بیژن مقدم گفت: در این بین چرا آقای علی جنتی می‌آید و اظهارنظر می‌کند؟ او که اصلا تخصص این مسائل را هم ندارد.

روحانی، ظریف صرفا امضای جان‌کری را تضمین می‌دانستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا علی جنتی، وزیر ارشاد دولت حسن روحانی، در توئیتی گفته است که دولت سید ابراهیم رئیسی در زمینه مذاکرات هیچ دستاوردی نداشته و بلکه باعث از دست‌رفتن دستاوردهای دولت قبل نیز شده است.

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی، در واکنش به توئیت اخیر جنتی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اینکه آقای جنتی می‌گوید ما دستاورد داشتیم و دولت کنونی ندارد، شبیه به همان سخنانی است که آقای روحانی در ابتدای کارش می‌گفت که ما بلدیم با جهان مذاکره کنیم، ما زبان دنیا را می‌شناسیم و شما بلد نیستید. رفتند و مذاکره کردند و دیدیم که همان برجامی که به آن افتخار می‌کردند، در نقطه خفه شد و آمریکا عملا آن را پاره کرد و اروپا هم بعد از خروج آمریکا اعتنایی به برجام نداشت. آقای روحانی تا روز آخر می‌کوشید که بگوید با برجام دولت را تحویل می‌دهم زیرا هیچ دستاورد دیگری نداشت».

او ادامه داد: «به هر حال دولت توافقی پر ایراد را امضا کرد؛ توافقی که خیلی‌ چیزها در آن پیش‌بینی نشده بود و آقای روحانی، ظریف و دوستانشان صرفا امضای جان‌کری را تضمین می‌دانستند. آنها عقب‌نشینی‌های فراوانی داشتند و به هیچ‌وجه پای اصول نایستادند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «درست است که دولت آقای رئیسی بر پایه برجام مذاکرات را ادامه می‌دهد اما چاره‌ای نیست زیرا برجام امضا شده است. دولتمردان قبل پاسخ دهند که برجام چه فایده‌ای برای ما داشت؟ آیا جز این بود که دولت همه تعهدات برجامی را اجرا کرد و غربی‌ها به هیچ‌یک از تعهداتشان جامه عمل نپوشاندند. برایم عجیب است که حالا در این بین چرا آقای علی جنتی می‌آید و اظهارنظر می‌کند؟ او که اصلا تخصص این مسائل را هم ندارد».

او درباره مذاکرات کنونی اظهار کرد: «هنوز نمی‌شود نظری درباره مذاکرات کنونی داد زیرا نه متنی بیرون آمده و نه توافقی امضا شده است. دولت آقای رئیسی فقط چندماه است که به مذاکره می‌پردازد و این در حالی است که دولت قبلی چندسال درگیر مذاکره بود و واقعا حرف‌های آقای جنتی جای تعجب دارد».

مقدم در پایان گفت: «دولت آقای روحانی همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام چیده بود و وقتی آمریکا از برجام خارج شد، عملا همه محاسباتش با شکست روبه‌رو شد. آقای روحانی تصور می‌کرد وقتی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود و تحریمی در کار نباشد، می‌شود به راحتی نفت فروخت، ارز وارد کشور کشور کرد و شرایط عادی می‌شود اما فقط با اراده آمریکا مبنی بر خروج از برجام همه طرح‌های دولت فروریخت. همان زمان بسیاری به دولت هشدار می‌دادند که همه چیز را بر پایه برجام برنامه‌ریزی نکن اما گوش شنوایی وجود نداشت».