بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو از ریزش گسترده قیمت‌ خودروهای پراید، پژو تیبا و سمند حکایت دارد.

سرازیری قیمت خودرو ادامه دارد | کاهش تقاضا قیمت خودرو را کم کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت خودرو در روزهای اخیر نوسانی بوده است. اما اگر بخواهیم قیمت خودرو را نسبت به سال‌های اخیر بررسی کنیم، یک روند صعودی داشته است. قیمت خودرو داخلی تحت تاثیر قیمت دلار و واردات خودرو بالا و پایین می‌شود. این روزها به دلیل کاهش تقاضا قیمت خودرو در حال ثابت شدن است و حتی قیمت خودرو روند کاهشی پیش گرفته است. آخرین اخبار قیمت خودرو در 23 خرداد را در ادامه بخوانید. 

قیمت خودرو

کاهش قیمت خودرو در بازار

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو از آغاز شدن روند ریزشی در برخی از گروه‌های خودرو در ۲۴ ساعت گذشته حکایت دارد؛ در بین خودروهای پراید موجود در بازار پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ از ۱۷۷ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۱۷۶ میلیون تومان رسیده است. خودروهای پژو نیز در این مدت کاهش قیمت‌ ها را تجربه کردند به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۸۵ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۸۴ میلیون تومان رسیده است و تیپ ۵ این خودرو نیز از ۳۴۹ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۴۷ میلیون تومان رسیده است.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۳۹۹ نیز از ۳۷۴ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۷۳ میلیون تومان رسیده است.

در بین خودروهای سمند نیز این کاهش قیمت‌ها مشهود است به طوری که سمند LX EF۷ مدل ۱۳۹۹ از ۳۳۵ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۳۳ میلیون تومان رسیده است و سمند LX ساده مدل ۱۴۰۰ نیز از ۲۹۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۸۷ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۲ میلیون تومان ارزان شده است و ۳۰۳ میلیون تومان قیمت خورده است.

در بین خودروهای تیبا نیز نوسانات نزولی قیمتی مشهود است به طوری که تیبا صندوقدار بنزینی مدل ۱۴۰۰ از ۱۸۷ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۱۸۶ میلیون تومان رسیده است.

در میان این کاهش قیمت‌ها اما روند قیمت خودروهای دنا در ۲۴ ساعت گذشته صعودی بوده است به طوری که دنا معمولی مدل ۱۳۹۹ از ۳۷۵ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۷۸ میلیون تومان رسیده است.

جدول قیمت خودرو در 23 خرداد 1401

قیمت خودرو

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر حذف ۵۰ طرح فروش خودرو از فرایند قرعه‌کشی بر بازار کشور گفت: در حال حاضر بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. به نظر می‌رسد اگر برخی از خودروها از فرایند قرعه‌کشی خارج شوند نوسان قیمتی افزایش می‌یابد.

چندی پیش، بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکل فعلی بازار، به عرضه و تقاضا بازمی‌گردد. تا زمانی که این مشکل رفع نشود، بازار پرنوسان می‌ماند. حذف طرح فروش یا خودرویی از فرایند قرعه‌کشی به تنهایی در بازار و قیمت‌ها تاثیرگذار نیست و فاکتورهای دیگری نیز سهیم هستند.

قیمت خودرو محصولات ایران خودرو ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

در کنار این عوامل بیرونی، یک دلیل عمده برای این افزایش قیمت نیز وجود دارد؛ عرضه نامتوازن خودرو از سوی تولیدکنندگان .

عرضه ای که به مراتب پایین تر از سطح تقاضای موجود در بازار بوده است .

همه انواع خودروها در بازار ایران افزایش قیمت را تجربه کردند؛ با این حال مسئولان صنعتی کشور سهمیه بندی دوباره بنزین را بر بازار خودرو بی تاثیر خوانده و بازهم بر وجود دلالان تاکید داشتند .

این در حالی است که رضا رحمانی وزیر صنعت وقت، در گفتگویی به نقش قیمت بنزین در بازار خودرو اشاره داشت .

رضا رحمانی گفت: قیمت سازی در فضای مجازی یکی از دلایل افزایش قیمت پراید و پژو ۲۰۶ در بازار است .

وی افزود: افزایش قیمت بنزین به صورت طبیعی بر قیمت هر کالاهایی اثر گذاشته و نمی توان تاثیر آن بر بازار خودرو را نادیده گرفت .

قیمت خودرو ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

تصویری که بازار خودرو در ایران به دست می دهد، نمایانگر این موضوع است که تغییرات قیمتی محصولات ایران خودرو در ماه های اخیر عمدتا افزایشی بوده؛ مگر در مقاطعی خاص .

مثلا طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه خودرو از سوی شرکت خودروسازی .

به گفته کارشناسان طرح های فوق العاده فروش که از خردادماه سال گذشته آغاز شده در کنار آنها اعمال نظارت شدید از سوی سازمان بازرسی کل کشور موجب تثبیت قیمت خودرو در بازار شده است .

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران نظارت شدید و طرح های جدید فروش در حوزه خودرو موجب کاهش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد شده است .

هرچند طرح های فروش فوری و پیش فروش محصولات ایران خودرو و سایپا روند افزایش قیمت خودرو را متوقف کرد اما بنا بر ادعای کارشناسان هر وقفه ای در عرضه، تعادل بازار را به هم می ریزد .

در سال های اخیر نگاهی که برخی مردم به خودرو دارند ، نگاهی نه به عنوان کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک سرمایه است .

از آنجاییکه «خودرو» یکی از پر بحث ترین مباحث در میان ایرانی ها است ، اطلاع از بروزترین قیمت خودرو اهمیت دو چندان پیدا کرده است .

درست مثل قیمت طلا ، اطلاع از نوسانات بازار خودرو برای کسب سود بیشتر و یا جلوگیری از ضرر مهم است.

در سال های اخیر نگاهی که برخی مردم به خودرو دارند ، نگاهی نه به عنوان کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک سرمایه است .

از آنجاییکه «خودرو» یکی از پر بحث ترین مباحث در میان ایرانی ها است ، اطلاع از بروزترین قیمت خودرو اهمیت دو چندان پیدا کرده است .

درست مثل قیمت طلا ، اطلاع از نوسانات بازار خودرو برای کسب سود بیشتر و یا جلوگیری از ضرر مهم است.