پرسپولیس در شرایطی نیم فصل اول را با صدرنشینی پایان داده که تقویت در بخش تهاجمی این تیم قطعا برای ادامه فصل در اولویت یحیی گل محمدی خواهد بود.

نگاهی به احتمالات نقل و انتقالات پرسپولیس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، نقل و انتقالات رضایت‌بخش در تابستان همان چیزی بود که هواداران انتظار داشتند و برای دستیابی به آن حتی درویش را به گوشه رینگ برده بودند.

در روزهایی که پرسپولیس کمی در بحث نقل و انتقالات کم‌فروغ نشان می‌داد، هواداران این تیم که اکنون به واسطه خرید بخشی از سهام باشگاه، خود را مدعی تصمیم‌گیری و در انتظار تقویت تیم نیز می‌دیدند، جسورتر از قبل از مدیریت پاسخگویی را در این زمینه مطالبه می‌کردند. در نهایت اما رضا درویش در قامت مدیری موفق ظاهر شد و یکی از تاریخی‌ترین نقل و انتقالات باشگاه طی سالیان اخیر را به نام خود کرد.

جذب علیرضا بیرانوند، گئورگی گولسیانی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سروش رفیعی، سینا اسدبیگی، دانیال اسماعیلی فر، سعید صادقی، ابوالفضل سلیمانی، محمد مهدی احمدی و البته یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته. پرسپولیس بهتر از این دیگر چه می‌خواست؟ دو جین ستاره و ملی‌پوش و البته خارجی صاحب‌نام و در نهایت حفظ میلاد سرلک. اسکواد پرسپولیس به شکلی بود که یحیی بابت در اختیار داشتن 11 ستاره اصلی‌اش راضی بود.

با این حال، اتفاقات در طول فصل به شکلی پیش رفته که شاید آن‌ها مجبور شوند بار دیگر به بازار زمستانی سری بزنند و نسبت به تقویت خود اقدام کنند. جدایی ناگهانی یورگن لوکادیا و ترک این باشگاه در کنار مصدومیت‌هایی که یحیی گل‌محمدی نیز پیش از به خدمت گرفتن شیخ دیاباته از آن ابراز نگرانی کرده بود و نارضایتی بازیکنانی که فرصت چندانی در نیم فصل اول به دست نیاورده‌اند و شاید در سر سودای جدایی داشته باشند، از جمله اتفاقاتی است که احتمالا باعث بازگشت پرسپولیس به بازار خواهد شد.

بیرانوند خیال دروازه را راحت کرد

پرسپولیس در خط دروازه کمترین مشکل را احساس می‌‎کند، آن‌ها بیرانوند را به عنوان بهترین دروازه‌بان ایران و حتی آسیا در اختیار دارند و گوهری نیز برخلاف شایعات شکل گرفته قصدی برای جدایی ندارد و دیگر نیاز آن‌ها نیز توسط گلرهای امید برآورده شده.

قلب دفاع خوب می‌زند

در قلب دفاعی نیز پرسپولیس تیمی کامل در اختیار دارد. شاید تنها نگرانی بابت جدایی پایان فصل مرتضی پورعلی‌گنجی باشد که با پیشنهاداتی بعد از حضور در جام جهانی با آن‌ها مواجه شده و با عبور ازشان طی نیم فصل، قطعا تا پایان لیگ بیست‌ودوم در کنار سرخ‌ها خواهند ماند. با تصمیم ناگهانی لوکادیا برای جدایی و خروج از ایران، شاید این نگرانی درباره گولسیانی نیز وجود داشته باشد، اما این مدافع گرجستانی، که از قائمشهر و اصفهان و اکنون در تهران طی سالیان اخیر در ایران کار را ادامه داده، بعید است چنین ذهنیتی را دنبال کند. این تیم در قلب دفاعی فرشاد فرجی و علی نعمتی را نیز در اختیار دارد تا از این بابت فعلا نیاز به خرید جدیدی احساس نشود.

خریدی برای آینده در قلب دفاع؟

از سوی دیگر شاید پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی برای از دست ندادن چند استعداد جدید در خط دفاعی، حضوری زودهنگام در نقل و انتقالات را تجربه کند. بحث درباره سامان فلاح مدافع میانی پیکان است که از ابتدای فصل نامش برای حضور در استقلال و چند باشگاه دیگر بر سر زبان افتاد و با حضور در اردوی پیش از اعزام تیم ملی به جام جهانی، بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفت. باشگاه پیکان نیز برای فروش و سود از این انتقال بیتاب نشان می‌دهد و شاید پرسپولیس نخواهد در این رقابت، این استعداد را از دست بدهد و برای فصل آتی روی او حساب ویژه‌ای باز کند. این موضوع البته نه به صورت رسمی و نه غیررسمی و شفاهی تا این لحظه از سوی عضوی از پرسپولیس مطرح نشده و باید دید به کجا خواهد رسید.

