علیرغم نقاط ضعف قابل توجه در سبک بازی پرسپولیس، پیروز شدن مقابل فولاد تحت هدایت جواد نکونام خیلی دشوار است.

حقیقت تلخی که یحیی و پرسپولیس متوجه شدند!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس بازی را با سیستم مشابه هفته قبل و همان نفرات آغاز کرد، اما ابتدا احساس شد میل شدید کشاندن بازی به جناحین و ارسال های مکرر در این تیم کمتر شده است. البته تیم جواد نکونام نیز مطابق انتظار اغلب دقایق با بلوک دفاعی عمیق در میدان ظاهر شد و حتی بارها در نیمه دوم شاهد بودیم که 11 بازیکن این تیم در زمین خودی حضور دارند. اما انتظار از یحیی گل محمدی و تیمش این بود که آرایشی مشابه این سبک بازی تیم نکونام را در زمین پیاده کنند. اما مطابق بازی سوپرجام، پرسپولیس در خلق موقعیت گلزنی برابر این سبک ناکام بود و این می تواند مهم ترین ضعف یک تیم مدعی محسوب شود.

یک- یحیی گل محمدی دیر یا زود متوجه می شود که قرار دادن مهدی ترابی در سمت راست، بخش قابل توجهی از توانایی های مهم ترین بازیکن پرسپولیس را کاهش می دهد. حتما این سرمربی هنگام تلاش برای جذب سعید صادقی به این موضوع فکر کرده، اما ترابی اینقدر ذاتا علاقمند به بازی در جناح چپ است که در برخی دقایق خودش به آن سمت حرکت می کرد. سعید صادقی هنوز از آمادگی لازم برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت برخوردار نیست و اجباری وجود ندارد که تمامی خریدهای جدید تمام طول 90 دقیقه در میدان حضور داشته باشند.

دو- یک نکته عجیب اینکه جدی ترین موقعیت پرسپولیس و مسابقه روی یک روش ساده و عرف در فوتبال جهان به دست آمد. وقتی تیمی در مقابل چنین بلوک دفاعی عمیقی قرار می گیرد، بهترین فرصت برای خلق موقعیت زمانی است که بازیکنان حریف برای استفاده از ضربات ایستگاهی یا مواردی مشابه پیش کشیده اند و در واقع نظم تیمی برای ثانیه هایی مختل شده است. پس علیرضا بیرانوند به بهترین شکل ممکن (مشابه بازی با الدحیل) بازی را آغاز کرد و دومین ضرب باعث شد مهدی ترابی در موقعیتی تک به تک قرار بگیرد. اما عجیب اینجا بود که حتی یک مورد دیگر هم این اتفاق تکرار نشد تا بازیکنان فولاد در هر موقعیتی، فرصت استقرار با آرامش را در زمین داشته باشند.

سه- یکی از روش های شکستن این سدهای دفاعی عمیق، حرکات عرضی و پاس های تیز و ناگهانی به پشت مدافعان کناری بوده و روش دیگر استفاده مکرر از ضربات پشت محوطه است (بازی فصل قبل استقلال و فولاد در آزادی را مرور کنید- جریان مسابقه مثل امروز بود که مهدی پور سه امتیاز را برای تیمش گرفت) اما انگار هیچ کدام از روش های مذکور در طول هفته به بازیکنان گوشزد نشده است. مشکل اصلی پرسپولیس این است که در مقابل تیمی مانند فولاد با سبک بازی منحصر به فرد، با یک شکل مشخص و ثابت بازی می کند.

چهار- البته پرسپولیس بدون شک در خط حمله از بازیکنی تمام کننده و مهاجم قاتل برخوردار نیست و ممکن است یورگن لوکادیا این مشکل را در هفته های پیش رو حل کند. اما تیم یحیی در این دو هفته در خلق موقعیت گلزنی نیز چندان خوب عمل نکرده و در بازی امروز فقط یک ضربه در چارچوب داشته است. تغییر سیستم به 1-4-1-4 در نیمه دوم نیز چندان اثربخش نبود و این مشکل باید از سوی کادر فنی پرسپولیس در هفته های بعد حل شود.

پنج- بی تردید بهترین خرید پرسپولیس در این دو هفته دانیال اسماعیلی فر بوده است. ستاره مورد علاقه گل محمدی گرچه به نظر می رسید در بخش دفاعی چندان کارآمد نباشد و البته دلیل سرمربی پرسپولیس برای رد کردن رامین رضاییان نیز همین بود، اما این بازیکن بارها با تکل های موفق و قطع توپ و ارسال های بازیکنان فولاد، هم در امور دفاعی درخشان ظاهر شد و هم به کرات در یک سوم دفاعی حریف حضور پیدا کرد. همچنین اصلا هارمونی لازم بین مدافعان کناری و وینگرهای تیم وجود ندارد. غالبا باید حرکات بین این بازیکنان مکمل و هماهنگ باشد، اما در بسیاری اوقات این اتفاق رخ نداد و فرصت های مناسبی از دست رفت.

شش- همچنین ضعف عمده دیگر پرسپولیس در این دیدار این بود که اصلا پرس از بالا در زمین از سوی بازیکنان این تیم دیده نشد. معمولا در مقابل چنین تیم هایی می توان با تحت فشار گذاشتن مدافعان حریف آنها را وادار به اشتباه کرد و اینگونه نظم دفاعی آنها را تغییر داد. اما انگار اصلا چنین چیزی از سوی گل محمدی از بازیکنان خواسته نشده بود و ستاره های پرسپولیس به راحتی تن به بازی تاخیری فولاد دادند.

هفت- این سبک بازی فولاد، اعتراض روی هر صحنه، دفاع متمرکز و عقب در طول 90 دقیقه شاید چندان مورد پسند عموم هواداران فوتبال نباشد. اما جواد نکونام با همین روش تیمی ساخته که مانند اتلتیکومادرید قادر به گرفتن نتایج درخشان در بازی های تک حذفی است و شاید این روش در مسابقات لیگ عموما کمتر اثربخش باشد. این سرمربی جوان و موفق در همین مدت کوتاه حضور خود روی نیمکت نتایج درخشانی گرفته و به نظر حتی با این سبک می تواند در لیگ قهرمانان هم عملکرد خوبی داشته باشد.

هشت- پرسپولیس در طول این دو هفته سه بار توپ را به دیرک زده و در برخی دقایق بدشانس هم بوده است. ایجاد هارمونی بین این همه خرید جدید و در اختیار نداشتن مهاجم گلزن در مقابل دو تیمی که متخصص کسب 0-0 هستند، کار آسانی نیست و نتایج قرمزپوشان تا امروز اصلا بد نبوده است. تحت فشار گذاشتن این تیم از سوی هواداران برای ایجاد تغییر در همین روزهای ابتدایی فصل بدترین عکس العمل ممکن است و طرفداران پرسپولیس بهتر است قبل از آغاز انتقادات شدید، سرنوشت تغییرات زودهنگام فصول قبل را مرور کنند.