تیم پرسپولیس با اختلاف 10 امتیازی نسبت به رقیب سنتی، بیشترین امتیاز را در دهه 1390 فوتبال ایران کسب کرده است.

آمار: این تیم در دهه نود بهترین بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، دهه 1390 در حالی با تساوی پرسپولیس و استقلال در یک شهرآورد جذاب به پایان رسید که آبی پوشان تهرانی با این نتیجه، جایگاه خود در صدر جدول را حفظ کردند و پرسپولیس نتوانست اختلاف با رتبه نخست را کاهش دهد.

 

اما نکته مهم این است که سرخپوشان با همین نیجه به پانصد و هشتادمین امتیاز خود در یک دهه اخیر رسیدند و در صدر جدول بهترین تیمهای دهه 1390 فوتبال ایران قرار گرفتند؛ در پایان دهه‌ای که از هفته‌های پایانی لیگ یازدهم آغاز شد و در هفته بیست و سوم این فصل به اتمام رسید.

این دهه با موفقیت‌های استقلال، سپاهان و تراکتور آغاز شد اما خیلی زود پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ استانداردهای فوتبال ایران را تغییر داد و به تیم یکه‌تاز لیگ برتر تبدیل شد اما حالا در آغاز سده جدید، این استقلال است که برای کسب قهرمانی تلاش می‌کند.

جدول دهه نود: پرسپولیس 580 - استقلال 570
سرخپوشان پایتخت باوجود انجام یک بازی کمتر نسبت به استقلال، توانستند 10 امتیاز بیشتر از این تیم کسب کنند و از نظر امتیازی بهترین تیم این دهه لقب بگیرند. پرسپولیس 164 پیروزی به دست آورد و شش برد بیشتر از استقلال داشت اما در عین حال آبی‌های تهرانی باخت کمتری را نسبت به پرسپولیس تجربه کردند.

در آمار گل زده استقلال عملکرد بهتری نسبت به پرسپولیس داشت و با 426 گل، این دهه را به پایان رساند. نکته جالب اینکه اگر گل رودی ژستد وارد دروازه پرسپولیس نمی‌شد، آمار گلزنی دو تیم سرخ و آبی برابر بود.

باوجود عملکرد قابل ستایش پرسپولیس، این تیم نتوانست به متوسط 2 امتیاز به ازای هر بازی برسد. نکته جالب اینکه پرسپولیس و استقلال تنها تیمهای فوتبال ایران هستند که در دهه 1390 توانستند نرخ بیش از 50 درصد برد را داشته باشند.

علاوه بر پرسپولیس و استقلال، سپاهان هم موفق شد بیش از 500 امتیاز کسب کند و بالاتر از تراکتور در رتبه سوم برترین تیمها قرار بگیرد.

این در حالی است که باوجود افت تراکتور در سالهای اخیر، این تیم موفق شد با اختلاف نسبت به فولاد در جایگاه چهارم جای داشته باشد.

سایپا که فصل گذشته سقوط کرد، هفتمین تیم برتر فوتبال ایران است و 349 امتیاز به دست آورده است. در جمع 10 تیم برتر همچنین نام شهرخودرو، نفت تهران و پیکان دیده می‌شود که عملکرد خوبی را داشتند.

جدول عملکرد استقلال در دهه 1390

دستاوردها: جدال پرسپولیس با استقلال و سپاهان
پرسپولیس موفق شد در سالهای اخیر 5 قهرمانی لیگ برتر، 4 سوپرجام و یک جام حذفی را کسب کند. استقلال یک قهرمانی لیگ برتر و دو جام حذفی به دست آورد و سپاهان با دو قهرمانی لیگ برتر و یک قهرمانی جام حذفی کار را به پایان رساند.

مورد جالب تیم ذوب آهن اصفهان است که با دو قهرمانی جام حذفی، هم رده تراکتور بود اما کسب یک سوپرجام باعث شد تا این تیم خود را به عنوان چهارمین تیم جام آور فوتبال ایران در دهه 1390 مطرح کند.

پرسپولیس در این سالها 8 بار در جایگاه اول و دوم قرار داشته و از این نظر رکورددار است. همچنین استقلال در تمام 10 سال مدعی قهرمانی بوده و تا هفته‌های پایانی توانسته در کورس حضور داشته باشد و همین استمرار در موفقیت هم باعث شده تا باوجود قهرمانی کمتر، هم رده پرسپولیس پیش برود.

سرخابی‌ها همچنین با 8 حضور در لیگ قهرمانان آسیا رکورددار هستند و این فصل می‌توانستند برای نهمین بار در 10 سال اخیر، به این رویداد قاره‌ای مهم راه پیدا کنند.

جدول عملکرد پرسپولیس در دهه 1390

سبقت بزرگ: پرسپولیس چگونه اول شد؟
نکته جالب اینکه استقلال تا پیش از ورود برانکو ایوانکوویچ، در دهه 1390 توانسته بود اختلاف 37 امتیازی با پرسپولیس ایجاد کند اما شاگردان برانکو ایوانکوویچ و در ادامه گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی نه تنها این اختلاف را جبران کردند بلکه 10 امتیاز هم بیشتر به دست آوردند.

در دهه 1390 استقلال 4 بار (لیگ یازدهم، دوازدهم، چهاردهم و بیست و یکم) امتیاز بیشتری نسبت به پرسپولیس کسب کرد اما قرمزها در 7 فصل دیگر عملکرد بهتری داشتند و همین موضوع سبب شد تا در پایان دهه، بالاتر از استقلال، پرامتیازترین تیم لقب بگیرند.

آنچه درباره تیم پرسپولیس اهمیت دارد این است که قرمزها موفق شدند 6 سال متوالی متوسط بیش از دو امتیاز به ازای هر بازی را داشته باشند. همچنین پرسپولیس در سه فصل اخیر، نرخ بیش از 60 درصد برد را داشته که آمار فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

استقلال در این سالها تنها یک بار بیش از 60 امتیاز کسب کرد که در لیگ دوازدهم و با هدایت امیر قلعه‌نویی بود. این در حالی است که البته استقلال حالا تنها 5 امتیاز تا این استاندارد فاصله دارد و می‌تواند با دو پیروزی از شصت امتیاز هم عبور کند.

جدول دهه 1390 فوتبال ایران