جهان نیوز نوشت: پنجشنبه هفته گذشته رئیس دولت سیزدهم در نوزدهمین سفر استانی خود وارد استان البرز شد، از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور به استان البرز حدود پنج‌سال می‌گذرد؛ سفری که به‌هیچ‌وجه با حضور دو روز گذشته رئیسی در استان البرز قابل‌قیاس نیست.

از سادگی رئیسی تا تجملات و تشریفات روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

او سفر خود را به البرز با مترو آغاز کرد که کمترین هزینه رفت‌وآمد را دارد، با این حال در پنج‌سال گذشته حدود یک‌میلیارد و 450 میلیون تومان برای سفر استانی حسن روحانی به البرز هزینه شده ‌بود.

گذشته از همه این موارد، نحوه تعامل دولت سیزدهم با مطالبات و انتقادات استانی بسیار متفاوت‌ از آن‌چیزی است که پیش از این و در سفرهای استانی روسای‌جمهور قبلی به این استان شاهدش بودیم. این موضوع جای صحبت بسیار دارد که در این گزارش می‌خواهیم به بررسی مطالبات فعالان و مسئولان البرز از رئیس‌جمهور و نحوه رسیدگی دولت به این مطالبات بپردازیم. به همین جهت با چندتن از حاضران در جلسات رئیس‌جمهور و با فعالان و مسئولان استان البرز به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

هزینه سفر رئیسی و هزینه سفر‌ روحانی به البرز

یکی از بحث‌هایی که اخیرا درباره سفر رئیس دولت سیزدهم به استان البرز مطرح شد، بحث هزینه این سفر است. این بحث درحالی در جوامع عمومی مطرح می‌شود که مردم تجربه تلخی از دولت روحانی درباره سفرهای استانی‌ اندک ولی پرهزینه‌اش دارند. از علیرضا عباسی، نماینده مردم استان البرز در مجلس درباره تشریفات و هزینه‌های این سفرها پرسیدیم. او گفت: «چیزی که ما به‌عنوان نماینده مردم دیدیم، از لحظه‌ای که رئیس‌جمهور در استان حضور پیدا کرد تا پایان جلسات، ایشان سفرشان با مترو انجام شد، تشریفات خاصی نداشت و هزینه‌ای به آن صورت نشد. با مترو حتی داخل استان و مجموعه‌ای آمدند که از قبل آماده شده بود، بلافاصله بعد از استقبال، حدود دو تا دو‌ و نیم ساعت را به جلسه با اقشار مختلف مردم اختصاص دادند. بازدیدی از یکی از بیمارستان‌های استان البرز در کمالشهر داشتند و بعد از آن در دانشگاه خوارزمی درکنار دانشجویان دانشگاه افطار کردند، یعنی هزینه‌ای برای ایشان نبود. فکر می‌کنم جزء سفرهایی بود که حداقل تشریفات و هزینه را برای استان و دفتر ریاست‌جمهوری داشت. نه‌فقط به‌خاطر اینکه ماه مبارک بود، اگر ماه مبارک رمضان هم نبود، تقریبا تشریفات آنچنانی نداشت، طبق آن چیزی که در سفرهای استانی قبلی از رئیس‌جمهور دیدیم. البته حواشی در این سفر در باب هزینه سفر ایشان به استان البرز ایجاد شد که رئیس‌جمهور شخصا اعلام کردند تقریبا هزینه‌ای برای رئیس‌جمهور و همراهان‌شان نداشت. ممکن است هزینه‌ای برای افطار همراهان شده باشد اما هزینه‌ تشریفات برای شخص رئیس‌جمهور وجود نداشت و ما چنین تشریفاتی در این سفر ندیدیم.»

حواشی 800 میلیون تومانی هزینه سفر رئیسی به استان البرز

از علیرضا عباسی درباره حواشی آن 800 میلیون تومانی که شهردار استان البرز از شورای‌شهر برای سفر رئیس‌جمهور درخواست کرده بودند، پرسیدیم. عباسی با اشاره به اینکه هزینه سفرهای روسای‌جمهور سابق به‌طور خاص دولت روحانی را شهرداری استان تامین می‌کردند، توضیح داد: «آنطور که من از افراد مطلع در این مساله پرسیدم، برای سفرهای استانی رئیس‌جمهور سابق شهردار لایحه‌ای را به شورای‌شهر می‌برد، آنجا میزان هزینه برای تدارکات و سفر رئیس‌جمهور را مصوب می‌کردند. در دولت قبل تجملات و تشریفات سفر رئیس‌جمهور به حد اعلا بود. به همین جهت شهرداری‌ها موظف بودند این میزان هزینه را برای سفر رئیس‌جمهور تقبل کنند. شهرداری برای اینکه بتواند این میزان هزینه را تقبل کند، لایحه‌ای را به شورای‌شهر می‌برد و شورای‌شهر آن را مصوب می‌کرد. برهمین اساس شهردار فعلی استان البرز با ذهنیت اینکه مانند رئیس‌جمهور سابق باید تدارک ببینید، چنین لایحه‌ای را به شورای‌شهر استان البرز پیشنهاد می‌دهد، البته کسی از سمت ریاست‌جمهوری از شهردار نخواسته بود که این هزینه را متقبل شود و خود شهردار براساس پیش‌زمینه‌ای که از دولت سابق در ذهنش وجود داشته، این میزان هزینه را از شورای‌شهر درخواست کرده است. درواقع خود شهرداری تقصیری ندارد و براساس تجربیات و روالی که از دولت روحانی بوده، چنین اقدامی را انجام داده است.»

عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه میزان هزینه‌ای که روحانی در آخرین سفر خود به البرز داشته، دومیلیارد بوده است، بیان کرد: «چیزی که من متوجه شدم، این است که در سفری که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، حسن روحانی در سال 95 به استان البرز داشته، حدود دومیلیارد تومان شهرداری استان البرز برای هزینه‌های سفر و تشریفات رئیس‌جمهور به شورای شهر لایحه زده است که شورای‌شهر با یک‌میلیاردوخرده‌ای از آن موافقت کرد. شما تصور کنید سال 95، دومیلیارد با حساب تورمی که کشور داشته چقدر می‌شود. تورم الان را هم درنظر بگیرید. من اصل این را که این میزان هزینه به سفر رئیس‌جمهور اختصاص بگیرد، قبول ندارم و کار اشتباهی است ولی اگر شما با دولت قبل قیاس کنید و تورم را هم درنظر بگیرید، اگر رئیس‌جمهور فعلی مانند رئیس‌جمهور سابق رفتار می‌کرد با احتساب تورم شهرداری باید حدود 6 میلیارد تومان تدارک می‌دید. درحالی‌که دولت سیزدهم چنین هزینه‌ای را از شهرداری درخواست نکرده و آن لایحه‌ای هم که شهرداری به شورای‌شهر زده‌، مصوب نشده است.»