حسن هانی‌زاده به رغم همه تحولات اخیر در زمینه مذاکرات هسته‌ای به نزدیک بودن حصول توافق خوشبین است و امیدوار است که طرف اروپایی تا قبل از زمستان آمریکا را راضی به بازگشت به برجام کند.

تا قبل زمستان توافق می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکایی‌ها اگرچه در ابتدا با پیش‌نویس مورد نظر اروپایی‌ها برای احیای برجام موافق بودند، اما بعد از اعمال برخی تغییرات و تعدیلات از سوی ایران ساز مخالف زدند. آنها  برای ارائه پاسخ بیش از یک هفته وقت تلف کردند و بعد که ایران جواب داد نیز سعی داشتند با انداختن توپ در زمین ایران، پاسخ ما را غیرسازنده جلوه دهند!

بر همین اساس برخی کارشناسان از تعویق احتمالی مذاکرات و یا ادامه دار شدن آن تا انتخابات کنگره آمریکا گفته و حصول توافق ظرف چند هفته آتی را غیرمحتمل دانستند. گروه دیگری از کارشناسان اما همچنان خوشبین هستند. حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گروه دوم جای می‌گیرد و باورد دارد که به همین زودی‌ها توافق حاصل خواهد شد.

او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «علی‌رغم گمانه‌زنی‌های غیرواقعی و بدبینانه، به نظر می‌رسد که شرایط منطقه و جهان به گونه‌ای است که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به شدت در پی عملیاتی کردن پیش‌نویس برجام هستند».

وی افزود: «از آنجایی که بحران اوکراین تاثیر خود را بر اقتصاد اروپا باقی گذاشته است، قطع صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا، افزایش بحران انرژی در اتحادیه اروپا و افزایش سه برابری نرخ حامل‌های انرژی در کشورهای اروپایی موجب شده که سه کشور انگلیس ، فرانسه و آلمان آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا نرمش بیشتری نسبت به پذیرش پیش‌نویس برجام از خود نشان بدهند».

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «در پیش‌نویس برجام نقطه نظرات و تعدیلاتی که ایران انجام داده ، مورد پذیرش اروپایی‌ها قرار گرفته اما آمریکا به دلیل فشار لابی صهیونیستی و رژیم اسرائیل سعی دارد که از مسئولیت‌های خود و دادن امتیاز به ایران شانه خالی کند اما سرانجام ناچار خواهد شد که شرایط ایران را بپذیرد».

وی درباره شرایط ایران نیز توضیح داد: «یکی از این شرایط بازگشت به برجام و دادن تضمین‌های لازم برای آن است که دوباره از برجام خارج نشود؛ است. رفع تحریم‌ها و فروش نفت ایران نیز بخشی از خواسته‌های ایران است که طبیعتا آمریکا به آن تن خواهد داد».

هانی‌زاده گفت: «اکنون اختلاف نظر بین رژیم صهیونیستی و آمریکا شدت گرفته است، به گونه‌ای که نفتالی بنت چندین بار خواست که با جو بایدن تماس تلفنی داشته و درباره پیش نویس برجام صحبت کند اما بایدن از پاسخ دادن به تلفن‌های نخست وزیر اسرائیل خودداری کرد. این نشان می‌دهد که تیم بایدن به شدت نیازمند بازگشت به برجام و دادن امتیاز به ایران است».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطر نشان کرد: «بر همین اساس، به نظر می‌رسد که تا قبل از فرارسیدن زمستان که مصرف انرژی در اتحادیه اروپا بالا خواهد رفت، این کشورها ناچار می‌شوند برای جایگزین کردن نفت و گاز روسیه به سوی ایران متمایل شوند». | منبع: فردا