ابوالفضل ظهره‌وند گفت: در دولت روحانی مسئولان وقت مسیری اشتباه را طی کردند؛ همان مسیری که یک بار در سال84 با توافق سعدآباد رفته شده بود.

آمریکا اهل توافق با ایران نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر آنکه کنگره آمریکا طرحی با نام «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» را آماده کرده‌اند تا ایران را در حوزه نفتی بیش از پیش محدودتر کنند. در این پرسش آن است که هدف آمریکا از این دست اقدامات در شرایطی که هنوز امید به امضای توافق نهایی وجود دارد، چیست؟

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «از دید آمریکا برجام پروژه‌ای است برای کنترل و در نهایت تضعیف جمهوری اسلامی. شروع این کنترل با برجام است اما پایانش در موضوع هسته‌ای نخواهد بود. آمریکا از طریق برجام دنبال انفعال کامل نظام ایران است و حالا که ایران می‌گوید در صورتی آمریکا به برجام برگردد که تمام تعهداتش را انجام دهد و ضمانت اجرایی وجود داشته باشد که دیگر نتواند از برجام خارج شود، آمریکا نمی‌پذیرد زیرا هدف آمریکا از برجام یک توافق معمولی نیست. این کشور می‌گوید هم تحریم‌های دوران اوباما باقی بماند، هم ترامپ و هم دوره بایدن و در عین حال آمریکا هم هیچ تضمینی برای آینده ندهد اما ایران برجام را اجرا کند؛ در واقع می‌گوید ایران محدودیت‌های مندرج در برجام را بی‌چون‌وچرا بپذیرد اما آمریکا نه».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها اصلا اهل توافق با ایران نیستند. در دولت روحانی هم مسئولان وقت مسیری اشتباه را طی کردند؛ همان مسیری که یک بار در سال84 با توافق سعدآباد رفته شده بود اما دولت روحانی عینا همان مسیر غلط را پیمود. حالا هم دولت کنونی مسیر سابق را نمی‌رود و نمی‌خواهد دیگر باج بدهد؛ آمریکا هم می‌داند دیگر حنایش رنگی ندارد و می‌خواهد آخرین فشارها را وارد کند تا شاید ایران عقب‌نشینی کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «پس از آنکه احتمالا برجام از میان برود و دیگر مذاکرات درباره آن بی‌معنا شود، احتمالا هر دو طرف فشار را بر یکدیگر افزایش می‌دهند. آمریکا می‌خواهد در حوزه پیرامونی ایران تمرکز کند؛ هرچند چندان موافق نخواهد شد زیرا اوضاع داخلی آمریکا آن‌قدر خراب است که دولت این کشو باید تمام تمرکز خود را بر رفع مشکلات و بحران‌های داخلی بگذارد».

ظهره‌وند در پایان گفت: «من تصور نمی‌کنم در آینده بدون برجام جنگی علیه ایران آغاز شود زیرا دیگر آمریکا قدرت سابق را ندارد و امروز می‌بینیم که اختلافات و شکاف‌های روسیه و چین با آمریکا بسیار بالاست و بایدن نتوانسته مانند دوران اوباما اجماعی علیه ایران شکل بدهد. به هر صورت در هر شرایطی ما باید بدانیم که مهم‌ترین اصل برای پیروزی در عرصه دیپلماسی حفظ انسجام و وحدت داخلی است». منبع: فردا