان: طبیعتا در این سال ها اینطور بوده که تیم ها محافظه کار وارد دربی می‌‍شوند. معمولا با تک مهاجم شروع می‌کنند. همیشه مهاجم روی نیمکت دارند تا اگر عقب افتادند، بازیکن اضافه کنند. مهاجم اضافه می‌شود و سعی می‌کنند اگر مثلا سه دفاع بازی می‌کنند، با دو دفاع بازی کنند. از ضربات ایستگاهی و ارسال‌ها نهایتا در 5 دقیقه آخر باید استفاده شود. فرهاد مجیدی هم خودش تجربه دارد که محمد دانشگر در دقیقه 90 گل زد. یحیی گل‌محمدی هم آنطرف علی ابراهیمی و اسدی را دارد و هر کدام از دو تیم به این موقعیت برسد، احتمالا شاهد این موقعیت‌ها خواهیم بود.

علی لطیفی: من اعتقادم بر این است که وقتی تیم عقب است، باز قاعده دربی‌ها رعایت شود. خواه یا ناخواه تیمی که عقب است، عقب نشینی می‌کند. در این زمان دفاع چند لایه شکل می‌گیرد، باید به سراغ بازیکنان قد بلند بروید که از ارسال ها و ضربات ایستگاهی استفاده کنید. در این شرایط دو راه بیشتر وجود ندارد. یکی ارسال از جناحین و یکی ضربات ایستگاهی و استفاده از ضربات سوم. لذا بازیکنان قد بلند در این مواقع تاثیرگذارتر هستند.

مهدی امیرآبادی: تیم اگر عقب افتاد به نظرم باید آرمان رمضانی، محمد دانشگر و ارسلان مطهری اضافه شوند.

مهدی پاشازاده: من قطعا وقتی عقب هستم، با دو مهاجم متمرکز بازی می‌کنم تا بتوانم تیم حریف را جمع کنم. بتوانم دور بزنم، سانتر کنم و از عمق هم حمله کنم.

فرزاد آشوبی: این سوال شما کلی است و جواب دادن به آن به نحوی غیرممکن است. به خاطر اینکه مسابقه و جریانش به میل شما پیش نمی‌رود. بعضا آن چیزی که شما فکر می‌کنید؛ پس اینکه شما بتوانید از قبل برایش برنامه ریزی کنید، احتمال نهایتا 50 / 50 است و خیلی نمی‌شود در موردش صحبت کرد.

رضا رجبی: بستگی دارد. معمولا اگر عقب باشم، یکی از دفاع کم می‌کنم. از هافبک به خط دفاع اضافه می‌کنم و یک مهاجم به تیم وارد می‌کنم. حتما انتحاری و ریسکی بازی می‌کنم. در جریان بازی هم نقاط ضعف حریف را آنالیز می‌کنم تا بتوانم از آن نقاط به گل مساوی برسم. به این می‌گویند تشخیص، تغییر و بهبود در جریان بازی و خیلی مهم است.

نیلوفر اردلان: تیم اگر عقب افتاد به نظر من باید یک دفاع کم کنیم و مهدی عبدی به ترکیب اضافه شود؛ یا با تغییر سیستم تیم و استفاده از سیستم 3-3-4، مهدی عبدی و حامد پاکدل به به جای سعید آقایی و کمال کامیابی‌نیا یا رضا اسدی اضافه شوند.

مهاجری: استقلال روی نیمکت دست بازتری برای تنوع تاکتیکی و جایگزین کردن نفرات حتی در شرایطی که نخواهد تغییر سیستم بدهد دارد. چشمی، آمانوف، جلالی، حردانی، آرمان، ارسلان و سعید مهری بازیکنانی هستند که می‌توانند به استقلال در شرایط مختلف، برای جبران یا حفظ نتیجه یا حتی تغییر روند بازی کمک کنند. مجیدی می‌تواند مانور بهتری روی نیمکت داشته باشد و زمانی که می‌خواهد دفاعی کار کند سیستم را از ۳-۴-۳ به ۲-۵-۳ تغییر دهد یا اگر می‌خواهد حمله کند کناره ها را اکتیو تر کند؛ حتی می‌تواند به ۲-۴-۴ یا ۲-۵-۳ نفوذی تر تغییر بدهد.

پرسپولیس اگر عقب باشد در بحث هجومی به مشکل می‌خورد. درست است که حامد پاکدل روی نیمکت حضور دارد اما او بازیکنی است که نیاز به فضا برای بازی دارد و در بازی مالکانه کارش سخت است. مهدی عبدی هم هست که در دربی گذشته گلزنی هم کرده است.

