سایت فیفا مصاحبه مفصلی با مهدی طارمی در خصوص شرایط تیم ملی انجام داده است.

مصاحبه مفصل با طارمی: حالا تنها به یک چیز فکر می‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش “ورزش سه” مهدی طارمی که دومین جام جهانی متوالی خود را تجربه می‌کند، مصاحبه‌ای مفصل با سایت فیفا در خصوص شرایط تیم ملی را انجام داده است.

ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در گروهی کنار انگلیس، ولز و آمریکا قرار گرفته دارد. مهدی طارمی در مصاحبه با فیفا از مسیر سخت تیمش در این مسابقات صحبت می‌کند. کارلوس کی‌روش سومین بار متوالی است که سرمربی تیم ملی ایران را در جام جهانی بر عهده دارد. زمانی که ایران به دور سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ رسید، برای قطعی شدن حضورش در رقابت نهایی جام جهانی با رقیب سرسختش عراق بازی کرد که طارمی سرنوشت این حضور را با زدن تک گل این بازی رقم زد و باعث شد ایران به مسابقات جام جهانی قطر صعود کند.

*‌ علاقه مردم ایران به فوتبال را چگونه توصیف می‌کنی؟

ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستند و یکی از نشانه‌هایش حمایت از تیم ملی است. ایرانی‌ها بیشتر ورزش‌ها را دوست دارند اما فوتبال جایگاه ویژه‌ای در قلبشان دارد. فوتبال بخش بزرگی از زندگی بسیاری از ایرانیان است و احساسات بسیاری را شامل می‌شود. وقتی تیم ملی برنده می‌شود، هفته آن‌ها را می‌سازد و اگر شکست بخورد، آن را خراب می‌کند.

*‌ دو بازی در جام جهانی ۲۰۱۸ انجام داده‌ای، چه خاطره برجسته‌ای در ذهنت باقی مانده؟

ما در روسیه همه تلاشمان را کردیم اما متأسفانه نتوانستیم به خوبی از پس کار صعود از گروه برآییم. ما این شانس را داشتیم که برای اولین بار در تاریخ خود از مرحله گروهی عبور کنیم اما بخت یارمان نبود اما فوتبال همین است. با وجود حذف زودهنگام، نکات مثبت زیادی از آن مسابقات یاد گرفتیم. حتی پس از شکست مقابل اسپانیا، هواداران ما در خیابان‌ها جشن می‌گرفتند زیرا نمایش خوبی داشتیم. ما سه بازی انجام دادیم و شانس پیشرفت داشتیم. فکر می‌کنم دوره خاصی در زندگی همه بود.

* صعود تیم ملی به جام جهانی چه احساسی دارد؟

وقتی کشور شما شرایط حضور در بازی‌های جام جهانی را به دست می‌آورد، قطعاً اتفاق فوق‌العاده‌ای است. ما می‌توانیم پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوریم. این مساله بازیکنان را سرشار از غرور می‌کند که می‌دانیم یکی از ۳۲ تیم حاضر در این رقابت هستیم. ما از جان مایه گذاشتیم تا مطمئن شویم که جواز صعود را کسب می‌کنیم. صرف نظر از اینکه بازیکن چه کشوری باشید، حضور در جام جهانی بزرگترین افتخار است.

* حالا چه شرایطی لازم است که ایران از مرحله گروهی صعود کند؟

برای ما تیم ملی رسیدن به مرحله حذفی بسیار بزرگ است و برای رسیدن به آن همه کار خواهیم کرد. البته مشکلاتی پیش رو هست اما همیشه نکات مثبت و منفی وجود دارد. همه بازیکنان، مربیان و فدراسیون تلاش خود را می‌کنند تا تیم ملی را به بهترین شکل برای جام جهانی آماده کنند. من احساس خوبی برای این مسابقات دارم زیرا شاهد تلاش تیم بوده‌ام. صعود به مرحله حذفی برای اولین بار برای هواداران ما معنی زیادی دارد و باعث افتخار ماست.

*گل‌های که به ثمر رساندی تیم ملی را به جام جهانی رساند و حالا انتظارات از تو بالاست. آیا فشار زیادی تحمل می‌کنی؟

خوب است که از یک بازیکن انتظار داشته باشیم اما فوتبال یک ورزش تیمی است. یک بازیکن می‌تواند برای تیم تفاوت ایجاد کند اما این همه چیز نیست. غیرممکن است که بگوییم یک بازیکن می‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد. البته من تمام توانم را برای تیم ملی می‌گذارم. تا این لحظه، من هر کاری که می‌توانستم انجام داده‌ام. همانطور که قبلاً گفتم، همه چیزم را می‌دهم تا هواداران عزیزمان را خوشحال کنم. حضور در جام جهانی افتخاری برای خودم و ایران است. اگر بتوانیم پرچم کشورمان را هر روز بالاتر از این به اهتزاز در آوریم، به عنوان یک تیم کار خود را انجام داده‌ایم. قول می دهم که سعی کنم بهترین فوتبالم را در جام جهانی بازی کنم.

