فعال سیاسی اصولگرا گفت: ما باید روی مواضع اصولی خود بایستیم و حتما تضمین‌های لازم را از غربی‌ها به ویژه آمریکا بگیریم.

برخی با یک‌دندگی می‌خواهند غرب را تطهیر کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وضعیت مذاکرات همچنان مبهم است و مشخص نیست که آیا در آینده‌ای نزدیک مذاکرات از سر گرفته می‌شود یا خیر؟

محسن کوهکن، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «ما باید ببینیم چه شد مذاکرات وین متوقف شد و امکان ادامه نیافت و بعد از آن رسید به مذاکرات دوحه قطر. فکر می‌کنم کاملا مشخص است که خواسته طرف ایرانی چیست بر این اساس انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. ایران یک‌بار به تعهداتش عمل کرده است و با آنکه انتقادات زیادی نسبت به برجام وجود داشت اما به دلیل آنکه به هر حال ایران امضایش کرد، به تمام تعهدات آن توافقنامه پایبند بودیم و این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و این اروپایی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند».

او ادامه داد: «با آغاز جنگ روسیه و اوکراین شرایط برای غربی‌ها متفاوت شد و آنها با بحران انرژی مواجه شدند. آمریکا هم به دلیل همین شرایط ذخایر نفتی خود را خالی کرد. اکنون آنها مترصد آن هستند که به بازارهای جدیدی از نفت دسترسی پیدا کنند. آنها در دوحه اولا نخواستند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و ثانیا زمینه‌ای برای تأمین نیازهای نفتی‌شان فراهم کنند. ایران هم در این میان حرف درستی می‌زند؛ اینکه وقتی یک‌بار بدعهدی صورت گرفته چه تضمینی هست که بار دیگر چنین نشود؟ پس لازم است تضمین‌های لازم از سوی آمریکا داده شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «ببینید اکنون در شرایطی قرار داریم که غربی‌ها روسیه را تحریم کرده‌اند و اگر در این شرایط توافق امضا شود، در وضعیتی که بخشی از تعهدات را روسیه باید عمل کند، همین غربی‌ها بعد از امضای توافق و بازگشت به برجام خواهند گفت که اجرای برجام میسر نیست زیرا روسیه تحریم است و امکان کار با این کشور فراهم نیست و در آن صورت بار دیگر برجام را اجرا نمی‌کنند و این‌بار گردن روسیه می‌اندازند. اکنون که تجربه گذشته را داریم نباید اجازه دهیم که بازهم چنان شرایطی فراهم شود».

او در ادامه اظهار کرد: «حالا در این میان برخی نیروهای داخلی به روند مذاکرات و سیاست خارجی دولت انتقاد می‌کنند. برخی با یک‌دندگی بر غرب‌گرایی ادامه مسیر می‌دهند و می‌خواهند به هر شکلی که می‌شود غرب را تطهیر کنند».

کوهکن در پایان گفت: «نکته بسیار مهم آن است که ما باید روی مواضع اصولی خود بایستیم و حتما تضمین‌های لازم را از غربی‌ها به ویژه آمریکا بگیریم. دولت اکنون در عرصه سیاست خارجی همه‌جانبه‌گرا عمل می‌کند و در عین حال که ارتباط را با غرب قطع نکرده اما می‌داند که باید از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و کشورهای شرقی استفاده کند؛ برخلاف دولت قبل که کلا همه ظرفیت‌ها را نادیده می‌گرفت و صرفا به غرب توجه داشت». | منبع: فردا