پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

قشم بزرگترین جزیره ایران و یکی از پرجمعیت ترین جزایر کشورمان است که در استان هرمزگان قرار دارد. این جزیره طبیعتی بکر و زیبا دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد. این جزیره جنوبی از دیرباز مقصد گردشگری بسیاری از ایرانیان و گردشگران خارجی بوده است. این جزیره مملو از زیبایی های طبیعی و بکری است که توجه همه گردشگران را به خود جلب کرده و آنها را شگفت زده می کند. این جزیره یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جزایر جهان است.

ژئوپارک جهانی:

ژئوپارک جهانی این جزیره با وسعتى بالغ بر 30 هزار هکتار در غرب این جزیره در تور قشم واقع شده است که شرق آن به روستای طبل و سلخ، غرب آن به روستای گوری و کانی، شمال آن به ساحل شمالی و جنوب آن به ساحل جنوبی منتهی می‌شود. ژئوپارک جهانی این جزیره به عنوان اولین و تنها ژئوپارک خاور‌میانه در سال 2006 در یونسکو به ثبت شبکه‌ جهانى ژئوپارک‌ها رسید و ایران نیز به واسطه آن یکی از شش کشور صاحب ژئوپارک در قاره پهناور آسیا بعد از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام و به عنوان یکی از 19 کشور جهان بطور رسمی کاندیدای بهره‌مندی از این امتیاز شده است. ژئوپارک جهانی این جزیره به عنوان نخستین ژئوپارک ایران یکى از منحصر به فردترین ژئوپارک‌هاى جهان است که به واسطه قرار گرفتن در کنار سواحل زیباى خلیج فارس و جنگل دریایى حرا، چندین پدیده بارز زمین‌شناسى را در خود جای داده و به پارک زمین‌شناسی ایران تبدیل شده است. وجود مجسمه‌هاى طبیعى و نقش برجسته‌هاى پراکنده، چین‌خوردگى‌ها و کوه‌هاى شگفت‌آور، سطوح تخت و صفه‌ها در ارتفاعات، ستون‌هاى حاصل از عوامل فرسایش، برجستگى‌ها و فرورفتگى‌هاى به‌وجود آمده از هوازدگى، مخروط افکنه‌ها و قطعه‌هاى فروافتاده در پاى ارتفاعات، تندیس‌هاى اعجاب‌آورى که در شکل‌هاى مختلف همچون لاک‌پشت، سگ، مارمولک، اسب آبى و یا حتى چهره‌ آدمى در حالت خشم و فریاد، پدیده‌هاى زمین‌شناسى نادر و بى‌مانندى هستند که هریک به تنهایى جذابیت و زیبایى خاص دارند.

ژئوپارک جهانی این جزیره چندین سایت اصلی دارد که عبارتند از:

بام

به اعلام سفر باتو ، دشتی زیبا که از آن منظره ای باشکوه به ساحل شمالی و جنوبی جزیره دارد. فلات وسیع با ارتفاع بیش از 120 متر در بخش مرکزی این جزیره واقع شده است. در دیوار آن می توان لایه های متناوب مارن و ماسه سنگ (که نشان دهنده پیشروی و عقب نشینی دریا در دوره های مختلف زمین شناسی است) را مشاهده کرد. بام این جزیره بیشتر یک جاذبه دیدنی (زیبایی شناختی) است تا یک جاذبه زمین شناسی. از بام این جزیره می توان جنگل حرا، دره مجسمه ها و خلیج عربی شمال و جنوب این جزیره را دید که منظره بسیار زیبا و بی نظیری را به نمایش می گذارد.

تنگه چاه کوه

در این سایت دو تنگه عمود بر هم وجود دارد. تنگه های باریک با دیوارهای عمودی و اشکال شگفت انگیز. عرض این دیوارها در برخی قسمت ها تا یک متر هم می رسد. این تنگه که در لایه‌ای از ماسه‌سنگ ایجاد شده است، دارای سوراخ‌ها، درزها و بریدگی‌های زیبایی است که بین لایه‌های مارن، سیلت و آهک ایجاد شده و فرسایش حل شونده آن‌ها چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به دلیل اینکه کف این تنگه پس از هر بارندگی آب در آن جاری می شود، مردم محلی برای استفاده از این آب چاهی در کف این تنگه حفر کردند و به همین دلیل نام چاه کوه را برای این گلو انتخاب کردند.