* می‌توانی درباره موقعیت خاص تیم‌ملی برای صعود به جام جهانی بیشتر توضیح دهی؟ شما با باخت به بحرین و عراق شروع کردید، بعد از آن همه‌گیری کرونا پیش آمد و مهم‌تر از همه، بازی‌های شما در یک کشور دیگر برگزار شد.

مرحله اول انتخابی، آزمون سختی برای ما بود و صعودمان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. با توجه به شرایط بی‌سابقه‌ای که جهان با شیوع کرونا مواجه شد، AFC مجبور بود تصمیم بگیرد؛ تصمیمی که ما به آن احترام می‌گذاریم.اما همه چیز روی هوا بود و قطعاً کار برای ما سخت‌تر شد. تیم ملی به بحرین رفت و در گرمای سوزان بازی کرد. اما به لطف تلاش همه، توانستیم صعود کنیم.

* شما در دور سوم با هشت برد، یک تساوی و یک شکست در صدر گروه قرار گرفتید. چقدر به تیم و مسیری که پشت سر گذاشته‌اید افتخار می‌کنید؟

اولاً چیزی به نام بازی دوستانه برای ما وجود ندارد. ما با هر مسابقه مانند یک فینال رفتار می‌کنیم زیرا می‌خواهیم هر بار که بازی می‌کنیم پیشرفت کنیم. اگر این کار را نکنیم، هرگز پیشرفت نخواهیم کرد. ثانیا، ما تمام تلاش خود را برای پیروزی در مسابقات گذاشتیم. ما می‌خواستیم در هر ۱۰ مسابقه پیروز شویم اما متأسفانه به دلیل عوامل خارج از کنترل ترکیب ما کمی ضعیف شد. این به وضوح بر ما تأثیر منفی گذاشت. ما می‌خواستیم از ۱۰ بازی ۱۰ پیروزی بسازیم اما اینطور نشد. به هر حال، توانستیم در صدر گروه قرار بگیریم و مایه افتخار هوادارانمان باشیم.

* به نظرت در کدام مسابقه مقدماتی بهترین عملکرد را ارائه دادی؟

برای من، مسابقه‌ای که در آن صعود را قطعی کردیم؛ لحظه‌ای از شادی لبریز بود و همه در آن سهیم بودند.

* در مورد حریفان گروه ایران صحبت کن. بزرگ‌ترین چالش پیش روی تیم‌ملی کدام است؟

ما برای همه حریفانمان احترام قائلیم. در فوتبال باید اینگونه باشد. ممکن است تیم‌ها کمی قوی‌تر یا ضعیف‌تر باشند اما در نهایت، چیزی که باعث افتخار شما می‌شود تلاشی است که انجام می‌دهید. ما تمام تلاش خود را برای پیروزی در این سه بازی می‌کنیم اما به چیزهایی نیاز داریم. فوتبال غیر قابل پیش‌بینی است، بنابراین هرگز نمی‌توانیم بگوییم که می‌بریم یا می‌بازیم.

* ایرانی‌ها به دلیل نزدیکی به قطر، امتیاز ویژه‌ای برای سفر به این کشور دارند. تشویق هواداران برای شما چه معنایی خواهد داشت؟ همچنین، چه چیزی طرفداران شما را از بقیه متمایز می کند؟

همانطور که گفتم ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستند. در روسیه، ما با اسپانیا و پرتغال بازی می‌کردیم و هر دو بار هواداران ایرانی از حریفان بیشتر بودند. آن‌ها فوتبال را خیلی دوست دارند. قطر به ایران نزدیک است و این قطعا می‌تواند به ما کمک زیادی کند.

* بیشتر منتظر بازی با کدام بازیکنان هستید و چرا؟

برای من، این مهم نیست. مهمترین چیز این است که در این تورنمنت یک کار به یاد ماندنی انجام دهیم. بازیکنان بزرگ زیادی در گروه ما حضور دارند اما این چیزی را برای من تغییر نمی‌دهد. نمی‌گویم احترامی برای این تیم‌ها قائل نیستم، در واقع بازی مقابل چنین بازیکنان باکیفیتی افتخار بزرگی است ولی موفقیت تیم‌ملی اولویت من است. اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، مهم نیست با چه کسی روبرو می‌شویم.