از آذرماه سال گذشته که مذاکرات ایران و 1+5 در دولت سیزدهم آغاز شد، غربی‌ها چند بار برای پایان مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کردند. با وجودی که هیچ کدام از آن ضرب‌الاجل‌ها از طرف ایران جدی گرفته نشد و آنها این موضوع را فهمیدند اما هنوز حاضر نیستند این عادت خود را کنار بگذارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران در راستای تلاش های جاری برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل انجام شد.

در آستانه سفر بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، پاریس در پیشنهادی به ایران توصیه کرد تا از این سفر برای دستیابی به توافق هسته ای استفاده کند. وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد «ما آماده به نتیجه‌گیری در مورد این توافق (برجام) هستیم و از ایران می‌خواهیم از این فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به این توافق در حالی که هنوز امکان پذیر است استفاده کند.»

جوسپ بورل نهایتا روز گذشته به تهران آمد وبا حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌ وگو کرد. خود بورل پس از دیدارهایش با مقامات ایرانی به نظر می رسید از نتیجه این سفر راضی است چراکه گفت «توانستیم مذاکرات را از بن بست خارج کنیم».

ضرب الاجل جدید اروپایی‌ها

اما نکته ای در میان صحبت‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمله‌ای به چشم خورد که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد. او پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری گفت «اگر فضا همینطوری ادامه پیدا کند و دوربین های آژانس همچنان برای یک هفته یا دو هفته ی دیگر خاموش باشد، بازی تمام می شود. بنابراین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کنترل آنچه در برنامه اتمی ایران اتفاق می‌افتد را از دست خواهد داد و ما نمی‌توانیم دوباره پشت میز بنشینیم.» این جمله به تحلیل برخی کارشناسان نوعی ضرب الاجل جدید اروپایی‌ها برای ایران تفسیر می شود. حال سئوال این است که چقدر این ضرب الاجل می تواند جدی باشد؟

سابقه ضرب‌الاجل‌های قبلی غرب

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با خبرنگار فردا درباره این جمله بورل گفت: اروپایی ها خیلی از این نوع حرف ها می زنند. پیش از سال میلادی 2022 آنها می گفتند اگر تا اول فوریه گفتگوها به نتیجه نرسد، مذاکرات متوقف خواهد شد. بعد اعلام کردند «تاریخ نهایی برای مدت مذاکرات 15 فوریه است و تا آن تاریخ اگر توافق حاصل نشود، مذاکرات شکست می خورد.»

وی افزود: وقتی 15 فوریه شد اروپایی ها بازه جدید برای مذاکرات را یکم مارس تعیین و اضافه کردند اگر تا آن تاریخ گفتگوها نتیجه بخش نباشد، آمریکایی ها مذاکرات را رها خواهند کرد. همه این تاریخ ها آمد و رفت و مذاکرات ادامه یافت بنابراین اروپایی تا به حال ها از این ضرب الاجل‌ها زیاد گذاشتند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: بعید می دانم اگر دوربین های خاموش شده آژانس دوباره روشن نشوند، اروپایی ها شکست مذاکرات را اعلام کنند چون شکست مذاکرات برای هیچ کس منفعتی ندارد. حتی اگر مذاکرات تا چند سال هم پیش نرود، بعید می دانم غربی ها اعلام کند مذاکره با ایران شکست خورد چون در این حالت آنها باید برای مرحله پس از اعلام شکست برنامه ریزی کنند.

ابوالفتح ادامه داد: غربی ها چون نمی دانند برای دوران پس از شکست مذاکرات می خواهند چه موضعی را اتخاذ کنند بنابراین ترجیح می دانند اصلا از واژه شکست استفاده نکنند تا وضعیت مذاکرات را در حالت کج دار و مریض نگه دارند. در مجموع با توجه به سابقه ای که اروپایی ها در تعیین ضرب الاجل برای تاریخ نهایی مذاکرات داشتند، این حرف آقای بورل را خیلی جدی نمی دانم. | منبع: فردا