تیم فوتبال امید ایران با جمعی از بازیکنان دهه هشتادی برای المپیک پاریس آماده می‌شود؛ این تیم می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

طلسم المپیک را دهه  هشتادی ها می‌شکنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، هفته گذشته بود که مهدی مهدوی‌کیا سرمربی امیدها برای حضور تیمش در مسابقات کشورهای اسلامی 26 بازیکن را به اردو فراخواند و به اردو برد. اردوی تیم امید چند روزی است در تهران برپا شده و قرار است شاگردان مهدوی‌کیا قبل از اعزام به قونیه ترکیه دو بازی تدارکاتی را طی امروز و فردا با پرسپولیس و پیکان انجام بدهند.

نکته قابل توجه درباره تیمی که همه ما امیدواریم طلسم چندین ساله نرفتن به المپیک را بشکند، این است که برخلاف سالیان قبل بازیکنانی عضو آن هستند که از نظر سنی شرایط بازی در المپیک پاریس را نیز دارا هستند. مهدی مهدوی کیا یک نسل از جوانان فوتبال ایران که خیلی‌هایشان در تیم های لیگ برتری خود به عنوان یار فیکس به میدان می‌روند را دورهم جمع کرده و امید دارد با همین بازیکنان جواز حضور در المپیک را به دست بیاورد.

مهدوی‌کیا اگرچه می‌توانست برخی بازیکنان که سن و تجربه بیشتری را هم دارند به تیم امید دعوت کند،‌ اما تصمیم گرفت همه بازیکنان متولد 80 به بعد باشند تا یک تیم متشکل از بازیکنان دهه هشتادی را دور هم جمع کند و با ایجاد هماهنگی میان این نفرات آنها را برای مسابقات مهم انتخابی المپیک آماده کند.

تیمی که چند روز دیگر در بازی های کشور های اسلامی باید با امیدهای مراکش، عربستان سعودی و آذربایجان دیدار کند، اما نفرات زیادی در ترکیب ثابت تیم های لیگ برتری دارد. بازیکنانی که در با وجود سن و سال اندک اما در ترکیب تیم های خود خوش می‌درخشند و از چشم مهدوی‌کیا نیز دور نمانده‌اند.

در ادامه به ترکیب تیم امید بر اساس لیست مدعوین از سوی مهدوی‌کیا اشاره شده است:

**دروازه‌بان؛ جویای نام با سابقه بازی در لیگ

در پست دروازه اگرچه مهدی مهدوی کیا می‌توانست از وجود دروازه بان هایی مثل علیرضا رضایی گلر دوم استقلال استفاده کند یا پارسا جعفری را از ذوب آهن و حتی رضا کاخساز گلر سابق پیکان و کنونی تراکتور را دعوت کند، اما تصمیم او استفاده از دهه هشتادی‌ها بود.

در حال حاضر 3 دروازه بان در اردوی تیم امید هستند؛ پیام پارسا ، سینا سعیدی‌فر و محمدجواد کیا.

پارسا متولد 1381 همین چند روز قبل تولد 20 سالگی‌اش را جشن گرفت و عضو نفت آبادان است. او طی دوسه سال گذشته همواره در لیست بازیکنان نفت آبادان حضور داشته اما معمولا ذخیره بوده است. با این حال پارسا دو بازی طی دو فصل گذشته در ترکیب نفت آبادان در لیگ برتر انجام داد.

سینا سعیدی فر هم دروازه بانی است که از امیدهای استقلال به بزرگسالان آمده و اگر شانسی برای بازی کردن پیدا نکرده اما حضور در تیم آبی پوش پایتخت تجربیات خوبی برایش به همراه داشته و حالا یکی از گلرهای مدنظر مهدوی‌کیا است.

محمدجوادکیا دیگر دروازه بان امیدها اما از نظر تعداد بازی شرایط بهتری دارد. این گلر متولد 80 دو فصل پیش نامش را در ترکیب شهرخودروی مشهد شنیدیم که مهدی رحمتی به عنوان مربی – بازیکن به او چند باری فرصت حضور داد. کیا پارسال نیز در ترکیب شهرخودرو یکی دو بار برای تیمش به میدان رفت و حالا با نظر مهدی رحمتی برای فصل جدید به عضویت آلومینیوم اراک در آمده است.

**خط دفاعی؛ کوله باری از تجربه

به جرات می‌توان گفت یکی از نقاط قوت تیم تحت هدایت مهدی مهدوی‌کیا خط دفاعی آن است. جایی که بازیکنان جوان و البته باتجربه ای حضور دارند.

در پست دفاع وسط مهدوی کیا بازیکنی مثل سامان فلاح را در اختیار دارد که در نقل و انتقالات تابستانی مشتریان زیادی داشت اما در نهایت باشگاه پیکان رضایتنامه او را صادر نکرد و در جمع شاگردان مجتبی حسینی ماند. فلاح طی دو فصل گذشته در اکثر بازی های پیکان به عنوان بازیکن فیکس به میدان رفته و حالا به نوعی رهبر خط دفاعی تیم امید نیز به حساب می‌آید.

در کنار او میلاد کر بازیکن سابق ذوب‌آهن و کنونی تراکتور حضور دارد که با وجود توانایی بازی در دفاع کناری اما مهدوی کیا او را به عنوان دفاع وسط دعوت می‌کند. کر طی دو فصل گذشته بازی های زیادی برای ذوب‌آهن انجام داده و احتمالا روند فنی خوب او در تراکتور هم ادامه پیدا خواهد کرد.

