استقلال تحت هدایت فرهاد مجیدی با ثبت رکوردهای متعدد و قهرمانی بدون شکست فصلی درخشان را در تاریخ استقلال رقم زد.

صفر تا صد قهرمانی استقلال با مجیدی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، استقلال در شرایطی بدون شکست مقتدرانه ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را جشن گرفت که 9 سال را بدون قهرمانی در این رقابت ها پشت سر گذاشته بود و تغییرات متعدد در سطح مدیریتی، کادرفنی و لیست بازیکنان در سالهای اخیر تبدیل به عادت این تیم شده بود. در این یادداشت که بخش اول از مطالب تحلیلی پرونده استقلال در سایت ورزش سه و با همکاری سایت یازده است به پروژه تیم سازی و بررسی روند استقلال در فصلی که گذشت می پردازیم.

پروژه تیم سازی از پیش فصل تا نیم فصل

نقل و انتقالات پیش فصل استقلال مثل سالهای گذشته با جدایی چند ستاره تاثیرگذار و پرهوادار آغاز شد. با جدایی قایدی، ریگی، دیاباته، اسماعیلی، میلیچ و نادری استقلال در پست دفاع چپ، مهاجم، وینگر و هافبک دفاعی با کمبودهای مهمی مواجه شد و پرکردن جای این ستاره‌ها اولین چالش مجیدی و مدیران استقلال بود. اولویت مجیدی و دستیارانش جذب بازیکنانی متناسب با روش موردعلاقه‌شان (سیستم 3-4-3) بود و به همین دلیل در کنار جذب یامگا، ژستد، حسین‌زاده و قاسمی نژاد در پست‌های هجومی، جعفر سلمانی را برای وینگ بک چپ و زبیر نیک نفس و روزبه چشمی را برای هافبک دفاعی-میانی به تیم اضافه کردند.

چالش بعدی کادر فنی رسیدن به ترکیب اصلی و ایجاد ثبات فنی در تیم بود. استقلال گرچه بهترین شروع تاریخش در لیگ برتر را با سه برد پیاپی تجربه کرد، در هشت هفته ابتدایی از یازده بازیکن مختلف در سه پست هجومی استفاده کرد: 

ژستد – مطهری – یامگا – حسین زاده – رضاوند – قاسمی‌نژاد – خاقانی – آزادی – صادقی – مرادی – رمضانی

در هشت بازی اول اما از این تعداد فقط یامگا (3) مطهری (1) حسین زاده (1) گلزنی کردند و با 6 گل زده در 8 بازی زنگ خطر برای خط حمله استقلال به صدا در آمد، پس چالش بعدی کادرفنی استقلال ایجاد تدریجی تناسب در ترکیب اصلی و اسکواد استقلال بود.

به مرور زمان تغییرات در ترکیب استقلال کمتر شد و در 7 بازی پایانی نیم فصل اول، 15 گل زده برای استقلال ثبت شد. فیکس شدن نیک نفس و زوج او با مهدی‌پور ثبات و ریتم خوبی به خط میانی این تیم داد و کم کم برای همه مشخص شد سه مهره اصلی خط حمله استقلال یامگا، ژستد و حسین زاده هستند. پس اولویت استقلال در پنجره نقل و انتقلاتی نیم فصل متناسب کردن عمق اسکواد و تقویت تیم شد: خروج 7 بازیکن و ورود 3 بازیکن

با خروج مرادی، قاسمی نژاد، رضاوند، اقاسی، مظاهری، رابط و کریم‌زاده ترافیک در پست های مختلف کم شد و حردانی و آمانوف برای تقویت تیم اضافه شدند. سرباز شدن یزدانی و مرادمند که پس از جدایی آقاسی بود استقلال را با خلا بزرگی در خط دفاع مواجه کرد، پس خرید یک مدافع میانی در کنار بازگشت غلامی تبدیل به ضرورت شد و رافائل داسیلوا برای رفع این کمبود یک خرید با ارزش به حساب آمد.

ایجاد شخصیت قهرمانی با حفظ دروازه

کلیدواژه قهرمانی در فوتبال ایران ثبات و استحکام دفاعی است. از استقلال خوزستان که با فوتبال واکنشی به عنوان قهرمانی رسید تا پرسپولیس که با فوتبال مالکانه و مسلط 5 قهرمانی پیاپی را جشن گرفت، نقطه اشتراک منجر به موفقیت قدرت دفاعی بوده است. 

آمار سایت یازده در اینفوگرافی زیر نشان می دهد استقلال کمتر از هر تیم دیگری به حریفان فرصت زدن شوت در چارچوب را داده است و بیشترین کلین شیت و کمترین گل خورده لیگ حاصل همین عملکرد قابل ستایش در ساختار دفاعی است.

استقلال با مجیدی برای اینکه به خودباوری و شخصیت قهرمانی برسد ایجاد ثبات در ساختار دفاعی را در اولویت قرار داد. استقلال در فصلی که گذشت 9 برد اقتصادی 1-0 به دست آورد و با 21 کلین شیت رکورددار تعداد کلین شیت در یک فصل در ادوار لیگ برتر شد.

