«ایران» از نمایش تحریم‌های جدید امریکا و تقلای این کشور برای دستیابی به خواسته‌های فرابرجامی گزارش می‌دهد.

هم تحریم، هم توافق!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه اعلام کرد شبکه‌‌ای را که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات پتروشیمی این کشور کمک می‌کنند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری امریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده را که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «این شبکه با حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتری‌هایی در جمهوری خلق چین و سایر نقاط آسیای شرقی به انجام تراکنش‌های بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.»

امریکا طبق این بیانیه شرکت پتروشیمی فن‌آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است؛ همچنین تحریم‌هایی علیه محمدشهید رکن‌الدین بهور تبعه هند و جینگ فنگ گائو تبعه چین، به دلیل کمک مادی، حمایت و ارائه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس، اعمال شده است.

ادامه مسیر شکست خورده ترامپ

مقامات کنونی ایالات متحده درحالی به تحریم بیشتر روی آورده‌اند که خود بارها به شکست کارزار فشارحداکثری و انتقاد از مسیر ناکارآمد ترامپ اعتراف کرده‌اند. ادامه راهبرد آزمون داده البته نمی‌تواند نتیجه‌ای غیر از ایستادگی ایران و پیگیری مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را در پی داشته باشد. ایران نشان داده است که با فضاسازی و تهدید به تحریم‌هایی که به اصطلاح کفگیر آن به ته دیگ خورده است به خواسته‌های غیرقانونی و فرابرجامی تن نخواهد داد. همچنین دولتمردان ایران نشان داده‌اند که بدون توجه به نتایج مذاکرات وین مسیر اداره کشور را با رویکردی مستقلانه پیگیری می‌کنند.

واشنگتن: امکان بازگشت به برجام وجود دارد

شاید همین راهبرد دولت سیزدهم باعث شده است یک مقام وزارت خزانه‌داری امریکا، علی‌رغم اعمال تحریم‌های جدید ضدایرانی به سرعت مدعی شود که واشنگتن دنبال بازگشت به برجام است. برایان نلسون، دستیار وزیر خزانه‌داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفته است: «ایالات متحده امریکا، مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال می‌کند.» این سخنان البته توسط سخنگوی وزارت خارجه این کشور تأیید شد. «ند پرایس» گفت با وجود وضع این تحریم‌ها، امکان بازگشت به برجام وجود دارد.

وزیر امور خارجه امریکا نیز طی بیانیه‌ای تلاش کرد تا دست امریکا برای اعمال تحریم‌ها جدید علیه ایران را باز نشان دهد و در عین حال به گونه‌ای موضعگیری کند که پنجره دیپلماسی و رسیدن به توافق بسته نشود. آنتونی بلینکن در این بیانیه مدعی شد: «دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشت دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام صادق و ثابت‌قدم بوده است. در نبود یک توافق، ما از اختیارات تحریمی‌مان برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی به خارج از ایران ادامه خواهیم داد.»

پیام انفعالی امریکا به ایران

در همین راستا خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی مدعی شده دولت «جو بایدن»، تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را با احیای برجام مغایر می‌داند. لاورنس نورمن، خبرنگار روزنامه امریکایی در توئیتر نوشت: «از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیا شده مغایر هستند و در صورت حصول توافق، رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.» او در ادامه نوشته است: «حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی که از سوی دولت بایدن اعمال شد همگی با توافق سازگار دانسته می‌شدند و گفته شد که در صورت احیای برجام آنها برداشته نخواهند شد.»

تحریم برای تحمیل توافق بد

«جیک سالیوان»، نیز مدعی شد امریکا با تحریم به اقدامات جدید هسته‌ای ایران که پاسخی به قطعنامه غیرسازنده شورای حکام بوده واکنش نشان داده است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی از خاموش شدن دوربین‌های برجامی در هفته‌ اخیر ابراز ناراحتی کرده که این کشور اساساً در چهار سال گذشته هیچ تعهدی به توافق هسته‌ای نداشته است. سالیوان همچنین با بیان این ادعا که یک توافق آماده روی میز مذاکرات وین وجود دارد ادعا کرد: «توپ در زمین ایران است» این صحبت به خوبی نشان می‌دهد که ایالات متحده تلاش دارد تا از تحریم برای تحمیل زیاده‌خواهی‌های خود در برجام استفاده کند، اتفاقی که نه تنها برخلاف اصول دیپلماتیک تلقی می‌گردد بلکه حمایت سایر کشورهای عضو توافق هسته‌ای را با خود به همراه ندارد.

امریکا نه پلن ب دارد نه پلن الف

نوع تحریم‌های امریکا خود به تنهایی نشان می‌دهد که دست امریکا خالی است اما نگاهی به جلسه هفته گذشته مجلس سنا، گویای این واقعیت از درون حاکمیت این کشور نیز هست. در این جلسه که «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران و «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید حضور داشتند پشت درهای بسته به راهبرد امریکا در قبال ایران پرداخته شد.

«مارک راد»، خبرنگار کنگره امریکا که با چندین نفر از اعضای مجلس سنا بعد از اتمام این جلسه گفت‌وگو کرده در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در جلسه علنی اخیر چندین نفر از سناتورها گفتند که می‌خواهند در جلسه غیرعلنی درباره پلن ب دولت بشنوند. اما مارک روبیو، الان بعد از جلسه غیرعلنی گفت: «فکر نمی‌کنم آنها پلن ب داشته باشند. حداقل طرحی که به ما نشان بدهند نداشتند.» تد کروز، از سناتورهای معروف هم بشدت از اینکه هیچ طرح جایگزینی وجود ندارد ابراز تأسف کرد. او گفت: «جلسه کاملاً نگران‌کننده بود و سیاست دولت فاجعه تمام‌عیار است. آنها پلن ب ندارند، پلن الف هم ندارند، در واقع هیچ برنامه‌ای ندارند.»

این مسأله که مقاومت مردم ایران موجب شده کشورهای غربی در حال حاضر گزینه‌‌ای در قبال ایران نداشته باشند پیش از این، بارها از سوی منابع امریکایی مورد اذعان قرار گرفته است. رابرت مالی سه هفته پیش در پاسخ به اظهارات یک سناتور که درباره محدودیت‌های اقدام نظامی علیه ایران پرسید گفت: «تنها راهکار واقعی که در اینجا داریم دیپلماسی است.» می‌توان اقدام امریکا در وضع تحریم و در عین حال سخن گفتن از بازگشت به توافق هسته‌ای را مصداق سردرگمی و با دست پس زدن و با پیش کشیدن آن توسط دولت جو بایدن دانست.

وزیر امور خارجه: امریکا از جنون تحریم فاصله بگیرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پی تحریم شبکه فروش پتروشیمی ایران توسط وزارت خزانه‌داری امریکا در توئیتی درباره مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و اقدم دیروز وزارت خزانه‌داری امریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت: تردیدی به خود راه نمی‌دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد. وزیر خارجه با بیان اینکه به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها پایبندیم، یادآور شد: مذاکره را ادامه می‌دهیم، امریکا را به واقع بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می‌خوانیم. مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: فرآورده‌ها و پتروشیمی ما تحریم بوده ولی ما به صورت نرمال از مسیرهای مختلف فروشمان ادامه داشته و ادامه خواهد یافت و مشکلی در روند کار ما ایجاد نخواهد شد. وی گفت: البته امریکایی‌ها هر روز به بهانه‌های مختلف افرادی را جزو لیست تحریم‌ خود قرار می‌دهند اما در روند فروش فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی مشکلی ایجاد نخواهد شد و این روند به صورت نرمال ادامه خواهد یافت.