آقای پنالتی‌ها؛ 15ضربه 15 گل، طارمی این گونه قفل دروازه‌ها را باز می کند.

گزارش ویژه: مهدی طارمی و کسب و کار جدیدش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، پس از آن که پنالتی گرفتن‌های مهدی طارمی در لیگ پرتغال تبدیل به سوژه نشریات و رسانه های مطرح این کشور شده بود، در حالی که داده‌های آماری معتبر OPTA Sports در مورد طارمی گزارش داده بودند طی سه فصل اخیر هیچ بازیکنی به اندازه طارمی در گرفتن پنالتی موفق نبوده، طارمی طی این سه فصل 17 پنالتی در پرتغال به‌دست آورده، آماری که تقریباً سه برابر مارکوس ادواردز بازیکن اسپورتینگ لیسبون محسوب می شد که در رده بعدی قرار دارد.

حال تعداد گلزنی های بی شمار مهدی از روی نقطه پنالتی سوژه جدید رسانه های پرتغالی طی هفته های اخیر شده، در حالی که طارمی طی همین هفته هم سنت شکنی نکرد هم خود پنالتی ساخته و هم توانست 15مین پنالتی پیاپی موفق آمیز خود را طی سه فصلی که به پرتغال آمده وارد دروازه حریفان کند. در زیر نگاه دقیق تری خواهیم داشت به نحوه نواختن پنالتی توسط مهدی طارمی، ضرباتی که بسان ردیاب عمل کرده و به کنج دروازه ها می نشیند. 

پنالتی شماره 1: گل در برابر ژیل ویسنته – سمت چپ به شکل زمینی

نتیجه: برد ریو آوه
اولین گل طارمی از روی نقطه پنالتی با پیراهن تیم ریو آوه در برابر تیم ژیل ویسنته. مهدی که توانسته بود در هفته‌های ابتدایی طی دیدار مقابل اسپورتینگ لیسبون سه مرتبه از مقابل مدافعان این تیم پنالتی بگیرد تا نام خود را در پرتغال بر سر زبان‌ها بیندازد، اما بر خلاف دیدار مقابل تیم لیسبونی، این بار طارمی خود پنالتی گرفته شده توسط هم تیمی‌اش را با اعتماد به نفس بالا با ضربه نه چندان محکم به سمت مخالف دروازه بان ویسنته فرستاد تا اولین گل خود را از روی نقطه پنالتی در پرتغال ثبت کند.

پنالتی شماره2: گل در برابر دپورتیوو آوس – سمت چپ به شکل زمینی

نتیجه: برد ریو آوه
شماره 99 خطرناک ریو آوه این بار در همان ابتدای بازی طی خطای که در شرایط تک به تک با دروازه حریف بر روی او انجام شد، موفق شد پنالتی بگیرد، طارمی این بار هم خود پشت توپ قرار گرفت و دقیقا به مانند بازی برابر ژِل ویسنته ضربه خود را زمینی و به سمت چپ دروازه حریف نواخت، ضربه ای که زودتر از دستان بئوناردائو دروازه‌بان آوس که سمت ضربه را تشخیص داده بود، درون دروازه جای گرفت. 

پنالتی شماره 3: گل در برابر موریرنز – وسط دروازه

نتیجه: برد ریو آوه
این بار مهاجم کارآمد وقت ریو آوه در شهر گیمارش مقابل تیم سبزپوش موریرنز با زیرکی هر چه تمام پنالتی گرفت. در اواسط نیمه نخست در حالی که بازیکن حریف و طارمی در منطقه شش قدم به دنبال توپ ارسالی بودند، مهدی با درگیر کردن پای چپ خود با پای حریف توانست داور را مجاب کند که نقطه پنالتی را نشان دهد، طارمی  این بار وسط دروازه حریف را برای نواختن ضربه انتخاب کرد. ضربه‌ای مخاطره آمیز که به درون دروازه جای گرفت.

