محمدرضا خلعتبری، مرد تمام نشدنی فوتبال ما که در سن ۳۹ سالگی همچنان درون زمین خوش می درخشد به زودی تیم جدیدش را اعلام خواهد کرد.

خلعتبری و حسرتی که تمام نمی‌شود: کی‌روش!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، یکی از عجیب ترین اتفاقات فوتبالی چند وقت گذشته جدایی محمدرضا خلعتبری از فولاد و بیرون ماندن او بود آن هم در حالیکه در این تیم درخشان ظاهر شد.

با محمدرضا خلعتبری در مورد خط خوردنش از جام جهانی ۲۰۱۴، عدم انتخاب استقلال در دوران فوتبالش، درگیری با خسرو حیدری و حتی رقابت های نفس گیر کشتی صحبت کردیم.

صحبت هایی را از خلعتبری در زیر می خوانید که شاید تا به  الان نشنیده باشید.

این مصاحبه پیش روی شما است:

* علت اینکه شما بیرون ماندی و هنوز تیمی انتخاب نکرده ای چیست؟

بحث بیرون ماندن نیست. چون من پیشنهاد داشتم و دارم ولی سعی می کنم تیمی را انتخاب کنم که هم شرایط تیم و هم شرایط خودم خوب باشد و آن تیم بتواند حداقل نتایج قابل قبولی در لیگ بگیرد نه اینکه گزینه سقوط باشد. به خاطر همین سعی کردم بیشتر فکر کنم. در چند روز آینده یک انتخاب خیلی خوب انجام خواهم داد.

* در هفته هفتم می توانیم شما را در یکی از تیم ها ببینیم؟

من چون بازیکن آزاد بودم عجله نکردم. اگر بازیکن آزاد نبودم سعی می کردم پیش فصل تیمم را انتخاب کنم ولی چون قراردادم را با فولاد فسخ کردم و بازیکن آزاد بودم هیچ عجله ای نداشتم.

* دلیل جدایی شما از فولاد چه بود؟

زمانی که من به تیم فولاد اضافه شدم خیلی دوستانه با آقا جواد صحبت کردیم و ایشان به من گفت بیا و به تیم کمک کن و من هم رفتم و یک نیم فصل در خدمت تیم فولاد بودم. علاوه بر اینکه آقا جواد سرمربی ما در تیم فولاد بود کاپیتان ما در تیم ملی نیز بود و از  نظر سن و سال خیلی به هم نزدیک بودیم و خیلی دوستانه جدا شدم. باید یک تشکر ویژه از آقای گودرزی، رئیس هیئت‌مدیره و آقای گرشاسبی مدیرعامل بکنم که خیلی کمک کردند و برایم زحمت کشیدند و موقع جدا شدن خیلی راحت توافق کردیم.

* عملکرد شما هم در فولاد فوق العاده بود، گویا قصد پیر شدن نداری؟

شرایطم خدا را شکر خوب بود و هر موقع در زمین بودم با تمام وجود کار کردم و همیشه هم به نظر سرمربی احترام گذاشتم. آقا جواد هم بازیکنان مدنظرش را جذب کرد. شاید اگر  می ماندم با توجه به بازیکنانی که جذب کردند نمی توانستم آنقدری که باید بازی کنم. جا دارد از آقا جواد تشکر کنم که باعث شد دوستانه جدا شوم.  برای تیم فولاد و همچنین آقا جواد در ادامه راه آرزوی موفقیت می کنم. همانطور که به شما گفتم در چند روز آینده تیم جدیدم مشخص می شود.

* شما در تمام تیم های بزرگ ایران از جمله پرسپولیس، سپاهان، ذوب آهن و غیره بازی کردید و در کارنامه تان فقط سابقه حضور در استقلال را ندارید، آیا تا به حال پیشنهادی داشتی؟

از استقلال در زمان امیرخان قلعه نویی پیشنهاد داشتم. در زمان آقای منصوریان هم پیشنهاد داشتم که نرفتم نه اینکه نخواهم بروم چون با آقای منصوریان که صحبت کردیم به من گفت دو روز صبر کن می خواهم یک بازیکن بگیرم که اگر نشد تو به جای او بیا که نشد. علاوه بر فوتبال ذر خارج از فوتبال علی آقا برای من آدم بسیار بزرگی است و هر دستوری هم بدهد همیشه در خدمتش هستم. متاسفانه من تیمم را انتخاب کردم و صبر نکردم ببینم تکلیف آن بازیکن چه می‌شود؟ ولی در مجموع یکی دو سال از استقلال پیشنهاد داشتم.

