نوبت به عمل کردن وعده رسیده؛ بالا بردن جام با بازوهای آماده. عکس‌های امیر خیرخواه ‌نشان می‌دهد پشت بازوی مجیدی آماده این کار است.

 پشت بازوی  فرهاد؛ متناسب برای جشن قهرمانی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، ستاره ترکه‌ای و خوش‌تیپ استقلال، کارش را در این باشگاه 20 تیر 76 و به بدترین شکل ممکن آغاز کرد. شکست با سه گل در دربی مقابل رقیب دیرینه در روزی که حتی به‌ندرت نام فرهاد مجیدی را از سوی بهرام شفیع شنیدیم. اما هر چه گذشت، او راه و رسم ستاره شدن را یاد گرفت و در اواخر دوران بازیگری خود تبدیل به کابوس پرسپولیس شد؛ مسیر ستاره شدن- فرهاد مجیدی بودن.

فوتبال را که کنار کذاشت معلوم بود مربی می‌شود. علی‌رغم یکی دو انتخاب غلط در اوایل این راه، بلوغ رفتاری حالا در سن 43 سالگی تبدیل به مهم‌ترین ویژگی رفتاری فرهاد مجیدی شده و این حتما خبر تلخی برای تیم‌های رقیب خواهد بود.

حالا و با برتری برابر فولاد در اهواز، احتمالا هواداران منصف پرسپولیس نیز قهرمانی را حق استقلال تحت‌ هدایت این سرمربی می‌دانند. فرهاد مجیدی با استفاده از سیستم 1-2-4-3 و استفاده از دو هافبک با ویژگی‌های دفاعی‌تر در میانه میدان، همانند مسابقات دشوار این فصل خود بنا را بر ارائه فوتبال عمودی و ارسال‌‌ پاس‌های زمینی و مستقیم قرار داد. شاید تمامی دقایق این بازی با برنامه مورد نظر فرهاد مجیدی پیش رفت و فولاد که معمولا در خانه خودش تیم برتر زمین به‌شمار می‌آید، به جز حملات دقایق پایانی بازی حرف خاصی برای گفتن نداشت.

استقلال در فصل جاری مزاحم اشتباه کردن اصلی‌ترین رقیب خود یعنی پرسپولیس نشد. این فاصله 6 یا شاید 9 امتیازی آنقدر چیز عجیب و غیریبی نبوده و نافی شایستگی پرسپولیس نیست، اما استقلال دقیقا در لحظات تعیین کننده فصل از نظر جسمانی و ذهنی موفق‌تر عمل کرد و به همین علت احتمالا عنوان قهرمانی را نیز از آن خود خواهد کرد.

فرهاد مجیدی از ابتدای فصل تصمیم به استفاده از سیستم سه‌دفاعه گرفت و به همین علت تمام تمرکز خود را روی جذب دو مدافع کناری سریع، با قدرت ارسال پاس‌های سرنوشت ساز و البته قدرت دوندگی بالا قرار داد. تلاش برای توافق با صالح حردانی و جعفر سلمانی از همان ابتدای فصل نشان داد آبی‌پوشان برای فتح عنوان قهرمانی برنامه دارند و نسبت دادن این موفقیت احتمالی به ضعف رقبا یا خوش شانسی نشان می‌دهد سبک بازی استقلال به‌خوبی آنالیز نشده است.

این تغییر پست و جا‌به‌جایی مدافعان کناری (inverted fullback) سبک مورد علاقه پپ گواردیولا در سال‌های اخیر بوده و استقلال نیز در فصل جاری بارها از این روش برای باز کردن دروازه حریفان استفاده کرده است. صالح حردانی که یکی از مهم‌ترین ستاره‌های استقلال در مسیر این قهرمانی احتمالی بوده، در صحنه گل دوم تیمش فوق‌العاده عمل کرده، روی ضدحمله تند و تیز استقلال خودش را به سمت مخالف رساند و با ضربه‌ای تماشایی موفق شد پیروزی تیمش در این دیدار را قطعی سازد. اگر چند لحظه مفهموم کلیشه‌ای فوتبال زیبا را فراموش کنیم، قبول می‌کنیم این گل در کلاس اروپایی بود.

اما برسیم به خود فرهاد مجیدی که ستاره شماره یک این قهرمانی بود؛ در چند دوره حضورهای نه‌چندان طولانی روی نیمکت استقلال، فرهاد مجیدی اغلب ناخواسته دشمن شماره یک خودش لقب می‌گرفت. جملات تند و آشتین مانند "من به این‌ها نمی‌بازم" و یا قهر بعد از برتری در دربی حذفی و پیش از فینال مقابل تراکتور، نشان می‌داد او هنوز برای قبول این مسئولیت بزرگ شاید به بلوغ نرسیده است. 

مهم‌ترین تغییر فرهاد مجیدی در این فصل بلوغ رفتاری او بوده است. ستاره محبوب هواداران استقلال پیش از فینال دو سال قبل حذفی مقابل تراکتور از بازیکنان خود خواسته بود درسالن بدنسازی و در مسیر آمادگی فیزیکی برای بالا بردن جام، تمرینات پشت‌بازو داشته باشند و حالا این تصاویر امیرحسین خیرخواه نشان می‌دهد او خودش بیش از تمامی مجموعه باشگاه استقلال، برای فتح جام آماده است.

اما در فصل جاری فرهاد مجیدی تقریبا اغلب و حتی در روزهای دشوار از دست دادن دو مدافع میانی و شاید اعلام نشدن پنالتی در دربی رفت، کنترل خود را حفظ کرده و اجازه نداد تمرکز تیمش در طول فصل به‌هم بخورد.

بالاتر گفتم استقلال مزاحم اشتباه کردن رقیب نشد؛ یعنی وقتی یحیی در مهم‌ترین مسابقه فصل در دقیقه 80 با آن عصبانیت غیرقابل توضیح شاید فصل را برای تیمش را تمام کرد، فرهاد مجیدی خودش را کنار کشیده و عکس العمل خاصی نه به بیانیه‌های حریف و نه طعنه بسیاری در مورد بازی نه‌چندان زیبا و خوش شانسی خودش نشان داد. حتی وقتی علیرضا منصوریان بعد از دیدار با نفت هر چقدر تلاش کرد فرهاد مجیدی را عصبی کرده و او را وادار به پاسخ دادن کند، سکوت تنها جواب سرمربی استقلال بعد از آن جملات آتشین رفیق و همبازی قدیمی بود.

فرهاد مجیدی حرف نزدن را خوب یاد گرفته، (وقتی بازی می کرد هم خوب بلد بود؛ مزایای سکوت- ویژگی کمتر دیده شده در فوتبال ایران) شاید به همین دلیل هم است که در طول این سه دهه تقریبا همیشه محبوبیت خود را حفظ کرده و بر خلاف بسیاری از نام های بزرگ؛ کمتر دست به خودتخریبی زده است.

ستاره جدید مربیگری در فوتبال ایران متولد شده است؛ همان‌طور که وقتی فوتبال بازی می‌کرد هم دوست و رفیق خاصی نداشت و اغلب یک‌نفره پیش می‌رفت، اینجا نیز آرزوی هواداران استقلال را خودش بعد از یک‌دهه برآورده کرده است. هر چقدر هم به دنبال نقض کردنش باشید راه حلی نیست، فرهاد مجیدی فاصله‌ای تا فتح عنوان قهرمانی با استقلال ندارد. مثل وقتی بازی می‌کرد؛ فرهاد مجیدی جذاب‌ترین ستاره هواداران آبی برای فتح عناوین است- این را هواداران رقیب هم خوب می‌دانند.