دره مجسمه ها

دره مجسمه یکی دیگر از سایت های ژئوپارک است که سطح آن اغلب با شکاف های گلی پوشیده شده است. ترک خوردگی گل یک ساختار رسوبی است که در رسوب شناسی به آن پرداخته می شود. از نظر ساختاری نسبتاً شبیه دره ستارگان است، با این تفاوت که بزرگتر است و تراکم پدیده کمتر اما فراوانتر است. در این دره مجسمه هایی بر اثر فرسایش بر روی سنگ تراشیده شده است که منظره بسیار زیبایی را در منطقه ایجاد کرده است.

دره ستارگان سقوط کرده

اگرچه این سایت در خارج از ژئوپارک قرار دارد، اما به دلیل زیبایی منطقه و ساختار ژئومورفولوژیکی خاص آن، توسط یونسکو به عنوان یکی از سایت های اصلی ژئوپارک پذیرفته شده است. سایت Vallee des Etoiles از لایه های رسوبی مارن بسیار نرم و فرسایش پذیر تشکیل شده است که بر روی آن لایه ای از ماسه سنگ آهکی گذاشته شده است که محل مناسبی برای مطالعه لایه های رسوبی، مکانیسم فرسایش بر روی لایه ها و هوادهی آنها است. . از طرفی پیدایش احجامی چون ستون های سوزنی شکل، دیوارهای کاملا عمودی، پله های بسیار زیبا و حفره هایی در این دره بر زیبایی آن افزوده است.

غارهای خربس

در فاصله 10 کیلومتری غرب این جزیره در تور آنتالیا سفر باتو  ، خربزه ها در چمنزارهای بزرگی قرار دارند که اطراف آن را تپه های مرجانی کوتاه و بلند احاطه کرده اند. این روستا حداقل تا زمان ساسانیان (1400 سال پیش) محل سکونت و رفت و آمد گردشگران و صاحبان کشتی بوده است.

آنتالیا پس از استانبول انتخاب بسیاری از گردشگران ایرانی است. کسانی که عاشق شهرهای ساحلی هستند این شهر را برای تفریح ​​به خصوص در تابستان برای عاشقان گرما انتخاب می کنند. در این قسمت به بررسی مکان های دیدنی این شهر می پردازیم. جاهایی که شاید در این شهر به آنها سفر نکرده باشید. اگر به مکان های تاریخی علاقه مند هستید، این مقاله را از دست ندهید.

این استان بین رشته کوه توروس و دریای مدیترانه در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. در قسمت غربی این شهر، شهر موغلا در شرق شهرهای کارامان و مرسین، در قسمت شمالی قونیه و در قسمت جنوبی این شهر در دریای مدیترانه قرار دارد. و دارای آب و هوای مدیترانه ای است. تابستان های آن آفتابی و زمستان هایش معتدل و گاهی بارانی است. سواحل زیبای آن از آوریل تا نوامبر برای شنا مناسب است و هوا بیش از 300 روز در سال آفتابی است. اردیبهشت بهترین زمان برای رفتن به این شهر است.

جاذبه های گردشگری این شهر

بسیاری از مردم فکر می کنند که جاذبه های گردشگری این شهر در سواحل آن یافت می شود. در حالی که این منطقه یکی از قدیمی ترین شهرهای ترکیه است و آثار باستانی و تاریخی زیادی دارد. همچنین مراکز تفریحی متعددی که در این شهر ساخته شده است، مکمل جاذبه های گردشگری آن بوده است.

