نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی با قهرمانی پرسپولیس خاتمه پیدا کرده که چند بازیکن حاضر در تیم‌های مختلف عملکردی خیره‌کننده داشتند.

نظرسنجی: بهترین بازیکن نیم فصل را انتخاب کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش‌سه"، سرانجام یکی از طولانی‌ترین نیم‌ فصل‌های تاریخ لیگ برتر به انتها رسید و پرسپولیس توانست با 32 امتیاز صدر جدول را به نام خودش بزند. پشت سر این تیم هم به ترتیب سپاهان، گل‌گهر و استقلال با 27 امتیاز قرار گرفته‌اند و البته در این بین، شاگردان امیر قلعه‌نویی یک دیدار معوقه برابر آلومینیوم که در چارچوب هفته سیزدهم به دلیل بارش برف برگزار نشد، پیش رو دارند.

یکی از ویژگی‌های این فصل از رقابت‌های لیگ برتر بازگشت برخی چهره‌های سرشناس به ایران نظیر علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی و محمد محبی برای از دست ندادن جام جهانی بود و در کنار این بازیکنان، مهره‌های خارجی خوشنامی هم جذب فهرست مدعیان قهرمانی شدند تا شاهد رقابت جذاب‌تری باشیم.

با این حال، در پایان پانزده هفته تلاش بازیکنان 16 تیم حاضر در مسابقات برخی از نام‌ها بیشتر از بقیه به گوش رسید. نام‌هایی که اگر در تیم‌هایشان حضور نداشتند، تصور شرایط فعلی آن‌ها به همین شکلی که رقم خورده، چندان قابل‌تصور نبود.

اگرچه در هر تیم مهره‌های کلیدی ویژه‌ای وجود دارند و کادر فنی براساس توانایی‌های آن‌ها ضربان تیم خود را تعیین می‌کند، اما برخی از بازیکنان نشان دادند فاصله زیادی با سایر نفرات کلیدی لیگ دارند و حضورشان هم نتیجه مسابقه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و هم این رقابت را جذاب‌ و تماشایی‌تر می‌کند.

5 بازیکن زیر، از دیدگاه کارشناسان "ورزش‌سه" و براساس عملکرد  و آماری که داشته‌اند، نامزدهای کسب بهترین بازیکن نیم فصل اول معرفی شده‌اند؛ فهرستی که البته به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است.

*ریکاردو آلوز

وقتی عکس محمدرضا زنوزی در کنار ریکاردو آلوز پرتغالی منتشر شد، اهالی فوتبال خیلی این خرید را جدی نگرفتند. با این حال، خیلی طول نکشید و این هافبک خلاق و خوش‌فکر پرتغالی ضربات ایستگاهی و کرنرهای تراکتور را به کابوسی برای حریفان تبدیل کرد. پاس‌های مثال‌زدنی او در جریان مسابقات هم مهارنشدنی بود و شکست سرخابی‌ها را مقابل تراکتور رقم زد. آلوز که برخلاف خریدهای فصول گذشته تراکتور از آلماتی قزاقستان بدون سر و صدای خاصی به اردوی قرمزپوشان تبریزی ملحق شد، تاکنون موفق به ثبت 8 پاس گل در 13 بازی شده است. مصدومیت او در دو دیدار هفته سیزدهم و چهاردهم سبب شد تا فرصت حضور در 2 مسابقه را از دست بدهد و نتایج تیمش هم تحت‌تاثیر قرار گرفت، اما به محض بازگشت توانست بار دیگر اثرگذار ظاهر شود و پاس گل دوم محمد قنبری در پیروزی 2 بر صفر تراکتور برابر استقلال را نیز به زیبایی ثبت کرد تا حرف و حدیثی برای قرار گرفتن او در میان بازیکنان شاخص نیمه اول فصل باقی نماند.

*علیرضا بیرانوند

پس از جدایی علیرضا بیرانوند، که ستاره پرسپولیس در سال‌های تاریخی این باشگاه در ایران و آسیا بود، یحیی گل‌محمدی در سال دوم غیبت این دروازه‌بان فقدان او را با تمام وجودش لمس کرد و یکی از دلایل کم آوردن در رقابت قهرمانی با استقلال همین موضوع بود. مطابق انتظار با بازگشت بیرانوند که حضورش در زمین هم پشت مدافعان را گرم می‌کند و هم مهاجمان را گوش به زنگ ضدحملات سریع نگه می‌دارد، یحیی گل‌محمدی یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف تیمش را پوشش داد. دریافت تنها 6 گل در 15 مسابقه و ثبت 10 کلین‌شیت توسط دروازه‌‎بان ملی‌پوش و مطمئن پرسپولیس، انتخاب علیرضا بیرانوند را به عنوان یکی از بهترین‌های نیمه اول مسابقات آسان می‌کند.

