بعد از جدایی 10 بازیکن و 7 خرید جدید، فهرست پرسپولیس هنوز با تیم مدنظر یحیی گل محمدی فاصله دارد.

پرسپولیس برای قهرمانی چه کم دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، نقل و انتقالات برای پرسپولیس به مراحل نهایی خود نزدیک شده و حالا پس از شور اولیه، سرخپوشان نتوانسته‌اند برای شروع پیش فصل، تیم کامل را تحویل یحیی بدهند.

سرمربی پرسپولیس که روز پنج شنبه گفت‌وگویی را انجام داد و اظهارداشت که تمرینات را به عقب انداخته تا تیمش کامل شود، در حالی از سه روز پیش تمرین را استارت زده که ابتدا کمال، عالیشاه و ابراهیمی به همراه مربی گلرها در تیم حضور نداشتند و حالا در اولین تمرین با حضور تماشاگران، خبری از جذب مهاجم نیست. مذاکرات با رضا اسدی نیز برای پست هافبک دفاعی شکست خورده است.

* چهار بازیکنی که یحیی می‌خواست و پرسپولیس نخرید

پرسپولیس در پنجره نقل و انتقالات تابستانی، شروع پرهیجانی داشت. در حالی که یحیی گل‌محمدی می‌گفت لیستی به باشگاه نداده، خبر توافق با ستاره‌ها یکی پس از دیگری در فضای رسانه‌ای حوزه این تیم منتشر شد و در این بین جذب چند بازیکن مناقشه برانگیز و پرانتقاد شده بود.

میلاد زکی‌پور گزینه یحیی برای پست دفاع چپ بود که پرسپولیس مذاکراتی را با ایجنت او انجام داد و توافق نیز صورت گرفته بود اما در نهایت فشار افکار عمومی باعث شد تا یحیی از جذب بازیکن سابق استقلال عقب بکشد.

سجاد شهباززاده، قرار بود به سومین خرید پرسپولیس از سپاهان تبدیل شود و در حالی که توافق با دانیال و سروش نهایی شده بود، مذاکرات با این مهاجم ادامه داشت تا اینکه در میانه راه استقلال وارد کار شد و سجاد را به خدمت گرفت.

محمد خدابنده‌لو و مهدی حسینی دو گزینه دیگری بودند که برای پست هافبک دفاعی موردتوجه یحیی قرار گرفتند و درباره خدابنده‌لو تصور می‌شد که انتقالش به زودی نهایی شود تا اینکه گل‌گهر این بازیکن را به خدمت گرفت. مهدی حسینی هم به دلیل قرارداد با مس رفسنجان نتوانست به پرسپولیس برود.

* قرمز پررنگ در خط دروازه، دفاع وسط و هافبک کناری

پرسپولیس در سه پست بی نیاز از خرید هر بازیکن، پیش فصل را سپری خواهد کرد؛ خط دروازه، دفاع مرکزی و هافبک کناری. در خط دروازه علیرضا بیرانوند و احمد گوهری حضور خواهند داشت و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، می‌توان انتظار فصلی آرام در قفس توری قرمزها را داشت.

در دفاع مرکزی پرسپولیس 6 بازیکن دارد که دو نفر از آنها در فصل جدید به جمع سرخپوشان ملحق شده‌اند: مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی ولسیانی. نکته جالب در مورد فرجی، نعمتی و حنانوف، سه مدافع پرسپولیس این است که آنها امکان بازی در پستهای دیگر را هم دارند. سیدجلال حسینی تنها بازیکن جدا شده پرسپولیس در این پست است.

برای هافبک کناری سعید صادقی بازیکن تازه کار پرسپولیس خواهد بود و سرخ پوشان مهدی ترابی، امید عالیشاه، سیامک نعمتی و حتی وحید امیری را در این پست خواهند داشت. اگرچه خلا هافبک راست جانشین در این تیم دیده می‌شود اما پرسپولیس همچنان در این پست نیاز جدی ندارد.

