سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تشکیل کمیته حقیقت یاب داخلی تاکید و تایید می‌کند که سازوکار داخلی برای رسیدگی به موضوعات حقوق بشری در کشورمان وجود دارد و اقدام طرف مقابل مداخله در این امور داخلی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: قطعنامه شورای حقوق بشر دخالت در امور ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تشکیل کمیته حقیقت یاب داخلی تاکید و تایید می‌کند که سازوکار داخلی برای رسیدگی به موضوعات حقوق بشری در کشورمان وجود دارد و اقدام طرف مقابل مداخله در این امور داخلی است.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی درخصوص اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل و لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب در داخل کشور، گفت: اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌ای که متضمن تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب در موضوع تحولات داخلی ایران است، از چند جهت اقدامی است که از لحاظ حقوقی مورد انتقاد است.

وی ادامه داد: اولین نکته این است که این مداخله در امور داخلی کشور ماست، به این جهت که در حال حاضر در مورد تحولات جاری در کشورمان یک کمیته حقیقت یاب در وزارت کشور با حضور افراد دولتی، غیردولتی و حقوقدانان تشکیل شده است و متولی این هستند که شکایت‌ها و گزارش‌های مردمی را در این مسیر دریافت کرده و اگر کسی در تحولات اخیر دچار آسیبی شده به این آسیب‌ها رسیدگی کنند و برای احقاق حقوق مردم نسبت به این آسیب‌ها در چارچوب مذکور اقدام کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: به این خاطر، نفس وجود این کمیته داخلی تاکید و تایید می‌کند که سازوکار داخلی برای رسیدگی به موضوعات حقوق بشری در کشورمان وجود دارد و اقدام طرف مقابل مداخله در این امور داخلی است.

عمویی ادامه داد: از سوی دیگر طرف غربی ادعاهایی را در تصویب این قطعنامه مبنا قرار داده است که این‌ها ادعاهای اثبات نشده‌ای در مورد افرادی که آسیب دیدند، هستند. به عنوان مثال درخصوص کشته‌شدگان احتمالی و موضوعاتی از این دست که خب این‌ها بیشتر القائات جریانات ضد ایرانی است که در خارج از ایران طرح می‌شود و پایه اساس درستی ندارد و مورد انتقاد کشورمان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در کشور ما گزارش‌های رسمی در این زمینه توسط مراجع رسمی تهیه می‌شود، مراجع قضایی ما به شکایت‌های مردم رسیدگی می‌کنند و فکر می‌کنم که بیشتر تلاش طرف مقابل یک اقدام سیاسی برای سوءاستفاده از مفهوم حقوق بشر است.

وی با اشاره به اهمیت شعار حقوق برای جهان، تصریح کرد: حقوق بشر با بهره‌برداری سیاسی و استانداردهای دوگانه‌ای که طرف‌های غربی از آن استفاده می‌کنند، آسیب می‌بیند و این شعاری که می‌توانست مبنای تعالی بشر باشد به ابزاری برای تقویت جریان اغتشاش‌گر در داخل ایران و سوءاستفاده و آسیب به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در دنیا تبدیل شده است.

نماینده تهران در رابطه با زمان تشکیل کمیته حقیقت یاب داخلی و ارائه گزارش از سوی این کمیته، گفت: کمیته حقیقت یاب در وزارت کشور تازه تشکیل شده است و هنوز گزارشی تهیه و آماده نکرده است.

عمویی همچنین در پاسخ به این سوال که «برخی مشکلات و معضلات در کشور ما وجود دارد که بخش زیادی از مردم به آن انتقاد یا اعتراض دارند و تداوم این مشکلات ممکن است باز هم موجب نارضایتی و اعتراض طیفی از جامعه شود، آیا دولت این صدای اعتراض را شنیده و عزمی برای ایجاد برخی تغییرات دارد؟»، اظهار کرد: به نظر من اکنون در فضای سیاسی کشور شاهد این هستیم که جریان اغتشاش خط خود را از مردم معترض جدا کرده است، مردم ممکن است به بخشی از اقدامات حکمرانی یا بخشی از عملکرد اقتصادی کشور انتقاد و اعتراض داشته باشند و این اعتراض در چارچوب قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. اما موضوع اغتشاش خط جدایی است که امنیت عمومی را هدف قرار داده است و به جای منافع مردم بیشتر منافع بیگانگان را دنبال می کند.

وی ادامه داد: در این چارچوب نیازمند گفت‌وگوی بیشتر با مردم خودمان و صاحب‌نظران برای اقدامات لازم در جهت اصلاح در اجزای حکمرانی هستیم و در این مسیر حتما تبادل نظر بین افراد صاحب نظر داخلی می‌تواند به ارتقاء وضعیت عمومی کشور کمک کند.

نماینده تهران ابراز اشت: ما در این مسیر دیدگاه‌های مختلفی را شنیدیم که می‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد اما این جدا از موضوع اغتشاش است که از جانب هیچکس مورد تایید و توافق نیست.