فارس نوشت: یک کارشناس روابط بین الملل درباره اینکه چرا ایران به احیای برجام برگشت؟ گفت: ایران در مظان اتهام بود چرا که روسیه و چین گفتند که آمریکا قصد احیای برجام دارد و شما همکاری نمی‌کنید و اروپا گفت که من مکانیزم ماشه را فعال می‌کنم.

چرا ایران به احیای برجام برگشت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی خانعلی‌زاده کارشناس روابط بین الملل در مراسم «بررسی تخصصی نتایجِ مذاکرات ایران با ۴+۱» که به همت دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاههای بزرگ تهران برگزار شد؛ گفت: یکی از ایرادات جدی سیاست خارجی دولت قبل نگاهی بود که به مذاکره داشت. طرفداران دولت قبل مذاکره را تقدیس کردند و قائل بودند همین که پشت میز مذاکره با ما ابرقدرت‌ها هستیم ارزشمند است.

خانعلی‌زاده ادامه داد: یک نگاه هم آن زمان در طرف مقابل وجود داشت که مطرح می کرد که مذاکره بد است که هر دو نگاه غلط است و مذاکره یک ابزار است.

وی تصریح کرد: داده و ستانده‌ در برجام توازن نداشت و در اجرا تبدیل به خسارت محض شد و همان امتیازات حداقلی هم به ایران نرسید که رییس بانک مرکزی وقت هم به این موضوع اذعان کرد.

این کارشناس  روابط بین الملل اظهار داشت: توافق برجام با بهانه‌ مسئله‌ هسته‌ای انجام شد برای اینکه ادامه پیدا کند و نهایتا قدرت ایران را کنترل کند.

خانعلی‌زاده با بیان اینکه هدف برجام کنترل قدرت ایران بود، تاکید کرد: در شهریور ۱۴۰۰ جلسه‌ای با مقامات بلندپایه‌ کشور تشکیل شد و جمع‌بندی شد که اگر تیم مذاکره‌کننده‌ ایرانی می تواند برجام را در دایره‌ برجام به انتفاع حداکثری برساند، برود و برجام را احیا کند.

وی ادامه داد: در وین ۷ و ۸ با همین راهبرد دستاوردهای درخشانی داشتند. دنبال متن پنهان نباشید چرا که خروجی این مذاکرات همان برجام است.

خانعلی زاده درباره اینکه چرا ایران به احیای برجام برگشت؟ گفت: ایران در مظان اتهام بود چرا که روسیه و چین گفتند که آمریکا قصد احیای برجام دارد و شما همکاری نمی‌کنید و اروپا گفت که من مکانیزم ماشه را فعال می‌کنم.

این کارشناس  روابط بین الملل تصریح کرد: در برخی رسانه‌ها می‌بینیم که اطلاعات غلط منتشر می‌کنند. گفتند که تیم مذاکره عوض نشده است در حالیکه در مذاکرات وین ۳۳ نفر از وزارت‌خانه‌های مختلف به تیم اضافه شده‌اند.

وی با بیان اینکه برجام توافق بدی بود؛ داده و ستانده ایران در آن توافق یکسان و متوازن نبود، گفت: منفعت اقتصادی حداقلی ایران از همان توافق بد نیز حاصل نشد. این توافق بد، در اجرا خسارت محض شد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: دوستان به این خسارت محض ادامه دادند زیرا قرار نبود برجام صرفا توافق هسته‌ای باشد. برای همین در داخل، یک هفته پس از امضای برجام از برجام ۲ سخن گفتند.