10 مدافع مشهور فوتبال ایران در فهرست بهترین‌های 1400 (کل سال) قرار گرفته‌اند؛ نفراتی که در لیگ ایران و خارج از کشور عملکرد موثری داشتند.

مدافع سال فوتبال ایران را انتخاب کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بر اساس آمار و عملکردی که بازیکنان فعال در خط دفاعی تیم های مختلف حضور دارند، 10 مدافع گزینش شده‌اند و اکنون قرار است در انتخابی که بر پایه نظرسنجی نهایی صورت خواهد گرفت، بهترین مدافع سال 1400 انتخاب شود.

در تیم های مختلف لیگ برتری و از بین مدافعان لژیونر فوتبال ایران نفرات زیادی می‌توانستند در این فهرست 10 نفره قرار بگیرند اما در نهایت این بازیکنان با توجه به آماری که از خودشان در کل سال 1400 برجای گذاشتند، انتخاب شده‌اند.

10 مدافع برتر فوتبال ایران در سال 1400 در ادامه معرفی می‌شوند:

دانیال اسماعیلی‌فر(تیم ملی و سپاهان اصفهان)

اگرچه سپاهان از قهرمانی در لیگ برتر دور شده اما خط دفاعی این تیم کارش را به خوبی انجام داده و بعد از استقلال عنوان بهترین را در لیگ برتر دارا است. در این بین نمی‌شود از نام دانیال اسماعیلی فر به راحتی عبور کرد. ترافیک ایجاد شده در پست دفاع راست دانیال را از تیم ملی دور کرده اما او با تکنیک و تاکتیک مثال زدنی اش در سمت راست خط دفاع طلایی پوشان خوش می‌درخشد. نفوذ های برق آسا و سانترهای کم نقص به همراه حضور به موقع و موثر در کارهای دفاعی از او یک مدافع راست باتجربه و توانمند ساخته است.

صالح حردانی(تیم ملی، فولاد و استقلال)

مدافع راست 23 ساله آنقدر در ترکیب فولاد خوش درخشید که به استقلال ملحق شد. او در شروع سال 1400 با فولاد در لیگ قهرمانان آسیا آمارهای خوبی کسب کرد و حتی وقتی مصدوم شد، فولاد دیگر نتوانست مانند دور رفت گروهی این مسابقات خوب ظاهر شود و حتی بردی نیز کسب نکرد. حردانی در نقل و انتقالات تابستانی قرار بود به استقلال بیاید اما این اتفاق رخ نداد تا حضور او در جمع آبی ها چندماه به تاخیر بیفتد. این بازیکن تکنیکی با وجود جثه ریزی که دارد، یکی از بهترین مدافعان راست کنونی فوتبال ایران محسوب می‌شود که در اردوهای تیم ملی حضور دارد و اینروزها با وجود محرومیت محرمی خودش را برای دیدار با کره جنوبی آماده می‌کند. بی تردید با اینکه وریا غفوری باتجربه هم در استقلال حضور دارد، اما فرهاد مجیدی برای رسیدن به جام قهرمانی روی ارسال های بی نقص و نفوذهای حردانی حساب ویژه ای باز کرده است.

سیدمجید حسینی(تیم ملی، ترابزون اسپور و کایسری اسپور ترکیه)

مدافع 25 ساله فوتبال ایران سال 1400 را با ترابزون اسپور شروع کرد اما بعد از 3 فصل حضور در این تیم به تیمی دیگر از ترکیه رفت تا شرایط بهتری برای حضور در ترکیب اصلی پیدا کند. حسینی که در سال های گذشته یکی از بهترین های ایران بوده، بعد از انتقال به کایسری اسپور از اواسط سال 1400 بارها در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت و نقش موثری را در این تیم داشت. عملکرد او باعث شد تا دراگان اسکوچیچ نیز مانند سرمربیان قبلی تیم ملی اورا دعوت کند و اگر برخی مصدومیت ها برایش پیش نمی‌آمد شاید او شانس اول حضور در ترکیب اصلی هم بود. با این حال حسینی حالا یکی از بهترین نفرات خط دفاعی ایران محسوب می‌شود و با شرایط خوب خودش را برای حضور در جام جهانی آماده می‌کند.

شجاع خلیل‌زاده(تیم ملی و الریان قطر)

مدافع باتجربه فوتبال ایران سالی کم فراز و نشیب را پشت سر گذاشت و در یک فرم ثابت توانست خودش را یکبار دیگر ثابت کند. شجاع خلیل‌زاده که حالا مرد اول خط دفاعی تیم ملی نیز به شمار می‌رود در مسابقات انتخابی جام جهانی قطر عملکرد درخشانی در ترکیب مد نظر دراگان اسکوچیچ داشت و نمی‌توان از نقش موثر او در راه صعود به تورنمنت بزرگ فوتبال دنیا به سادگی عبور کرد. دریافت کمترین گل خورده توسط تیم ملی یکی از مسائلی است که باعث شد خلیل‌زاده در بین مدافعان برتر سال 1400 قرار بگیرد. شجاع در ترکیب الریان قطر هم روزهای خوبی را سپری کرد. او با به ثمر رساندن 4 گل در لیگ ستارگان و همچنین لیگ قهرمانان آسیا یکی از خوب های تیمش بود.

