فیفا پیش بینی جالبی از ترکیب تیم ملی و همچنین پنج بازیکن کلیدی کارلوس کی‌روش در جام جهانی قطر داشته است.

پیش‌بینی عجیب فیفا از ترکیب ایران در جام جهانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تا امروز هنوز هم هواداران تیم ملی فوتبال ایران حسرت فرصت از دست رفته مهدی طارمی در دیدار برابر پرتغال را می خورند. ماشین گلزنی باشگاه پورتو در چند قدمی دروازه و در حالی که فقط روی پاتریسیو را پیش روی خود می‌دید، توپ را به بیرون زد و فرصت صعود برای ایران از دست رفت؛ آن هم در گروهی که مراکش و اسپانیا نیز در آن حاضر بودند.

با گذشت چهار سال، طارمی یکی از بازیکنانی است که نسبت به جام جهانی 2018 روسیه رشد چشمگیری داشته است. در حالی که سایرین مانند امیر عابدزاده، دروازه‌بان و احمد نوراللهی، هافبک نیز به تیم اضافه شده‌اند. در مورد بازیکنانی مانند وحید امیری، مرتضی پورعلی گنجی و کریم انصاری فرد که در سال‌های اخیر فعالیت‌های ملی آنها کاهش یافته، آنها امیدوارند که بازگشت سرمربی سابق یعنی کارلوس کی روش امیدهایشان را زنده کند.

با این همه تیم ملی ایران پنج بازیکن ویژه دارد که می‌تواند با آن ها به تاریخ‌سازی در قطر فکر کند.

*امیر عابدزاده 

چهار سال پیش علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه با مهار ضربه پنالتی رونالدو، بازیکن پرتغال خبرساز شد. این در حالی بود که که امیر عابدزاده 25 ساله از روی نیمکت او را تماشا می‌کرد.

در آن زمان، هیچ تیمی از میان 16 تیم حذف شده از مرحله گروهی کمتر از ایران(2) گل دریافت نکرده بود و اگر تیم ملی بخواهد در نزدیک‌ترین تورنمنت به خانه خود به رویای دست نیافتنی‌اش یعنی صعود به دور بعد دست یابد، عملکرد دروازه بان بسیار مهم خواهد بود. موضوعی که در مقابل بازیکنانی مانند هری کین، گرت بیل و کریستین پولیسیچ بسیار اهمیت دارد.

اکنون به نظر می رسد که امیر عابدزاده شانس بیشتری برای حضور در دروازه تیم ملی فوتبال ایران دارد. او حالا به سن 30 سالگی نزدیک تر شده و به نظر می‌رسد که از آمادگی بیشتری نسبت به علیرضا بیرانوند برخوردار است. عابدزاده همچنان در دسته دو فوتبال اسپانیا و باشگاه پونفرادینا توپ می زند و نمایش های درخشانی هم در این تیم داشته است.

جدال با آمریکا به ویژه برای عابدزاده که پدرش، احمد عابدزاده، کاپیتان ایران در بازی با آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه بود، لحظه خاصی خواهد بود؛ جایی که ایران در آن مسابقه با درخشش احمد عابدزاده به پیروزی 2-1 رسید.

*امید نورافکن 

یکی از معدود بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران که در لیگ برتر این کشور بازی می کند و احتمالاً در ترکیب اصلی قرار خواهد گرفت، امید نورافکن است. بازیکنی که قادر است در پست دفاع چپ، هافبک دفاعی و حتی در صورت نیاز دفاع آخر بازی کند. در دوره قبلی جام جهانی امید نورافکن از لیست کارلوس کی‌روش برای رقابت ها خط خورد. با این وجود از آن زمان به بعد نورافکن توانسته قابلیت‌های خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و تا حدود زیادی جایگاه احسان حاج صفی را در ترکیب تیم ملی بگیرد.

امید نورافکن اولین جام جهانی خود را در قطر تجربه خواهد کرد. بازیکنی که در سال 2017 و در جام جهانی زیر 20 سال کاپیتانی تیم ملی ایران را بر عهده داشت.

*احمد نوراللهی 

کی‌روش در دوره قبلی حضور خود در تیم ملی ایران سه هافبک مورد اعتماد داشت که همواره در مسابقات مهم از آن ها استفاده می‌کرد. سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی و حاج صفی که مورد اعتماد مرد پرتغالی بودند.  

