یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: بعد از انتخابات نوامبر در آمریکا بسته به شرایطی که شکل می گیرد آمریکایی ها دوباره مبادله پیام را از طریق اروپا شروع خواهند کرد.

پیشنهاد مذاکره آمریکا به ایران تا یک ماه دیگر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برخلاف 2 ماه پیش که غربی ها اصرار و عجله داشتند که هر چه سریعتر برجام احیا شود،‌ این روزها گویی هیچ رغبت و انگیزه ای برای این موضوع ندارند. برخی کارشناسان معتقدند «ایران و غرب در توافقی نانوشته به این نتیجه رسیدند که همین برجام بلاتکلیف را حفظ کنند وقتی 9 ماه دیگر عمر آن به طور قانونی و رسمی تمام شد، توافقی جدید را به بحث و مذاکره بگذارند.»، در مقابل کارشناسانی هستند که می گویند بعد از انتخابات میان دوره ای آمریکا اوضاع تغییر خواهد کرد و مذاکرات شکل جدی به خود خواهد گرفت.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت برجام گفت:‌ ربط دادن برجام به مسائل اخیر بین ایران و آمریکا از لحاظ منطقی و واقعی درست نیست چون وقتی طرح اروپایی ها آمد و طرفین نتوانستند بر سر این طرح توافق کنند، برجام دچار یک رکود جدی شد و مشخص بود که عملا از دستورکار انتخاباتی دولت بایدن خارج شده است.

وی افزود: حزب دموکرات اوضاع خوبی در فضای سیاسی آمریکا نداشت و دولت بایدن خیلی سعی کرد تا از احیای برجام به عنوان یک موفقیت در حوزه سیاست خارجی به نفع حزب دموکرات در انتخابات میان دوره ای آمریکا استفاده و دامنه دغدغه های آمریکا را به اختلافات هژمونیک با چین و روسیه محدود کند اما توافق بر سر احیای برجام به هر دلیلی شکل نگرفت و عملا از دستورکار انتخاباتی دولت بایدن خارج و به بعد از انتخابات نوامبر موکول شد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آنچه بیش از هر چیز بر موضوع احیای برجام اثر می گذارد نتیجه انتخبات نوامبر آمریکاست، متنها در این مدت اتفاقاتی مثل وقایع داخل ایران و ادعای اوکراینی ها رخ داد که دامنه چالش های بین ایران و آمریکا را گسترش داد. آمریکایی ها سعی کردند از این وقایع در راستای توان چانه زنی خودشان و تضعیف توان چانه زنی ایران استفاده کنند.

وی افزود: متأسفانه در این مدت برخی دیپلمات های ایرانی مرتکب اشتباه شدند و می گفتند «آمریکا همچنان پیگیر احیای برجام است، درصورتی که این طور نبود.»، این رویکرد نه تنها کمکی به دیپلماسی ایران نکرد بلکه به نوعی منجر به تضیف توان چانه زنی ایران شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: آمریکایی ها از احیای برجام می خواهد برای کنترل ایران استفاده کنند و هر وقت به این نتیجه برسند که نیاز است این سیاست کنترلی را در قالب توافق هسته ای دنبال کنند، دوباره به میز مذاکره باز خواهند گشت. راهبرد اصلی امنیت ملی آمریکا حل چالش هموژنیک با روسیه و چین است و سایر مسائل را فقط می خواهند سرهم بندی کنند تا تمرکز خودشان را بر اجرای راهبرد اصلی شان بگذارند.

وی افزود: چین و روسیه زیرکانه از موضوع برجام به عنوان خاکریز استفاده کردند تا مشغله های آمریکا بیشتر شود تا آمریکایی ها نتوانند انرژی اصلی شان را روی چالش هموژنیک با چین و روسیه متمرکز کنند.

فلاحت پیشه درباره زمان بازگشت آمریکایی ها به میز مذاکره گفت: بعد از انتخابات نوامبر در آمریکا بسته به شرایطی که شکل می گیرد آمریکایی ها دوباره مبادله پیام را از طریق اروپا شروع خواهند کرد. اگر نتیجه انتخابات میاندوره ای کنگره به نفع جمهوری خواهان تمام شود باز هم دولت آمریکا پیام هایی را با تهران مبادله خواهد کرد ولی قطعا برای پیشبرد مذاکرات با کنگره به چالش هایی می خورد.

وی افزود: دیپلماسی هسته ای نه از دستورکار ایران خارج شده است و نه از دستورکار آمریکا؛ منتها توافقی که می شد در بهار شکل بگیرد تازه در زمستان دوباره قرار است دو طرف سر میز مذاکره بنشینند و برای حل اختلافات باقی مانده گفتگو کنند.

منبع: فردا