پنالتی شماره 4: گل در برابر ویتوریا ستوبال –  وسط دروازه

نتیجه: برد ریو آوه
یکی دیگر از پنالتی گرفتن‌های هنرمندانه مهدی طارمی، در حالی که این مهاجم هوشیار در شرایط تک به تک قصد جا گذاشتن گلر ستوبال را داشت، با توجه به بی احتیاطی دروازه بان و برخورد کوتاه دستش به پای مهدی و سرنگونی هنرمندانه اش داور نقطه پنالتی را نشان داد. مهدی این بار هم در حالی که دروازه بان ستوبال به سمت چپ یورش برد، ضربه اش را به وسط دروازه کوباند تا با کمی خوش شانسی دروازه حریف فرو بریزد.

پنالتی شماره 5: گل در برابر براگا –  گوشه سمت چپ

نتیجه: برد ریو آوه
این بار اما شاهد پنالتی بی نقصی از سوی مهدی بودیم که می شد پختگی را در ساق‌های پایش احساس کرد، در حالی که طی دیدار ریو آوه و براگا که تا ثانیه‌های پایانی با نتیجه 3-3 دنبال می شد، بازی که طارمی زننده یکی از گل ها آن طی جریان بازی آن بود، طی برخورد توپ به دست مدافع براگا و پس از اعلام نقطه پنالتی، طارمی پشت حساس ترین ضربه پنالتی‌اش قرار گرفت، مهدی اما با آرامش و خاطر همیشگی بدون توجه به زمان و نتیجه بازی به همان جای مورد علاقه اش یعنی سمت چپ شلیک کرد، با این تفاوت که این بار با دادن زاویه بیشتر به توپ و با شدت بیشتری به توپ ضربه زد در حالی که متئوس گلر حریف سمت ضربه را تشخیص داده بود، توپ درون دروازه آرام گرفت. 

پنالتی شماره 6: گل در برابر پورتمیننزه –  گوشه سمت راست 

نتیجه: برد ریو آوه
در حالی که نحوه نواختن و سبک و سیاق ضربات پنالتی‌های طارمی نسبت به گذشته طی ضربات اخیرش کاملا مشهود بود، بازهم خود او در بازی برابر پورتمیننزه بسان ارتش تک نفره توانست از دل مدافعان حریف پنالتی بگیرد، در حالی که طارمی و مدافع حریف در نزدیکی محوطه شش قدم در تقلا برای به دست آوردن توپ ارسالی بودن، مدافع پورتمیننزه تحت فشار دست خود را درگیر می کند تا داور نقطه پنالتی را اعلام کند. مهدی طی یک ضربه غیر قابل مهار و مسلط توپ را به گوشه سمت راست تور دروازه حریف فرستاد.

پنالتی شماره 7: گل در برابر سانتاکلارا –  گوشه سمت چپ 

نتیجه: تساوی ریو آوه
طارمی در حالی که طی هفته‌های آخر برای آقا گلی با پیراهن ریو آوه در پرتغال تلاش به خرج می داد، پنالتی گرفته شده از سوی هم تیمی خود را به بهترین شکل ممکن در دقایق پایانی به گل تبدیل کرد و با توجه به گلی که در حین بازی به ثمر رسانده بود توانست تیمش را از شکست خانگی نجات دهد، تسلط در ضربات طارمی با توجه به قدرت و انتخاب زاویه مناسب ضربه، نسبت به پنالتی های ابتدای فصل، که سعی کرده تنها به سمت مخالف دروازه بزند کاملا آشکار بود.

پنالتی شماره 8: گل در برابر موریرنز – گوشه سمت چپ

نتیجه: تساوی پورتو

نخستین پنالتی طارمی با پیراهن پورتو، در حالی که پیش از این مهدی توانسته بود 4 مرتبه برای پورتو پنالتی بگیرد، اما با توجه به حضور ابتدای فصلی الکس تلس و در ادامه سرجیو اولویرا، طارمی از زدن ضربه پنالتی باز ماند. اما مهدی در این بازی این شانس را داشت که خود پشت ضربه پنالتی قرار بگیرد، طارمی با یک ضربه قدرتی توپ را به گوشه سمت چپ دروازه فرستاد و با توجه به اینکه گلر حریف مسیر توپ را درست تشخیص داده بود طبق همان فرمولِ اضافه کردن چاشنی قدرت در کنار دقت در ضربات به توپ، توانست قفل دروازه را بشکند و تیمش را در دقایق پایانی از شکست نجات دهد.