*شما قهرمانی لیگ برتر، حذفی و سوپرجام را با سپاهان فولاد و ذوب آهن دارید شاید بزرگترین حسرت شما شکست در فینال آسیا باشد که نگذاشت ویترین افتخارات شما تکمیل شود وگرنه الان پر افتخار ترین بازیکن تاریخ ایران بودی‌

متاسفانه آن بازی را با اشتباهات خودمان باختیم و گرنه خیلی راحت تر از دیدار با الهلال یا بنیادکار  بود. چون خودمان را از پیش برنده می دانستیم و فکر می کردیم همه چیز تمام است و می توانیم در جام باشگاه‌های جهان بازی کنیم‌. الان حسرت آن روزها را می خوریم، شاید آن موقع می گفتیم که سال آینده دوباره تکرار می‌کنیم ولی الان متوجه این می شویم که این اتفاق هر چند سال یکبار می افتد. مشاهده کردید که پرسپولیس دو بار تا فینال آسیا رفت ولی نتوانست قهرمان شود، کار بسیار سختی است و فقط حسرتش برای ما ماند ولی همان که توانستیم با آن تیم، بازیکنان جوان و کادر فنی به فینال برویم اتفاق خوب و تحسین بر انگیزی بود.

* شما ۶۰ بازی ملی داری ولی یکی از حسرت های بزرگ شما حضور در جام جهانی است آن هم با توجه به فرم ایده آلی که در سال ۲۰۱۴ داشتی و یک گل حساس هم به ازبکستان زدی به نظر خودت چرا نتوانستی با تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ بروی؟

این دست من نبود و نظر سرمربی تیم ملی بود. باید از آقای کی روش بپرسید دلیل این که این کار را کرد چه بود؟ من در تمام اردوها بودم و تمام بازی های ملی را حضور داشتم به غیر از یک بازی مقابل کره جنوبی که ذخیره آمدم در سایر بازی ها فیکس بودم ولی اینکه یک روز مانده به اردو آخر جام جهانی خط خوردم از لحاظ روحی روانی خیلی رویم تاثیر بدی گذاشت. اتفاقات فوتبالی ممکن است برای هر بازیکنی رخ بدهد ولی کسانی به جام جهانی رفتند که در خیلی بازی ها نبودند و اینکه با چه دلیلی رفتند را نمی دانم و الان اصلا کجا هستند؟ برای مثال دانیال داوری یا بیت آشور.

* چون شما در بازی‌های دوستانه قبل از جام جهانی هم حضور داشتی.

در نود درصد بازی ها حضور داشتم. نمی دانم چرا در دقیقه آخر خط خوردم؟ آقای مارکار آقاجانیان تماس گرفت و گفت آقای کی‌روش گفته است شرایط برای ادامه کار مهیا نیست و بعد از هفت هشت سال حضور خط خوردم و برای من آرزوی موفقیت کرد. خواستم دلیلش را بپرسم که ایشان گفت نظر آقای کی‌روش است و من به نظرش احترام گذاشتم ولی نمی دانم چگونه این تصمیم گرفته شد. از لحاظ روحی روانی آسیب دیدم. در فوتبال طبیعی است که از این اتفاقات بیفتد ولی یک روز قبل از اردو تورنمنت حساسی مثل جام جهانی بد بود . بعدش که برگشتند دوباره من را دعوت کردند و پاسپورتم را برای استرالیا برای بازی های جام ملت های آسیا گرفتند ولی دوباره دعوت نشدم وفقط برای ویزای من اقدام شد‌.

