بهانه‌جویی پس از هر نتیجه غیر دلخواه بیش از هر فصل دیگری باعث آزار هواداران واقعی فوتبال در ایران است.

پرسپولیس و لزوم بازگشت به مسیر 6 ساله
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، سوت پایان، پرسپولیس صفر - هوادار صفر. پرسپولیس هرچه حمله کرد و هرچه زد، توپش از خط دروازه نگذشت تا به این ترتیب سال جدید برایش با تک امتیازی آغاز شود که در آخر سال گذشته، اوضاع تیم را بحرانی کرده بود. اندک هواداران روی سکو کلافه، عصبانی و آشفته به نظر می‌رسند. چند نفر از آنها از پشت فنس به یحیی گل‌محمدی که با چهره درهم و اخم کرده، راه رختکن را در پیش گرفته نزدیک می‌شوند تا صدای اعتراض خود را به گوش او برسانند.

در همین حین است که خبرنگاران با دوربین به صحنه نزدیک می‌شوند و همچنین بوقچی‌ها و طرفداران افراطی. اعمال نیرو از جبهه‌های مختلف هواداری به چند ثانیه فریاد «یحیای امپراطور» ختم می‌شود اما دوربین‌ها پایین می‌آید، غرولندها هم آغاز می‌شوند. کمی بعد، رضا درویش در کنار زمین و زمانی که میکروفن خبرگزاری و وب‌سایت‌های مختلف را جلوی صورت خود می‌بیند، از نقش داور می‌گوید و اینکه «نتایج خارج از زمین» رقم می‌خورند.

میکروفن‌ در اختیار درویش است اما صدای هوادار خشمگین انقدر بلند شده که علاوه بر گوش خبرنگاران و مدیرعامل پرسپولیس، به ویدیوی مصاحبه او نیز برسد. جایی که از وضعیت تیم گلایه می‌کند و انگار مقصر را کسی غیر از آنچه کادرفنی و مدیریتی باشگاه قصد دارند نشان بدهند، می‌داند. در شبکه‌های اجتماعی نیز اوضاع متفاوت نیست. اگرچه تئوری توطئه همچنان خریدار زیادی بین هواداران و صفحات مجازی دارد اما کم نیستند هوادارانی که نسبت به مواضع درویش، گل‌محمدی و مطهری معترض‌اند و آنها را مسئول اصلی نتایج تیم می‌دانند.

***این شمای کلی از اوضاع تیمی است که اگر می‌توانست از گل خود در شهرآورد دفاع و یکی از 13 شوت در بازی با هوادار را تبدیل به گل کند، حالا در یک قدمی صدر جدول قرار داشت. اما همین حالا و در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع چند سال اخیر خود نیز با اختلاف نسبت به سپاهان رده سومی، جایگاه دوم را حفظ کرده و برای هفتمین سال متوالی، مدعی عنوان قهرمانی است. شاید این دو فکت، دستاورد مهمی برای طرفداران پرسپولیس قلمداد نشود اما آنها باید به خاطر بیاورند که پیش از این دوره 5 ساله پرافتخار، تنها سه بار فصل را در جایگاه اول یا دوم به پایان رسانده و در اغلب فصول نیز خیلی زود از دور رقابت برای قهرمانی کنار رفته بودند.

در سالهای اخیر گروهی از هواداران این تیم تلاش کرده بودند تا اوضاع را برای این دوره گذار از قهرمانی‌های متوالی آماده و این باور را در اکثریت طرفداران ایجاد کنند که یک تیم نه همیشه می‌تواند قهرمان باشد و نه همیشه می‌تواند قهرمانانه بازی کند. اما در فصلی که به نظر امتیازات پرسپولیس از 60 هم عبور خواهد کرد، از دست دادن قهرمانی باعث شده تا از یک سو کادر مدیریتی و کادرفنی از زمین و زمان گلایه کنند و از سوی دیگر طرفداران نیز به مربیان تیم هجوم ببرند.

ایراد اصلی در ناکامی مجموعه پرسپولیس برای مدیریت فصلی که احتمال دارد نوار قهرمانی در آن پاره شود، برعهده کادرفنی و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس است. مواضع آنها که در نشست خبری، مصاحبه و بیانیه‌ها منتشر می‌شود، همیشه نوعی بدبینی نسبت به اداره‌کنندگان فوتبال و دسیسه و تبانی برای جلوگیری از موفقیت پرسپولیس را نشان می‌دهد. نتیجه اول چنین نگاهی، تزریق استرس به ساق پای بازیکنان است که شاید در فرصت‌سوزی‌ها نیز اثر داشته و نتیجه دوم، واکنش منفی هوادارانی است که در سال‌های اخیر نگاه مشابه با آنچه مدیرعامل و مربیانشان دارند را در رقبای پرسپولیس به تمسخر گرفته بودند اما حالا چنین مواضعی را در باشگاه و تیم خود مشاهده می‌کنند و ماحصل همه این‌ها متشنج و ملتهب شدن فضای تیمی است که برای رقابت با استقلالِ تشنه قهرمانی، بیش از هرچیز به همدلی، آرامش و اعتماد به نفس نیاز دارد.

این در شرایطی است که پرسپولیس حتی اگر از جام حذفی کنار هم برود و پس از استقلال، نایب قهرمان لیگ بیست و یکم شود، عملکرد قابل قبولی در فصل جاری فوتبال ایران داشته و به هیچ‌وجه نباید دستاورد بازیکنان و کادرش تا این حد زیر سوال برود. از سوی دیگر، سرخ‌پوشان حتی اگر اختلاف 6 امتیازی را جبران کنند و در عین حال به قهرمانی جام حذفی هم برسند، در پایان فصل حتما سوالات و انتقادات زیادی هستند که کادرفنی باید به آنها پاسخ دهد .

نکته کنایه آمیز و جالب اینکه تمام این اتفاقات در روزهایی رقم می‌خورد که هفتمین سالروز اولین امضای قرارداد برانکو ایوانکوویچ با باشگاه پرسپولیس است. اگرچه زمان زیادی از جدایی او از پرسپولیس نگذشته اما او یک نوستالژی ویژه در بین هواداران پرسپولیس است و شاید محبوبترین خارجی تاریخ باشگاه. 

شاید خیلی از هواداران پرسپولیس از خود بپرسند،  آیا تیمشان همچنان در همان مسیر فنی و ذهنی قرار دارد که برانکو ریل‌گذاری آن را انجام داده بود؟