جعفر سلمانی(تیم ملی، پورتیموننزه و استقلال)

کشف پائولو سرجیو مربی پرتغال سابق نفت آبادان این روزها یکی از بهترین چپ پاهای فوتبال ایران است. جعفر سلمانی بعد از حضور در لیگ پرتغال و بازی برای پورتیموننزه مورد توجه فرهاد مجیدی قرار گرفت و در ابتدای فصل جاری به استقلال پیوست. او چه در لیگ پرتغال و چه در استقلال یک چپ پای خوب نشان داده که هم در دفاع و هم در حمله موثرواقع می‌شود. شوت های برق آسای سلمانی را نیز نباید فاکتور بگیریم. به واسطه همین عملکرد خوب اسکوچیچ نیز او را به تیم ملی در اردوهای اخیر دعوت کرده و قطعا در‌اینده از او بیشتر هم خواهیم شنید.

محمدحسین کنعانی‌زادگان(تیم ملی، پرسپولیس و الاهلی قطر)

بعد از نمایش های خوب در پرسپولیس و کسب عنوان قهرمانی با سرخ‌پوشان در لیگ برتر، کنعانی‌زادگان اولین بازیکنی بود که در نقل و انتقالات تابستانی 1400 این تیم را ترک کرد و راهی فوتبال قطر شد. او در ترکیب الاهلی قطر هم روزهای درخشانی را داشت و یکی از بهترین خارجی های باشگاهش لقب گرفت. مصدومیت نفراتی مثل پورعلی‌گنجی و عارف غلامی هم بهترین فرصت را در اختیار کنعانی قرار داد تا در ترکیب تیم ملی نیز خوش بدرخشد و بتواند توانایی هایش را بیش از پیش نشان بدهد. او در کنار شجاع خلیل زاده دفاع مستحکمی را در پست مدافع وسط ساختند و همین حالا نیز کنعانی با آماری که ثبت کرده شانس بالایی برای ادامه حضور در ترکیب اصلی تیم ملی دارد.

صادق محرمی(تیم ملی و دیناموزاگرب)

مدافع راست ثابت این روزهای تیم ملی ایران فوتبالی را ارائه می‌دهدکه مربیان کروات می‌پسندند. او که چندین فصل حضور در دیناموزاگرب کرواسی را سپری می‌کند، در ترکیب این تیم روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است. محرمی که کمتر به حواشی و فضای مجازی توجه دارد، در آرامش و سکوت به فوتبال فکر می‌کند و همین موضوع سبب شده تا در لیگ کرواسی به صدرنشینی دینامو با عملکردش کمک کند. از سوی دیگر دراگان اسکوچیچ برای بازی دادن به محرمی در ترکیب ثابت تیم ملی از بازیکنانی نظیر رامین رضاییان و وریا غفوری عبور کرد و این بازیکن 26 ساله هم به خوبی توانسته جواب اعتمادش را بدهد. بی تردید محرمی یکی از بهترین مدافعان راست فوتبال ایران در سال 1400 بوده است.

محمدحسین مرادمند(شهرخودرو و استقلال)

مرادمند نیز مانند یزدانی روزهای خوبی را در ترکیب استقلال گذراند. او بعد از رسیدن به عنوان نایب قهرمانی در لیگ و جام حذفی با استقلال، در ساختن خط دفاعی قدرتمند بسیار به فرهاد مجیدی کمک کرد. مرادمند در مدتی که برای استقلال بازی کرد، این تیم در مجموع 20 مسابقه لیگ برتر تنها 6 گل دریافت کرد و از نقش این مدافع 28 ساله در کسب چنین آماری نمی‌شود به سادگی گذشت. مرادمند در تمام این مدت یک مدافع تمام عیار نشان داد اما هیچ گاه به تیم ملی دعوت نشد. با این حال حتی حالا که او برای گذراندن خدمت سربازی به ملوان دسته اولی رفته نیز نمی‌شود از عملکرد خوبش در خط دفاعی استقلال در سال 1400 گذشت.

امید نورافکن(تیم ملی و سپاهان اصفهان)

امید نورافکن در خط دفاعی سپاهان و تیم ملی جا افتاده است. او که توانایی بازی در دفاع وسط و هافبک وسط را نیز دارا است، به عنوان یک مدافع چپ شناخته می‌شود. توانایی بازی با دو پا و همچنین عملکرد بی نقص در سپاهان و تیم ملی باعث شده تا بسیاری از اهالی فوتبال روی توانایی های فنی او حساب کنند. نورافکن 24 ساله که راه زیادی در فوتبال پیش رو دارد، همین حالا یکی از بهترین مدافعان چپ فوتبال ایران است که اگر مشکل خاصی برایش پیش نیاید در جام جهانی قطر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یاوش یزدانی(تیم ملی و استقلال)

هرچند اواخر سال 1400 برای سیاوش یزدانی به خاطر ماجراهای خدمت سربازی و عدم توانایی برای بازی در استقلال تلخ شد اما نمی‌شود او را به عنوان یکی از بهترین مدافعان فوتبال ایران در این سال قلمداد نکرد. سیاوش که روند پیشرفت خود را از فصل گذشته شروع کرده بود،‌بعد از رسیدن به فینال جام حذفی با استقلال، در لیگ بیست و یکم هم آنقدر خوش درخشید که اسکوچیچ را بر آن داشت تا به تیم ملی دعوتش کند. اگرچه او در بازی های ملی چندان به میدان نرفت، اما نقش بسیار موثری در ثبت آمارهای بی نظیر خط دفاعی استقلال در لیگ برتر داشت. یزدانی حالا ادامه فوتبالش را باید در ملوان دسته یکی دنبال کند اما شکی نیست که او خیلی زود به سطح اول فوتبال برمی‌گردد.

***

خوانندگان "ورزش سه" هم در اینستاگرام، تلگرام و هم در خود وبسایت می‌توانید در این نظرسنجی شرکت کرده تا آرای شما تیم منتخب سال را در روز پایانی 1400 شکل دهد.