* در حال حاضر هم دوباره کی روش برگشته، در مورد تغییرات در تیم ملی چه نظری داری و امیدوار هستی تیم ملی در جام جهانی موفق شود؟

به نظر من در حق آقای اسکوچیچ اجحاف شد چون ایشان برای تیم ملی زحمت کشید. آن هم تیم ملی که می‌گفتند امیدی نیست به جام جهانی برود ولی اسکوچیچ آمد نتایج قابل قبولی گرفت. عراقی که آقای اسکوچیچ برد آقای کی‌روش در ۸ سالی که در ایران بود نتوانست شکست بدهد. اگر قرار بود آقای اسکوچیچ نماند باید یک مربی داخلی انتخاب می‌کردند. ما مربیان خیلی خوبی داریم که می توانستند کمک کنند. مثل: علی دایی، امیر خان قلعه نویی و جواد نکونام مربیانی بودند که می‌توانستند روی صندلی تیم ملی بنشیند و تجربه اش را هم داشتند. من احساس می کنم آقای کی روش در این مدت نمی تواند کاری برای تیم ملی انجام بدهد البته برای او خوب است چون در این تورنمنت به عنوان  سرمربی روی نیمکت تیم ملی ما می نشیند و بعدش مطمئن باشید یک تیم خوب هم می گیرد و برای ایشان یک حرکت دو سر برد است. باید به عنوان جایگزین آقای اسکوچیچ مربی ایرانی می‌گذاشتیم و سوال من این است که آقای کی‌روش برای فوتبال ما چه کار کرد؟ باید اینگونه بگوییم که ما آمدیم یک فوتبال مقابل بوسنی بازی کنیم و سه تا خوردیم این که عقب بنشینیم و دفاع کنیم، همه تیم‌ها می‌توانند این کار را انجام بدهند. ما بازی مراکش در جام جهانی را بردیم و آنها ۹۰ دقیقه حمله کردند و ما در دفاع بودیم و روی یک گل به خودی بردیم. به نظر من آقای کی روش نمی تواند به تیم ملی ما در جام جهانی کمکی بکند. امیدوارم نظر من اشتباه باشد ولی ما در زمان آقای اسکوچیچ خیلی بیشتر از فوتبال تیم ملی لذت می بردیم. من در بیشتر بازی ها و اردو های زمان آقای کی‌روش حضور داشتم و باید بگویم تفکرات ایشان دفاعی بود ولی جام جهانی تورنمنت بزرگی است امیدوارم بتوانیم از فوتبال ایران لذت ببریم اما نمی‌دانم این اتفاق برای آقای  کی روش می افتد یا خیر؟ فکر نکنید که چون آقای کی‌روش من را خط زد این صحبت ها را می کنم، اصلا!  زیرا برایم مهم نیست. ایشان از لحاظ فنی مربی بدی نیست ولی نتوانست کار خاصی برای تیم ملی ما بکند. مطمئنا در این دوره از فوتبال زیبا لذت نمی بریم مگر اینکه نتیجه گرا باشیم. ما بازیکنانی داریم که در بهترین سطح دنیا بازی می کنند. از طارمی و آزمون در نوک خط حمله گرفته تا امیر عابدزاده،  علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند که درون دروازه ما هستند. شجاع خلیل زاده، مجید حسینی و پورعلی گنجی را در دفاع داریم، جهانبخش و بازیکنان با کیفیتی در خط هافبک داریم. با کیفیتی که این بازیکنان دارند می توانیم جام جهانی را سورپرایز کنیم ولی من با توجه به تفکراتی که از آقای کی روش سراغ دارم زیاد امیدوارم نیستم.

* از بحث تیم ملی بگذریم اگر به عقب برگردی کدام یک از تیم های باشگاهی که در آن بودی را انتخاب نمی کنی؟

من از هیچ انتخابی پشیمان نیستم. فقط یک فصل به گسترش فولاد رفتم که به نظرم اشتباه بود. من احترام خاصی برای این باشگاه و کسانی که در آن کار کردند و آقای زنوزی قائل هستم ولی اینکه با آقای کمالوند کار کردم کمی انتخابم اشتباه بود نه اینکه مربی خوبی نیست به خاطر اینکه تفکرات فوتبالی ما با هم سازگاری نداشت.