پیست اسکی ساکلیکنت:

همچنین ممکن است شما را شگفت زده کند! این منطقه که به خاطر سواحل گرم و ماسه های گرمش معروف است، دارای پیست اسکی نیز هست! این شهر یکی از معدود مناطقی است که می توانید از لمس شن های گرم در سواحل یا اسکی در ارتفاعات سرد لذت ببرید! پیست اسکی ساکلیکنت در قسمت غربی این شهر و در منطقه گوزل و در نزدیکی کوه های توروس قرار دارد و حدود 150 روز در سال پوشیده از برف است. این منطقه یکی از مناطق گردشگری زمستانی است که در آن می توانید انواع ورزش های زمستانی مانند اسکی را انجام دهید، در هتل ها و استراحتگاه های زمستانی اقامت داشته باشید و در تله کابین از مناظر و زیبایی های این منطقه دیدن کنید. در فصول گرم سال از این منطقه برای پیاده روی، کوهنوردی، پیاده روی و اسب سواری نیز استفاده می شود. اگر شما هم از علاقه مندان به ورزش های زمستانی به خصوص اسکی هستید، در سفر به این شهر، علاوه بر لباس های خنک تابستانی، دستکش و لباس گرم برای خود ببرید!

کاسیک مناره:

مناره کاسیک که در کلیسای کورکوت در تور ترکیه ارزان قیمت لحظه آخری قرار دارد در قرن پنجم میلادی به نام مریم مقدس ساخته شد و به دستور شاهزاده کورکوت در زمان بایزید دوم به مسجد تبدیل شد. در پی آسیب های وارده به مسجد در اثر آتش سوزی سال 1896 و سوختن قسمت چوبی مناره آن، این مسجد به مناره شکسته کاسیک معروف است. این مناره یکی از دیدنی های این شهر است و نشان دهنده مناره هایی است که در گذشته بریده شده اند. به عنوان کلیسا استفاده می شد. این اثر در واقع نمایانگر تاریخ باستانی شهر است که شامل دوران رومی ها، بیزانسی ها، سلجوقیان، عثمانی ها تا به امروز است. هنگامی که امپراتور دریان در سال 130 پس از میلاد از شهر فاسیلین بازدید کرد، شیار او در دروازه ای با سه طاق و ستون تزئین شده ساخته شد. در آن زمان این دروازه تنها ورودی شهر بود. امروزه دو برج دروازه و قسمت هایی از دیوار مربوطه در کنار بندر دیده می شود.

ساحل آنتالیا

یکی از دلایل اصلی سفر به این شهر سواحل زیبای آن است. سواحل نیلگون و باشکوه این منطقه همه را مجذوب خود می کند.این استان از جنوب به دریای مدیترانه منتهی می شود، بنابراین در قسمت جنوبی استان و شهر می توانید از خط ساحلی متنوع و جذاب این منطقه استفاده کرده و لذت ببرید. معروف ترین سواحل این شهر لارا، پارا، کمر، بلک، چیرالی و کنی آلتی هستند.

ساحل کنی آلتی

ساحل کنی آلتی یکی از زیباترین و پرطرفدارترین سواحل این شهر است که در قسمت شرقی این منطقه واقع شده است. آنچه این ساحل را از بقیه سواحل متمایز می کند وجود پارک جنگلی و کوه های سرسبز در اطراف ساحل است. ساحل جنگلی چیزی نیست که بتوان به راحتی از دست داد! همچنین سواحل، رستوران ها، کافه ها و پارک آبی در ساحل وجود دارد که می توانید از آنها دیدن کنید.

آبشار دودون:

آبشار به ترکیelalesi Düden در این شهر ترکیه و در 28 کیلومتری جاده قدیمی آنتالیا - بوردور قرار دارد. آب این دو چشمه پس از طی مسافتی کوتاه به هم می پیوندند و رودخانه دودن را تشکیل می دهند. دودن پس از طی مسافت 14 کیلومتری از زیرزمین در گودالی به نام ورشو روی زمین جاری می شود و پس از جریانی کوتاه در سمت دیگر گودال به اعماق زمین می افتد. بیرون می آید و آبشار زیبای دودن را ایجاد می کند. آب خروجی از زمین حداقل 10 متر مکعب در ثانیه است و حداکثر آب پس از سرازیر شدن از بالای آبشار و جاری شدن روی زمین بین 15 تا 16 متر مکعب در ثانیه است. پس از عبور از این شهر پس از طی 9 کیلومتر وارد دریای مدیترانه می شود.

https://ofisteofis.com.tr/