سینا عبداللهی مدافع نفت مسجدسلیمان هم پارسال برای تیم رضا مهاجری چند باری در ترکیب اصلی به میدان رفت و حالا نیز برای فصل جدید یکی از مورد اعتمادهای این تیم محسوب می‌شود.

محمد قربانی دیگر دفاع وسطی است که اگرچه در نساجی فرصت زیادی برای بازی نداشته اما به عنوان یک بازیکن دهه هشتادی مورد اعتماد مهدوی‌کیا است.

در دفاع های کناری نیز بار تجربی تیم امید بسیار بالا است. مهدی هاشم نژاد و محمدمهدی احمدی مدافعان راست و چپ پارسال نفت مسجدسلیمان بعد از درخشش در این تیم به ترتیب به تراکتور و پرسپولیس پیوستند. این دو بازیکن در اکثر بازی های سال گذشته نفت به عنوان یار فیکس به میدان رفتند و حالا به نظر می رسد این روند خوب برای آنها در فصل جدید و در تیم های تازه نیز تکرار شود. هاشم‌نژاد در دفاع راست توپ می‌زند و احمدی در دفاع چپ بازی می‌کند.

یونس اکبرپور مدافع چپ پیشین مس رفسنجان که چند باری در ترکیب این تیم به میدان رفت و حالا در آلومینیوم اراک توپ می‌زند دیگر بازیکن مد نظر مهدوی‌کیا است. 

همچنین امیرجعفری بازیکن جوان گل‌گهر نیز برای بازی در پست دفاع کنار آمادگی لازم را دارد می‌تواند برای امیدها به میدان برود.

**خط هافبک؛ انتظار بالا از سلمانی و رابط

در خط هافبک تیم امید هم اگرچه نام های آشنایی وجود دارد اما می‌توان آن را تلفیق باتجربه ها و جوانان دانست. یاسین سلمانی و فردین رابط را می‌توان نام آشنا ترین بازیکن امید دانست. سلمانی که بازوبند کاپیتانی امیدها را نیز بر دست می‌بندد، یکی از پدیده های فصل گذشته سپاهان بود و بازی های زیادی برای این تیم انجام داد. او با وجود داشتن پیشنهاد از برخی تیم های مطرح اما در نهایت قراردادش را با طلایی پوشان تمدید کرد و در سپاهان ماند و حالا رهبر تیم امید در داخل زمین محسوب می‌شود.

فردین رابط نیز چند سالی است نامش را در استقلال شنیده ایم. او البته به عنوان یار قرضی دو سه بار از استقلال جداشد و پارسال نیز برای نفت مسجدسلیمان بازی های خوبی انجام داد. رابط هنوز تیم آینده خود را مشخص نکرده اما در اردوی تیم امید حضور دارد و برای مسابقات کشورهای آسیایی یکی از نفرات مورد اعتماد مهدوی کیا است.

دیگر بازیکنانی که در خط هافبک می‌توانند برای تیم امید بازی کنند، علی پیلارام، امیرمحمد محکم‌کار و علی صادقی هستند. در این بین پیلارام سال گذشته یکی از نفرات برتر پارس جنوبی در لیگ یک بود و حالا نیز برای بازی های آینده آماده می‌شود. این بازیکن جوان یکی از امیدهای اصلی ایمان رزاقی راد برای صعود به لیگ برتر هم هست.

 محکم‌کار و صادقی نیز فرصت چندان برای بازی در تیمهای خود در سال پیش به دست نیاوردند اما می‌توانند با کسب تجربه بیشتر جزو نفرات اصلی تیم امید باشند.

**وینگرها؛ سرعتی، تکنیکی و پرقدرت

علاقه بالای مهدی مهدوی کیا به سیستم های هجومی سبب شده تا او بازیکنان زیادی در پست وینگر به اردو دعوت کند. سرشناس ترین وینگر دعوت شده به تیم امید امیر علی صادقی است. مهاجمی که سال پیش از سایپا راهی استقلال شد و حالا یکی از ستاره های مد نظر ساپینتو برای فصل جدید محسوب می‌شود. صادقی در اردوی ترکیه نیز نظر سایپنتو را جلب کندو حالا با حضور در اردوی امید یکی از نفرات فیکس محسوب می‌شود.

محمدحسین اسلامی وینگر جوان ذوب‌آهن و آریا یوسفی بازیکن سپاهان نیز دو بازیکن جوان دیگر تیم امید هستند که در ترکیب تیم های خود کم و بیش به میدان رفتند و لقب پدیده گرفتند.

سایر وینگر های تیم امید را بلال آرازی بازیکن پارس جنوبی(که پارسال برای این تیم خوب کار کرد و در نقل و انتقالات راهی گل‌گهر شد) علی خدایی بازیکن پرسپولیس و عرفان شهریاری(بازیکنی که از حدود یک سال پیش تمرینات پیکان را ترک کرده و بازی باشگاهی انجام نداده) و حسین حزباوی(که از مدت‌ها قبل در تمرینات فولاد شرکت نمی‌کند) تشکیل می‌دهند.

خط حمله؛ امید به گلزنی با لیگ یکی‌ها

اگرچه آریا برزگر مهاجم سابق پرسپولیس و کنونی تراکتور در خط حمله امیدها حضور دارد اما محمدحسین علیپور بازیکن فصل پیش مس شهربابک و سامان تورانیان بازیکن پارسال مس کرمان در لیگ دسته اول با توجه به عملکرد خوب شان در فصل گذشته امیدهای اصلی گلزنی هستند. مهدوی کیا امیدوار است این 3 مهاجم خوب تغذیه شوند و بتوانند توانایی هایشان را نشان بدهند.