*مهدی ترابی

اگرچه این هافبک مهاجم زهردار پرسپولیس تا پایان هفته پانزدهم موفق به گلزنی برای پرسپولیس نشد، اما حرکات ویران‌کننده او بیشتر از هر بازیکنی در لایه‌های دفاعی حریفان به چشم آمد و اگر کمی شانش با او یار بود، چند گل هم به نامش ثبت می‌شد. با این حال، ارسال 5 پاس گل در 4 مسابقه برابر آلومینیوم اراک، استقلال (2 مرتبه)، گل گهر و نساجی مازندران به خوبی توانایی‌های این بازیکن ملی‌پوش را به تصویر می‌کشد. ترابی مهره بدون جانشین یحیی گل‌محمدی بوده و در تمام 15 دیدار نیم فصل اول از ابتدا برای تیمش به میدان رفته است. نکته دیگر درباره ترابی اینکه او در دو بازی اخیر ستاره تیمش بود تا هم 6 امتیاز تعیین‌کننده در نبرد برای کسب عنوان قهرمانی نیم فصل اول به حساب سرخ‌ها واریز شود و هم یحیی گل‌محمدی با داشتن چنین بازیکن آماده‌ای امیدوارانه به آینده نگاه کند.

*محمد محبی 

محبی یکی از لژیونرهای فوتبال ایران بود که با وجود یک فصل حضور در پرتغال و شرایطی که برای ادامه ماندن داشت، تصمیم به بازگشت گرفت و تیمی را انتخاب کرد که بیشتر از سپاهان در دید علاقه‌مندان به فوتبال باشد. اگرچه کارلوس کی‌روش با تصمیمی عجیب محبی آماده را با خود به جام جهانی قطر نبرد، اما رد پای این بازیکن از موفقیت‌های این فصل استقلال پاک‌شدنی نیست. به ثمر رساندن 4 گل مقابل نساجی، گل گهر، فولاد و هوادار و ارسال یک پاس گل در دربی این بازیکن را به ویژه‌ترین مهره تیم پرستاره ریکاردو ساپینتو تبدیل کرده و این مربی هم به خوبی از این موضوع آگاه است. غیبت او در دو دیدار برابر سپاهان در هفته ابتدایی و همین‌طور تراکتور در هفته پایانی حسابی به چشم آمد و آبی‌پوشان هر دو مسابقه را با نتیجه 2 بر صفر واگذار کردند تا هر دو شکست ساپینتو در استقلال در روزهایی رقم خورده باشد که محبی در دسترس نبوده است.

*شهریار مغانلو 

مغانلو پس از بازگشت از فوتبال پرتغال درخششی خیره‌کننده طی نیم فصل حضورش در پرسپولیس داشت،  و اگرچه طی یک و نیم فصل اخیر هرگز نتوانسته مانند آن روزها باشد، اما همچنان، اگر نگوییم مهم‌ترین، یکی از مهم‌ترین ستاره‌های سپاهان به شمار می‌رود. ثبت 8 گل در لیگ بیست‌ویکم و 4 گل در نیمه اول لیگ بیست‌ودوم آمار خوبی برای این مهاجم به شمار نمی‌رود، اما شهریار مهارت‌های دیگری غیر از گلزنی هم دارد که سبب شده نه سال گذشته محرم نویدکیا از او چشم‌پوشی کند و نه در فصل جاری مورایس روی نام او خط بکشد. البته همچنان بزرگ‌ترین دغدغه مربی پرتغالی سپاهان در اختیار داشتن یک گلزن تمام عیار است، اما حضور همیشگی شهریار مقابل مدافعان حریف برای زدن ضربات سر اول و قدرت حفظ توپ بالا پشت به دروازه حریفان، که به بازیکنان میانی و دفاعی تیمش فرصت اضافه شده به حملات را می‌دهد، او را تبدیل به مهره‌ای برجسته کرده است. او طی 15 حضور (12 بازی فیکس و سه بازی تعویضی) 4 گل زده و 2 مرتبه هم برای هم‌تیمی‌هایش موقعیت گل ساخته است. شهریار اگر از موقعیت‌هایش نهایت استفاده را می‌برد، حالا صدرنشین جدول بهترین گلزنان بود و خیلی راحت‌تر می‌شد نام او را در میان بهترین بازیکنان نیم فصل اول لیگ بیست‌ودوم مطرح کرد.

شما مخاطبان "ورزش‌سه" هم می‌توانید در این نظرسنجی شرکت کنید. به نظر شما کدام‌یک از این 5 بازیکن، شایستگی بیشتری برای بهترین شدن دارند یا نامی به ذهن‌تان می‌آید که در این لیست از قلم افتاده باشد؟