من برای باشگاه گسترش و مردم تبریز احترام خاصی قائل هستم و در آن فصل مهمان نوازی خوبی کردند ولی انتخابم به عنوان کار کردن با آقای کمالوند از نظر تفکرات فوتبالی اشتباه بود

* شما در بازی استقلال و سپاهان در جام حذفی با خسرو حیدری درگیر شدید و خسرو در آن بازی اخراج شد و سپاهان هم قهرمان شد در مورد درگیری با خسرو بگویید؟

آن بازی ۱۰ نفره شد. یک توپ بین من و آقای حیدری افتاد و ایشان یک کارت زرد داشت بعد از اینکه من به توپ ضربه زدم  اعتراض کرد و سمت من آمد و هر دو هم را هل دادیم داور یک کارت زرد به من و یک کارت زرد به خسرو حیدری داد و چون کارت زرد دوم او بود از بازی اخراج و ۱۰ نفر شدند که خدا را شکر آن بازی را بردیم و به فینال رفتیم و همان سال هم قهرمان شدیم.

* دلیل اینکه ارتباط شما با هواداران استقلال خیلی خوب نبود چیست؟ آیا به همان بازی جام حذفی برمی‌گردد؟

چه هواداران پرسپولیس و چه هواداران استقلال همیشه احترام خاصی برایشان قائل هستم. این که چهار نفر در استادیوم علیه من شعار بدهند دلیل بر اینکه با من بد بودند نیست و همیشه هواداران سرخابی برای من احترام قائل بودند و این موضوع دوطرفه بود. معلوم است که در استادیوم طرفداران شعار می‌دهند زیرا دوست دارند تیمشان نتیجه بگیرد و اولویت اولشان برنده شدن تیم است و دوست دارند بازیکن تیم حریف را از لحاظ روحی روانی اذیت کنند، مشکلی نبوده من برای تمام تیم‌ها و هوادارانشان احترام خاصی قائل هستم و همیشه سعی کردم هرجا هستم با تمام وجودم بازی کنم.

* شما با ابومسلم و شموشک به فوتبال ایران معرفی شدی دو تیمی که هیچ اثری از آنها نیست، چرا؟

متاسفانه اتفاقاتی است که بعضی از اوقات می افتد، فوتبال است و کاری نمی توان کرد. خیلی تیم ها مثل ابومسلم و شموشک بودند که منحل شدند ولی من از شموشک فوتبالم را شروع کردم و مهندس درویش خیلی برای من زحمت کشید، خداوند روحش را شاد کند. به نظر من فوتبال مازندران و نوشهر مدیون مهندس درویش است که واقعا زحمات زیادی برای فوتبال کشید. بعد هم برای خدمت سربازی به ابومسلم رفتم‌. زمان آقای میثاقیان و سردار مداحی بود که دوسال فوق‌العاده‌ای را داشتم. اکبر آقا برای من خیلی زحمت کشید و من همیشه گفتم فوتبالم را مدیونش هستم.

*شما اهل استان مازندران و رامسر هستید در مورد رقابت های کشتی و کشتی گیرانی که اکثراً اهل  مازندران هستند چه صحبتی دارید؟

اولا بابت داشتن چنین کشتی‌گیرانی در راس همه آنها حسن یزدانی افتخار می کنیم. واقعا کشتی های زیبایی گرفتند من همه بازی ها را می بینیم باید قبول کرد حسن یزدانی اسطوره کشتی گیران است دلیلی ندارد با یک باخت او را قضاوت کنیم. همه همیشه دوست دارند حسن یزدانی پیروز شود ولی من به حسن یزدانی، کامران قاسم پور و امیرحسین زارع و تمام کشتی‌گیرانی که بودند و نیستند افتخار می کنم مثل پلنگ جویبار، رضا یزدانی. واقعا لذت بردیم. امشب هم آماده هستیم. یک فینالیست و یک نفر هم برای مدال برنز داریم. انشاالله یک مدال طلا هم بگیرند که همه خوشحال شویم.

*سوال پایانی اینکه بزرگترین حسرت شما عدم قهرمانی در آسیا است یا حضور در جام جهانی؟

حسرت که بالاخره می خورم آن هم برای هر دو. سعی می کنم زیاد به نرفتن به جام جهانی فکر نکنم چون وقتی فکر می کنم خیلی ناراحت می شوم. زیرا احساس می کنم حقم بود به جام جهانی بروم البته نظر من است و شاید نظر خیلی از کارشناسان نباشد ولی برایم ناراحت کننده بود که نتوانستم به خصوص اینکه دو روز قبل از اردوی آخر جام جهانی این اتفاق افتاد و خیلی هم اذیت شدم ولی سعی کردم دوباره برگردم و فوتبال بازی کنم‌.