*اگر تیم جلو باشد، برای حفظ نتیجه چه خواهید کرد؟

-محمد پنجعلی: یک مقدار ریسک را در تیم کم خواهم کرد. طبیعی هم هست. تیمی که سه امتیاز را بگیرد، نباید بی محابا عمل کند. بازیکنان سرعتی انتخاب می‌کنم تا در صورت لو رفتن توپ، سریع ضدحله بزنیم.

-سهراب انتظاری: خب اول اینکه بستگی به این دارد که در چه دقایقی از بازی باشیم. مثلا اگر در دقیقه 70 تیم جلو بیفتد، منطقی است که تدافعی‌تر بازی شود تا بشود از ضدحمله‌‎ها استفاده کرد. می‌توان سیستم را به 1-5-4 تغییر داد.

-احمد جمشدیان: مربیگری در لحظه است. اگر در دقیقه یک شما جلو بیتفید، با اینکه دقیقه 85 پیش بیفتید، متفاوت است. طبیعی است که هر چه به پایان نزدیک می‌شویم، آدم سعی می‌کند حفظ نتیجه کند، ولی اگر زود به گل برسید، نمی‌توانید عقب بنشینید. دربی احساسی است و هر تیمی سعی کند برود و عقب بنشیند تا دفاع کند، مطمئنا گل‌ می‌خورد. در دربی های قبلی هم این موضوع را دیدیم. نتیجه نباید روی روند تاثیر بگذارد. بله در 5 ، 10 دقیقه آخر اگر بخواهی نتیجه را حفظ کنی، مدافع اضافه می‌کنی؛ تیم حریف را می بندی؛ بازی مستقیم انجام می‌دهی تا از سه امتیازت دفاع کنی، اما فقط برای 5 یا 10 دقیقه. چون دربی هم با تماشاگر است و اگر عقب بنشینی سبب می‌شود که گل بخوری.

علی لطیفی: بستگی دارد شما در چه دقیقه‌ای جلو باشید. می تواند این اتفاق در دقیقه 5 باشد یا در دقیقه 90. ولی اعتقادم این است که هر تیمی در این بازی جلو بیفتد، می‌رود که گل دوم را هم به ثمر برساند؛ با توجه به اینکه تیم مقابل بی محابا حمله خواهد کرد و تیمی که گل‌زده می‌تواند نهایت استفاده را ببرد.

مهدی امیرآبادی: تیم اگر جلو باشد، سیستم 1-3-2-4 تبدیل به 2-4-4 می‌کند و روزبه را وارد می‌کنم.

مهدی پاشازاده: برای حفظ نتیجه سعی می‌کنم مالکیت توپ تیمم را بالا ببرم. توپ دست حریف نباشد و اینکه از ضدحملات استفاده کنم.

فرزاد آشوبی: طبیعتا برای حفظ نتیجه است. اگر کیفیت خوبی وجود داشته باشد، کماکان بالا بازی می‌کنم و به حریف اجازه نمی‌دهم به سمت دروازه ما حرکت کند. یا می‌تواند ایده به این شکل باشد که کمی عقب بنشینم. به حریف اجازه بدهم جلو بیاید و در ضدحملات از سرعت بازیکنانم استفاده می‌کنم برای رسیدن به گل‌های بعدی؛ دفاع صرف اما به هیچ عنوان.

رضا رجبی: من هر جا مربیگری‌ کرده‌ام، برای حفظ نتیجه همان شرایط را ادامه داده‌ام. حتی اگر تیمم را بسته‌ کرده‌ام، حتما تله‌گذاری می‌‎کنم و سه مهاجم را نگه می‌دارم. فشار را روی خط دفاع حریف نگه می‌دارم. با تمام وجود نمی روم عقب. آنها برای جبران می‌آیند، می‌توان به گل‌های دوم و سوم رسید.

نیلوفر اردلان: اگر از استقلال جلو بیفتیم، به نظر من با توجه به قدرت بدنی بالای تمیروف، باید با تک مهاجم و سیستم 1-3-2-4 بازی را دنبال کنیم؛ اما باید دفاع تیم از نیمه‌ی زمین شروع شود و هدف‌گذاری حفظ توپ بالا باشد تا نتیجه‌ی به سود تیم حفظ شود.

مهاجری: پرسپولیس اگر عقب باشد در بحث هجومی به مشکل می‌خورد. درست است که حامد پاکدل روی نیمکت حضور دارد اما او بازیکنی است که نیاز به فضا برای بازی دارد و در بازی مالکانه کارش سخت است. مهدی عبدی هم هست که در دربی گذشته گلزنی هم کرده است.