پنالتی شماره 9: گل در برابر فامالیسائو – گوشه سمت راست

نتیجه: برد پورتو
بازهم هوش و ذکاوت طارمی در داخل محوطه جریمه، در حالی که مدافع حریف قصد دفع توپ را داشت، طارمی با هوشیاری و با مداخله خود را به توپ می رساند و در نتیجه ضربه مدافع فامالیسائو به پشت پای طارمی برخورد می کند تا داور نقطه پنالتی را نشان دهد. طارمی طبق معمول با آرامش و طمانینه خاصی و با تسلط به سمت مخالف تشخیص دروازه بان ضربه‌اش را به تور دروازه چسباند، تا به کونسیسائو این پالس را بفرستد که برگزیدن آن به عنوان نفر اول زننده پنالتی صحیح بوده است.

پنالتی شماره 10: گل در برابر فارنسی – گوشه سمت چپ

نتیجه: برد پورتو
شاید یکی از مخاطره آمیز ترین پنالتی مهدی در برابر فارنسی رقم خورده باشد، جایی که او تا توانست به توپ و ضربه اش زاویه داد تا گلر فارانسی تنها در فاصله چند سانتی متری از مهار ضربه پنالتی باز بماند، تا سریال گلزنی و موفقیت طارمی از روی نقطه پنالتی دو رقمی شود. خنده رضایت بر لبان طارمی پس از این ضربه نشان از حساسیت این پنالتی‌اش می داد.

پنالتی شماره 11: گل در برابر موریرنز – گوشه سمت چپ

نتیجه: برد پورتو
یکی دیگر از هنرهای مهدی در متقاعد کردن داور و نشان دادن نقطه پنالتی. در حالی توپ به شکل تصادفی در دهانه دروازه در میان طارمی و مدافع حریف قرار گرفته بود، مهدی با دخالت پای خود و اشتباه مدافع توانست یک پنالتی هوشمندانه بگیرد. طارمی برخلاف جهت دروازه بان به گوشه سمت چپ توپ را فرستاد، تا سریال موفقیت و گلزنی اش از روی نقطه پنالتی ادادمه  دار باشد.

پنالتی شماره 12: گل در برابر فامالیسائو – وسط دروازه

نتیجه: پیروزی پورتو
درگیری پای دفاع فامالیسائو به پای راست مهدی طارمی در داخل محوطه هیجده قدم و چسبیده به خطِ محوطه جریمه و اعلام نقطه پنالتی. طارمی با توجه به برتری پورتو در نتیجه بازی، بدون ریسک و با آرامش خاطر توپ را بر خلاف دفعات گذشته دقیقا به وسط دروازه با آمیزه‌ای از ظرافت فرستاد.

پنالتی شماره 13: گل در برابر لاتزیو – گوشه سمت چپ به شکل زمینی 

نتیجه: تساوی پورتو
یکی دیگر از آن ضربات خط کشی و مهندسی شده‌اش. این بار به مدد صحنه آهسته و وار تصمیم داور مبنی بر تمارض در دهانه دروازه به نفع مهدی برگردانده شد، برخورد کوتاه مچ پای طارمی به پای میلینکویچ-ساویچ سبب شد داور آلمانی نقطه پنالتی را در ورزشگاه المپیک رم نشان دهد تا شاهد یکی از حساس ترین پنالتی های نواخته شده توسط مهدی طارمی و البته یکی از بهترین ضربه‌‌های او باشیم که دقیقا به کنج پایین و مماس با تیر دروازه شلیک شده بود. ضربه ای استادانه و غیر قابل مهار برای هر گلری.

