یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: آذربایجان همیشه تلاش کرده تا مشکلاتش را به گردن کشورهای خارجی، در مرحله نخست ارمنستان و بعد ایران بیندازد؛ واقعیت این است که دولت ناکارآمد آقای علی‌اف در داخل مشکلات فراوانی دارد اما برای توجیه افکار عمومی سعی می‌کند یا طرف ارمنستان یا ایران را مقصر جلوه دهد.

بهشتی‌پور: دولت علی‌اف به دنبال مقصریابی در خارج از مرزهاست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: آذربایجان همیشه تلاش کرده تا مشکلاتش را به گردن کشورهای خارجی، در مرحله نخست ارمنستان و بعد ایران بیندازد؛ واقعیت این است که دولت ناکارآمد آقای علی‌اف در داخل مشکلات فراوانی دارد اما برای توجیه افکار عمومی سعی می‌کند یا طرف ارمنستان یا ایران را مقصر جلوه دهد.

حسن بهشتی‌پور در ارزیابی اهداف سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران و در پاسخ به این سوال که آقای پاشینیان عنوان کردند که «در مورد نشست سوچی اطلاعاتی را به آگاهی آقای رئیسی رساندم»، این سخنان چه پیامی دارد، گفت: نشستی که در سوچی میان آقایان پوتین، پاشینیان و علی‌اف برگزار شد، بیانیه‌ای داشت که در آن به صراحت بر تغییرناپذیری مرزها تاکید شد و همچنین تاکید شد که توافقی که کشورهای مستقل مشترک المنافع در آلماتی در سال ۱۹۹۱ به دست آوردند به عنوان مبنا پابرجا است چرا که توافق آلماتی صراحت دارد که نه تنها مرزهای شوروی در حوزه بین‌الملل به رسمیت شناخته می شود، بلکه مرزهای داخلی خود را نیز که در زمان شوروی برایشان مشخص شد، به رسمیت شناختند؛‌ بنابراین اشاره مستقیم به این توافق بیانگر این است که موضوع تغییر مرز ایران و ارمنستان منتفی است اما گذرگاه یا راه ارتباطی میان آذربایجان و نخجوان با به رسمیت شناختن حق حاکمیت ارمنستان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین سفر آقای پاشینیان تاکیدکننده بر موضع ارمنستان به حفظ مرز با ایران و انتقال این پیام روسیه است که مسکو نیز با حمایت از موضع تهران بر تغییر ناپذیری مرزها تاکید کرده است. آذربایجان نیز در این بیانیه بر حسب ظاهر این بیانیه را پذیرفته است اما باید دید در عمل چه اقداماتی انجام خواهند داد.

این کارشناس مسائل قفقاز در پاسخ به این سوال که شاهد مواضع تندی از سوی مقامات و رسانه‌های آذربایجانی علیه کشورمان پس از برگزاری رزمایش ارس هستیم، باکو همچنین در اقدامی روز گذشته از انجام عملیاتی علیه یک گروه مسلح تحت کنترل جمهوری اسلامی خبر داد، آیا رزمایش ارس مقامات باکو را تا این میزان عصبانی کرده است، گفت: آذربایجان همیشه تلاش کرده تا مشکلاتش را گردن کشورهای خارجی، در مرحله نخست ارمنستان و بعد ایران بیندازد؛ واقعیت این است که دولت ناکارآمد آقای علی‌اف در داخل مشکلات فراوانی دارد اما برای توجیه افکار عمومی سعی می‌کند یا طرف ارمنستان یا ایران را مقصر جلوه دهد. مانوری که ایران در مرزهایش برگزار کرد، نشان‌دهنده قاطعیت ایران بر منافع خودش است و ایران هیچ گاه به دنبال تجاوزگری به کشورهای همسایه نیست و به دنبال رابطه دوستان است اما می‌خواهد نشان دهد که اجازه نمی‌دهد مرزهای تاریخی با دو قرن سابقه با ادعاهای غلط مخدوش شود.

وی ادامه داد: یک پیام مستقیم این رزمایش به طرف ترکیه بود تا ادعاهای پان ترکیستی و پیوستگی سرزمینی خود را کنار بگذارد و پیامی هم به طرف آذربایجانی داشت که ایران در حفط مرزهایش ایستاده است. اینکه طرف آذربایجانی عصبانی می‌شود نشانگر این است که نمی‌خواهد دست از توسعه‌طلبی بردارد، اگر آذربایجان مرزها را به رسمیت بشناسد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد، مشکل زمانی پیش می‌آید که ادعاهای تاریخی و ارضی و بزرگ‌تر از توان مطرح می‌شود.

وی افزود: جیغ و دادهای آذربایجان از نظر دیپلماتیک به جایی نمی‌رسد. کشورها باید براساس قواعد بین‌المللی و مرزهای شناخته شده عمل کنند؛ همانطور که ارمنستان روزی اشغالگر عنوان می‌شد، حالا که آذربایجان نیز ۷ کیلومتر وارد اراضی ارمنستان شده اشغالگر است، ما اشغالگر خوب و اشغالگر بد نداریم. امروز فضا برای آذربایجان کاملا روشن است که علاوه بر آنکه مجاز به آزادسازی اراضی خود است که امروز آزاد شده، باید به حقوق اقلیت ارامنه که در مناطق آزاد شده هستند احترام بگذارد و همچنین از تجاوز به کشورهای دیگر دست بردارد.