در این میان نوراللهی به آرامی اما پیوسته در حال تبدیل شدن به یکی از قابل اعتمادترین هافبک های فوتبال ایران و آسیا بود و پرسپولیس را به دو فینال لیگ قهرمانان آسیا و چهار قهرمانی متوالی لیگ برتر ایران رساند. با وجود اینکه نوراللهی چند ماه قبل از تولد 26 سالگی اش اولین بازی ملی خود را انجام داد، باید منتظر حضور او در ترکیب اصلی تیم ملی در جام جهانی بود.

آمدن دراگان اسکوچیچ به عنوان مربی منجر به تغییر شدید شانس این هافبک شد و او به بخشی جدایی‌ناپذیر از ترکیب تیم ملی در طول مسابقات مقدماتی آسیا در راه رسیدن به قطر تبدیل شد. مبارزه برای توپ و آرامش در مالکیت و توانایی نوراللهی در ضربه زدن به توپ از راه دور این بازیکن را به مهره ای کلیدی برای ایران تبدیل کرد. او سه گل را در مسابقات مقدماتی به ثمر رساند و پس از انتقال به باشگاه شباب الاهلی امارات، تجربه بیشتری به دست آورد.

اگرچه لزوماً سریع‌ترین یا فیزیکی‌ترین بازیکن نیست اما موقعیت‌یابی مثال زدنی نوراللهی و دید بالای او برای ارسال پاس به این معنی است که انتظار می‌رود او نقشی کلیدی در محافظت از چهار دفاع ایران و همچنین شروع حملات این تیم خواهد داشت.

*مهدی طارمی 

تعداد کمی از بازیکنان مثل مهدی طارمی تا این حد سریع مسیر تبدیل شدن به یک ستاره را طی کرده‌اند. در سال 2014 او حتی به تیم ملی نزدیک هم نبود اما تا 2022 به شکل مداوم به پیشرفت خود ادامه داد. طارمی نامی آشنا در فوتبال اروپا و نامزد دریافت جایزه پوشکاش فیفا و از بهترین گلزنان لیگ برتر پرتغال است.

در عرصه ملی، طارمی در کنار سردار آزمون و علیرضا جهانبخش، یک مثلث ویرانگر را تشکیل دادند که این سه نفر با هم بیش از 170 گل ملی را به ثمر رساندند. طارمی با 27 گل در 58 بازی ملی به عنوان هفتمین گلزن برتر تاریخ ایران به دومین جام جهانی خود می‌رود.

*سردار آزمون 

سردار آزمون در هفت سال گذشته به شکل قابل توجهی رهبری خط حمله ایران را بر عهده داشته است. در حالیکه طارمی بیشتر موقعیت سازی می کند و در اطراف محوطه جریمه می چرخد، آزمون از غریزه شکارچی خود استفاده می کند و قابلیت ویژه ای در تبدیل شانس‌ها به گل دارد.

آزمون که هرگز در بحث باشگاهی در لیگ برتر ایران حضور نداشته کار خود را از روسیه و تیم روبین‌کازان آغاز کرد و با وجود پیشنهاداتی از غول های ایران یعنی استقلال و پرسپولیس ترجیح داد در خارج از این کشور بازی کند.

در ژانویه، زمان یک ماجراجویی جدید فرا رسیده بود زیرا این بازیکن 27 ساله به تیم بوندسلیگایی بایرلورکوزن رفت. آزمون پس از دست دادن جایگاهش در تیم ملی ایران برای جام جهانی 2014 برزیل، شهرت خود را در جام ملت های آسیا استرالیا 2015 افزایش داد؛ جایی که در مرحله گروهی یک گل شگفت انگیز به قطر زد و سپس در مرحله یک چهارم نهایی در جریان دیدار برابر عراق یکی از گل های تیمش را به ثمر رساند؛ مسابقه ای که نهایتا ایران در ضربات پنالتی کار را واگذار کرد و از رقابت‌ها حذف شد.

چهار سال بعد در امارات سردار آزمون موفق شد چهار گل به ثمر برساند و در جایگاه دوم جدول گلزنان جام ملت‌های آسیا پس از معز علی قرار گرفت. فقط علی دایی افسانه ای است که به ازای گلزنی در هر بازی(0.63) آمار بهتری را از آزمون به ثبت رسانده است.