مذاکرات هسته‌ای از سرگرفته شده و درباره آن تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود. یکی از تحلیل‌ها نیز به نقش شورای عالی امنیت ملی و تاثیر مذاکرات شمخانی با بورل در شروع دوباره گفت‌وگوها مربوط است.

نقش شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات رفع تحریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پرونده هسته‌ای ایران که پیش‌تر از سوی شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شد، در دولت روحانی به وزارت خارجه سپرده شد. در گفت‌وگوهایی که محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه و تیم او انجام می‌دادند، توافق حاصل شد اما پایدار نبود و منافع ایران آنطور که باید تامین نشد. از این رو دیدیم که در پی بدعهدی آمریکایی‌ها کار به کجاها رسید.

با روی کار آمدن دولت رئیسی اما مذاکرات دوباره از سرگرفته شد و اگرچه با توجه به وقفه اخیر یک فضای ناامیدانه حاکم شده بود، شاهد کلید خوردن دوباره رایزنی‌ها بودیم. دور جدید مذاکرات البته در جایی متفاوت و به‌گونه‌ای متفاوت از همیشه صورت می‌گیرد چنانکه خبری از 1+4 نیست و قرار بر مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکاست. نکته قابل توجه دیگر اما نقشی است که شورای عالی امنیت ملی ایفا می‌کند.

در این زمینه روزنامه صبح نو نوشته: «یکصدایی در دولت روحانی و تصمیمات در جمع‌های بسته نه‌تنها مسیر را هموار نکرد، بلکه بر پیچیدگی‌های کار افزود. در دولت رئیسی با توجه به  مسوولیت شمخانی در این خصوص، نگاهی اجماعی به این پرونده به وجود آمد و زمینه‌ساز اتفاقات جدیدی شد.»

این روزنامه ادامه داده: «نقش‌آفرینی متفاوت شورای عالی امنیت ملی و بهره بردن از دیدگاه‌های دیگر در این نهاد باعث شد تا مسیر بهتری را تجربه کنیم که می‌تواند در مسائل دیگر نیز الگو قرار بگیرد.»

صبح نو افزوده: «پس از دیدار از پیش اعلام‌نشده جوزپ بورل با شمخانی در تهران نورنیوز رسانه منتسب به این نهاد در مطلبی می‌نویسد که پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با مدیریت شورای عالی امنیت ملی به پیش رفته و ملاقات اعلام‌نشده و نسبتا طولانی جوزپ بورل با دریابان شمخانی،  مسوول نهاد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حاوی پیام‌های متفاوتی باشد.» | منبع: فردا