* ترس و تردید یحیی برای دفاع کناری

پرسپولیس رامین رضاییان، علی شجاعی و سعید آقایی را در پست دفاع کناری از دست داد و در حالی که یحیی خرید یک مدافع چپ شناخته شده را در اولویت خود قرار داده بود، مهدی احمدی به عنوان دفاع چپ به این تیم پیوست. در سمت راست خط دفاعی اوضاع برای پرسپولیس بهتر است و آنها دانیال اسماعیلی‌فر را در اختیار دارند.

با این حال حتی در جناح راست نیز در صورت مصدومیت یا محرومیت اسماعیلی‌فر، ممکن است پرسپولیس با مشکل مواجه شود یا بازیکنی غیرتخصصی (سیامک نعمتی) را مورد استفاده قرار دهد.

در سمت چپ وحید امیری تبدیل به گزینه نخست شده و در مورد عملکرد او پس از مصدومیت، طبیعتا تردید وجود خواهد داشت.

* یحیی سه بازیکن دیگر می‌خواهد

لیست بزرگسالان پرسپولیس هنوز سه جای خالی دارد و سرخپوشان امکان جذب 3 بازیکن لیگ برتری دیگر را در رده بزرگسالان، امید یا جوانان خواهند داشت.

پس از ناکامی در جذب شهباززاده باتجربه و شهیم جوان، پرسپولیس حالا جذب کاسیانو را نهایی می‌کند اما یحیی به مدیران این باشگاه اعلام کرده که یک مهاجم خارجی دیگر هم می‌خواهد. احتمال دارد در ادامه نقل و انتقالات او به گزینه داخلی رضایت بدهد.

دارایی پرسپولیس در خط حمله فعلا حامد پاکدل و مهدی عبدی است و جذب دو مهاجم نیاز جدی سرخپوشان خواهد بود.

هافبک دفاعی، دیگر پستی است که یحیی در آن به دنبال جذب یک بازیکن است. فعلا حنانوف هافبک دفاعی ذخیره پرسپولیس شده اما احتمال دارد در روزهای آینده گزینه جدیدی روی میز بیاید.

* پرسپولیس، کهکشانی با نواقص ترسناک

در مجموع سرخپوشان برای فصل جدید فهرست پرستاره‌ای در اختیار دارند. این ترکیبی است که احتمال دارد در بازی نخست مورد استفاده قرار بگیرد:

علیرضا بیرانوند، علی نعمتی، مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی ولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر، میلاد سرلک، کمال کامیابی‌نیا، سروش رفیعی، سعید صادقی، مهدی ترابی و کاسیانو دیاز (4-2-3-1). حتی با خروج سروش و حضور یک وینگر یا مهدی عبدی، بازهم پرسپولیس با 4-4-2 پرستاره خواهد بود.

روی نیمکت این تیم احمد گوهری، فرشاد فرجی، وحدت حنانوف، مهدی احمدی، سیامک نعمتی، امید عالیشاه، حامد پاکدل و بازیکنی از بین سروش رفیعی و مهدی عبدی هم حضور خواهند داشت.

اما با این حال حضور این تعداد بازیکن جدید که ممکن است در ترکیب اصلی به 7 نفر برسد، لزوم هماهنگی سریع‌تر را افزایش خواهد داد. از طرف دیگر مرتضی پور‌علی‌گنجی و وحید امیری از مصدومیت بازخواهند گشت و علیرضا بیرانوند بعد از افت در تیم باشگاهی در قفس توری قرار خواهد گرفت. در مورد توانایی کاسیانو هنوز کسی نمی‌تواند با قطعیت اظهارنظر کند و استحکام دفاعی پرسپولیس هم مورد سوال خواهد بود.

بنابراین پرسپولیس 1401-02 اگرچه امیدوارکننده است اما طرفدارانش حق دارند که با تردید به آینده اش نگاه کنند.