دفاع راست با دانیال 

در سمت راست نیز پرسپولیس نیم فصل با دانیال پیش رفت و این مدافع تازه‌وارد با دو گل زده و چهار پاس گل کار را به پایان رساند تا نشان دهد یحیی بی‌جهت به دنبال وی نبوده است. در کنار دانیال، وحدت حنانوف و سیامک نعمتی نیز حضور دارند تا شرایط در این پست نیز تکمیل باشد.

جناح چپ؛ نیاز به مدافع گل‌ساز و گلزن؟

در سمت چپ یحیی اما دست به دامن مدافعان غیرتخصصی شد. آن‌ها که سعید آقایی و علی شجاعی را از دست داده بودند، اقدام به جذب محمدمهدی احمدی جوان کردند که تجربه لازم را نداشت و فرصت کمی به دست آورد. علی نعمتی و وحید امیری در نهایت به تناوب در این پست به کار گرفته شدند و با موفقیت در فاز دفاعی، البته نتوانستند روی گل‌های به ثمر رسیده همانند جناح مخالف موفق باشند و باید دید یحیی چپ‌پایی که قادر به گل‌سازی و گلزنی باشد را در زمستان زیر نظر خواهد داشت؟

کمربند میانی پرستاره و ترافیک

در خط میانی اما پرسپولیس کاملا تکمیل است. آن‌ها میلاد سرلک، کمال کامیابی‌نیا، سینا اسدبیگی، سعید صادقی، مهدی ترابی، سروش رفیعی، امید عالیشاه، وحید امیری و سیامک نعمتی را به عنوان ستاره‌های خود دارند و عمری نیز به تازگی در آن گل کرده و البته اکنون بیشتر به عنوان مهاجم به کار گرفته می‌شود.

جدایی لوکادیا، بازگشت عیسی و شیخ

خط حمله پرسپولیس در نهایت جای علامت سؤال دارد. آیا بازیکنی قادر خواهد بود جور جدایی یورگن لوکادیا را بکشد؟ مهاجم هلندی طی 9 بازی 7 گل برای این تیم به ثمر رسانده بود و بعد از جدایی‌اش آن‌ها بار دیگر با خلأ بزرگی در خط حمله مواجه شده‌اند. هرچند این تیم اقدام به جذب دوباره عیسی آل‌کثیر کرد و در انتظار پایان مصدومیت شیخ دیاباته است، اما همچنان یحیی چشم به مهاجمی دوخته که همانند لوکادیا خیال او را بابت موقعیت‌های هجده قدم و حتی توپ‌های سرگردان نیز راحت کند و پرس را نیز از همان جلو دنبال کند. عبدی و پاکدل شاید تا حد زیادی کادرفنی را بابت گلزنی ناامید کرده‌اند و باید دید تغییری در سرنوشت آن‌ها در نیم فصل دوم شکل خواهد گرفت یا خیر.

نگاهی به جدایی‌طلب‌ها با چاشنی شایعه

تاکنون هیچ بازیکنی از پرسپولیس به طور مشخص طلب جدایی و دریافت رضایتنامه‌ نکرده است. برخلاف سالیان گذشته که بازیکنان بعد از نیمکت‌نشینی و دور شدن از شرایط مدنظر خود به دنبال مسیری برای بازی بیشتر و بازگشت دوباره به این تیم بودند، این نارضایتی بابت نیمکت‌نشینی بیشتر به طور زیرپوستی و گلایه بوده است.

طی این مدت بحث درباره احتمال جدایی بازیکنانی مثل احمد گوهری، وحدت حنانوف، فرشاد فرجی، کمال کامیابی‌نیا، سیامک نعمتی، مهدی عبدی و حامد پاکدل به صورت غیررسمی زیاد بوده است. با این حال علی‌رغم پیشنهاداتی که هر کدام از این بازیکنان داشته‌اند، تاکنون هیچ بحث رسمی درباره نهایی شدن این اتفاق نشده است.

کامیابی‌نیا، به عنوان کاپیتان این تیم، علی‌رغم دور شدن دوباره از ترکیب، همچنان بازیکنی است که برای این تیم در تلاش است تا فرصت بازگشت به ترکیب اصلی را فراهم سازد. نعمتی نیز با وجود اینکه در این فصل بیشتر به عنوان تعویض پنجم و در بیشتر دقایق شاید برای از جریان افتادن بازی در وقت اضافه به میدان آمده، گلایه و درخواستی برای جدایی نداشته و پاکدل و عبدی نیز همچنان چشم انتظار اعتماد بیشتر و دور شدن از فضایی هستند که باعث شده تا گلزنی را فراموش کنند. 

با این حال، بعد از بازی با ون پارس اصفهان در جام حذفی شاید قاطعانه‌تر بتوان درباره آینده برخی بازیکنان در پیراهن پرسپولیس به اخبار موثق و کاملی دست یافت.