پنالتی شماره 14: گل در برابر اسپورتینگ لیسبون – گوشه سمت چپ به شکل زمینی

نتیجه: پیروزی پورتو
از آن پنالتی های حیاتی و سرنوشت ساز در جوی وحشتناک که می تواند از منظر روحی و روانی هر بازیکن بزرگی را درهم بریزد، در حالی که  سر و صدای کر کننده و تنش هواداران رقیب پشت دروازه کاملا مشهود بود، اما مهدی با آرامش خاطر همیشگی‌اش پشت توپ قرار گرفت و با سوت داور، سعی کرد ضربه بی نقص‌اش در صف آرایی مقابل لاتزیو را در ورزشگاه ژوره آلوالاد تکرار کند، همان ضربه صیقل یافته¬اش، ضربه¬ای که اگرچه با اصابت و سایش به تیر عمودی دروازه، دور از دستان آدان گلر اسپورتینگ وارد دروازه شد تا همچنان موفقیت‌های ضربات پنالتی مهدی ادامه داشته باشد.

پنالتی شماره 15: گل در برابر توندلا -  گوشه سمت راست به شکل زمینی

نتیجه: پیروزی پورتو
سرانجام پنالتی و گل سریالی شماره پانزدهم که در اوج پختگی و تجربه توسط مهدی نواخته شد. طارمی که در این بازی با تجربه خود توانست با هوشیاری از مدافع توندلا پنالتی گرفته و مانند سابق پشت توپ ایستاد و تصمیم گرفت توپ را به مانند گذشته به گوشه‌ترین نقطه دروازه بفرست، این بار به سمت راست.
15 پنالتی 15 گل؛ آمار معرکه مهدی طارمی طی سه فصل حضورش در پرتغال بوده، اما رمز و راز این کامیابی در کجاست؟ جواب روشن است، همان نسخه مورد علاقه مهدی، چنانچه دستِ اول لو رفت، برگ دوم را رو کن، چنانچه فریب دادن گلر کار ساز نبوده، فرستادن توپ به دور ترین نقطه دروازه مماس با تیر می تواند کلیدی باشد. 
فرمول موفقیتی که برتافته از دل تجربه او بیرون آمده، با نگاه گزیده به شیوه‌ی نواختن پنالتی طارمی، می توان به این موضوع پی برد که ضربات نواخته شده از سوی  طارمی طی ابتدای حضورش در پرتغال، صرفا برای فریب دادن گلر به یکی از دو جناح و به اصطلاح نرم زده می شدند، طارمی در ادامه با تغییر نواختن ضربات خود، سعی کرده برای زدن ضربه مطمئن تر دورخیز قابل ملاحظه‌ای انجام دهد که گاها تا پشت محوطه جریمه و نزدیک به خط نیم قوس هم عقب آمده، از طرفی چاشنی قدرت در ضربات و همین گونه زاویه به موقع و دقیقی که طارمی به ضرباتش می دهد ضرباتش را غیر قابل مهار کرده تا حاصل آن، این باشد که اگر نیمی از ضرباتش توسط گلرهای حریف تشخیص داده شوند، اما هیچ یک قادر به مهار ضربه مهلکش نشوند، ضرباتی که معمولا به کنجِ پایین دروازه ها به خصوص به سمت چپ شلیک می شوند.

این همان حربه و فاکتوری است که مهدی با قائل بودن به آن توانسته به آمار چشمگیری از موفقیت طی ضربات پنالتی دست پیدا کند، نشریه رکورد چاپ پرتغال در ستایش از مهدی اذعان داشت: «اگر پنالتی ها را پنجاه، پنجاه در نظر بگیریم و اگر آن را  یک شانس برای رسیدن به جایزه میلیون دلاری بدانیم، مهدی طارمی باید تا کنون میلیاردر می‌شد زیرا او هیچ وقت پنالتی‌ها را از دست نمی‌دهد.» امیدواریم این زنجیره موفقیت کماکان ادامه داشته باشد و مهدی همیشه برگ برنده را در دست داشته باشد.