تفاوت بزرگ تیمهای پرهواداری مثل استقلال و پرسپولیس با تیم های دیگر این است که پس از چند برد پیاپی و به دست آوردن یک روند مثبت، موج هواداری اتمسفر مثبتی را در تیم حاکم می کند و قدرت تصمیم گیری کادر فنی را افزایش می دهد. پیش از این در یادداشت هایی به تغییر سیستم ها و تعویض های تاثیرگذار مجیدی در طول این فصل پرداخته بودیم. در فصل اخیر استقلال سه بار با تغییر سیستم و 8 بار با تعویض به گل رسید که مهمترین آن دربی برگشت بود. پس با نگاهی به این نکات و مطالعه ایفوگرافی بالا روند موفقیت استقلال و ثبت شش برد پیاپی در میانه فصل را می توانیم نقطه عطف قهرمانی تیمی بدانیم که در تاریخ لیگ برتر هرگز به متوسط دو امتیاز از هر بازی در یک فصل نرسیده بود.

شروع مجدد؛ ابزار اصلی تیم قدبلندها

بر اساس آمار سایت یازده 16 گل استقلال در لیگ بیست و یکم از روی ضربات شروع مجدد به دست آمده که 6 تای آن پنالتی بوده است.

سانتر از جناحین یکی از پرکاربردترین تاکتیک های تیم های ایرانی است پس داشتن مدافعین بلندقامت همیشه یک ضرورت است. استقلال در فصلی که گذشت از 12 بازیکن بلندزن استفاده کرد: 

یزدانی-مرادمند-دانشگر-غلامی- داسیلوا- چشمی-ژستد-یامگا-رمضانی-قاسمی‌نژاد- مطهری- آزادی 

حضور متناوب این همه بازیکن با قابلیت برتری در نبردهای هوایی هم در فاز دفاعی و هم در فاز هجومی به کمک استقلال آمد و دست کادر فنی را برای افزایش فشار و کنترل بازی در دقایق پایانی بازی گذاشت. نکته بعدی روش استفاده از این بازیکنان برای گلزنی بود و یکی از عوامل درخشش مهدی‌پور به عنوان متخصص ارسال ضربات کرنر و کاشته حضور همین بازیکنان بود. نکته دیگر درباره دقایق گلزنی استقلال است؛ 22 تا از 36 گل استقلال در نیمه دوم زده شده آماری که نشان می دهد استقلال هیچ وقت پرریسک بازی را شروع نکرده و رفته رفته بر تیم حریف مسلط شده و از توان بالای بازیکنانش به خوبی بهره برده است.

روش بازی متناسب با لیگ برتر ایران

استقلال در هیچ کدام از شاخص‌های آماری هجومی مثل گل زده، شوت، شوت در چارچوب و خلق شانس گلزنی بهترین تیم لیگ نبوده اما نتایج نشان می دهد تیم مجیدی هم در مقابل تیم‌های نیمه بالا و هم در مصاف با تیم‌های نیمه پایین لیگ به طور متوسط بیش از دو امتیاز گرفته است.

در واقع استقلال که اصراری بر انجام بازی مالکانه نداشت و به طور متوسط 51 درصد مالکیت توپ در هر بازی داشت استاندارد لازم برای بردن و کسب امتیاز در لیگ برتر ایران را به خوبی پیدا کرده بود و متناسب با استراتژی فنی اش نتایج دلخواه را به دست آورد اما پرسپولیس تنها تیم دیگر لیگ که به متوسط دو امتیاز از هر بازی دست یافت و مثل فصول قبل اصرار به حفظ مالکیت توپ داشت (متوسط 59 درصد مالکیت توپ) در مقابل آلومینیوم (رتبه 8) و صنعت نفت (رتبه 10) شکست را تجربه کرد و مقابل شهرخودرو، هوادار (2 بار)، تراکتور و ذوب آهن که همگی از تیم های نیمه پایین جدول بودند تن به تساوی داد و ده امتیاز از 24 امتیاز ممکن را مقابل این 4 تیم از دست داد، آماری که نشان می دهد پرسپولیس مقابل تیم های دفاعی به سختی به برتری رسیده است.

حفظ ثبات با سیستم های مختلف

استقلال در فصل منجر به قهرمانی از 5 سیستم مختلف در شروع بازی استفاده کرده است. از دست دادن یزدانی و مرادمند در نیم فصل یکی از دلایلی است که کادرفنی استقلال در بعضی از مقاطع فصل ناچار به استفاده از آرایش 4 دفاع شد. نکته جالب اما حفظ شکست ناپذیری این تیم با وجود تغییرات عمده در ساختار بازی است.

در واقع این دستاورد هم به شخصیت تیمی شکل گرفته در طول فصل این تیم برمیگردد که تک تک بازیکنان متوجه اهمیت مسیولیت پذیری در موقعیت های مختلف شدند. استقلال از 4 بازی با آرایش 4 دفاع فقط یک برد به دست آورده اما فقط یک بار هم در این بازی ها گل خورده است. در مقابل از 25 بازی با آرایش سه دفاع 16 برد و 9 تساوی به دست آورد. (نکته: در این آمار بازی با گل گهر که با حکم انضباطی تعیین نتیجه شد محاسبه نشده است.)